به گزارش پارس نیوز، 

هجدهمین دوره بازی‌های آسیایی جاکارتا ۲۰۱۸ به طور رسمی از یکشنبه (27 مرداد ماه)با شرکت ۳۷۸ ورزشکار از ۲۹ فدراسیون و در ۴۲ رشته آغاز شد و 13ملی پوش کماندار کشورمان  در  شهر پالمبانگ در 2 رشته  کامپوند و ریکرو   پا به میدان گذاشتند.

رشته ریکرو زنان و مردان: زهرا نعمتی، صادق اشرفی، میلاد وزیری، امین پیرعلی و عرفان ارژنگی پور.

کامپوند زنان و مردان :اسماعیل عبادی، مجید قیدی، امیر کاظم‌پور، نیما محبوبی، پریسا براتچی، فرشته قربانی، مینو عابدی و راحله فارسی.

ملی پوش کماندار کشورمان در حالی که   با  افزایش سهمیه نسبت به دور قبل که ایران تنها 8 سهمیه برای حضور داشت به هجدهمین دور از بازی های آسیایی جاکارتا اعزام شد  تنها موفق به کسب یک مدال برنز این رقابت ها در شهر پالمبانگ شد که البته این رقابت ها برای کماندران حواشی زیادی را نیز به همراه داشت.

تنها یک مدال برنز حاصل تلاش کمانداران کشورمان در پالمانگ

بررسی عملکرد روز به روز کماندران در بازی های آسیایی

روز نخست:

زهرا نعمتی بانوی افتخار آفرین و ملی پوش تیر اندازی با کمان کشورمان در اولین رقابت تیم ملی تیروکمان  در بخش انفرادی ریکرو زنان به فینال نرسید.او در رقابتی سخت با حریفان در نهایت در جایگاه سی و یکم ایستاد و نتوانست به فینال صعود کند و راهی مرحله حذفی شد.

دور مقدماتی مسابقات تیر اندازی باکمان در بخش ریکرو انفرادی مردان برگزار شد وصادق اشرفی با ۶۴۴ ,امتیاز سی و چهارم ,امین پیرعلی با ۶۳۴امتیاز چهل و پنجم ,میلاد وزیری با ۶۱۶ امتیاز پنجاه و هشتم و عرفان ارژنگی پور با ۶۱۱ امتیاز شصت و پنجم شدند.

در ریکرو تیمی ، کشورمان با حضور ارزنگ پور و اشرفی و وزیری و پیر علی با کسب 1894 امتیاز رتبه دوازدهم را ازآن خود کرد و نتوانست به فینال این رقابت ها برود.در بخش ریکرو میکس تیمی نیز سیزدهم شدند.

روز دوم:

تیراندازان کشورمان در مرحله مقدماتی مسابقات تپانچه ۲۵ متر، در دو دور شرکت کردند که در دور اول گلنوش سبقت الهی هفدهم و هانیه رستمیان هجدهم شد.در دور دوم نیز سبقت الهی بیست و دوم شد و رستمیان در جایگاه بیست و هفتم ایستاد.2 شرکت کننده از هند، ۲ شرکت کننده از کره‌جنوبی، 2 شرکت کننده از تایلند، چین تایپه و چین راهی فینال مسابقات شدند.

تیم ملی تیراندازی با کمان کامپوند مردان در ادامه بازی های مرحله مقدماتی برای مشخص شدن جایگاه و تعیین خط‌شان دست به کمان شدند که در پایان نیما محبوبی با کسب ۶۹۷ امتیاز در رده نهم قرار گرفت، اسماعیل عبادی ۶۸۹ امتیاز به دست آورد تا رده بیستم بایستد، امیر کاظم‌پور نیز با رکورد ۶۸۹ بیست و یکم شد و مجید قیدی هم با ۶۸۵ امتیاز در رده ۲۷ قرار گرفت.در بخش تیمی نیز، تیم کامپوند مردان کشورمان رتبه چهار را به دست آورد و در میکس تیمی رده هفتم را کسب کرد.

روز سوم:

اما در روز سوم بازی های آسیایی تیر و کمان در ادامه رقابت‌های بازی های آسیایی اتفاقی تلخ و ناراحت کننده افتاد. در حالی که زهرا نعمتی دور یک شانزدهم تیراندازی با کمان در بخش ریکرو انقرادی زنان را پشت سر گذاشته بود و به مرحله بعد راه یافت در طی اتفاقی نادر از حضور به مرحله بعدی جا ماند.

مسئولان به نعمتی اطلاع دادند که زمان صرف ناهار و استراحت است و مرحله بعدی در ساعت ۱۴آغاز می‌شود، او هم با همین تصور برای صرف ناهار محل تیراندازی را ترک کرد که ناگهان وزیری با سراسیمگی به محل استراحت آمده و به نعمتی اعلام کرد رقبا در حال رقابت هستند، نعمتی را به محل برگزاری مسابقه آوردند، اما کار از کار گذشته بود و نبود نعمتی به منزله انصراف او محسوب شد و او در کمال شایستگی از صعود به مرحله بعد بازماند و همه را شوکه کرد.نعمتی پس از این اتفاق گریه کرد و حالا شرایط روحی خوبی نداشت.

روز چهارم:

در مرحله یک هشتم نهایی تیراندازی در بخش میکس ریکرو بازی‌های آسیایی جاکارتا2018، تیم ملی ایران با ترکیب زهرا نعمتی و صادق اشرفی در برابر ژاپن قرار گرفت و با نتیجه ۶ بر صفر مقابل این تیم شکست خوردکه ایران با کسب این نتیجه از مسابقات کنار رفت و تیمهای ژاپن، چین، ویتنام،کره شمالی، کره جنوبی، هند و قزاقستان و تایلند به مرحله یک چهارم نهایی صعود کردند.

روز پنجم:

کمانداران کشورمان در ماده ریکرو تیمی مردان ایران  متشکل از صادق اشرفی، امین پیر علی و میلاد وزیری که در مرحله اول با قرعه استراحت روبرو شده بودند در مرحله یک هشتم نهایی با نتیجه ۶ بر صفر مالزی را شکست دادند و به مرحله یک چهارم نهایی راه یافتند ما در یک چهارم نهایی موفق به کسب مدال نشدند.

روز ششم:

در روز ششم این رقابت ها در مرحله یک هشتم نهایی مسابقات تیراندازی با کمان بازی‌های آسیایی، تیم ملی کامپوند آقایان ایران به مصاف حریفانی از بوتان رفت و در نهایت کسب امتیاز ۲۳۱ توانستند حریف مغولی که موفق به کسب امتیاز ۲۱۷ شد را شکست داده و به مرحله یک چهارم صعود کنند.

تیم ملی کامپوند بانوان ایران با ترکیب پریسا براتچی، مینو عابدی و فرشته قربانی در مرحله یک هشتم نهایی به مصاف حریفانی از مغولستان رفت و در نهایت ملی پوشان کشورمان توانستند با کسب امتیاز ۲۲۱ حریف خود را شکست دهند و راهی مرحله یک چهارم نهایی شوند اما آن ها نیز در مرحله بعد با شکست مواجه شدند و از رسیدن به مدال باز ماندند.

در روز هفتم:

روز هفتم ،روز خوب تیروکمان کشورمان بود چراکه تیم ملی کامپوند بانوان ایران با ترکیب نیما محبوبی و فرشته قربانی   به مصاف حریفانی از سنگاپور رفت و پس از رقابتی تنگاتنگ و نفس گیر در نهایت  توانستند حریف خود را شکست دهند و با نتیجه 155-152 در جایگاه سوم ایستادند و اولین و آخرین مدال را برای کاروان تیر وکمان ایران کسب کنند.

روز آخر:

 در آخرین روز رقابت های تیر وکمان در جاکارتا تیم ملی کامپوند بانوان ایران با ترکیب پریسا براتچی، مینو عابدی و فرشته قربانی  در دیدار رده بندی در مقابل چین تایپه با نتیجه 225-221 مغلوب شد و نتوانست به مدال برنز برسد و با مقام چهارمی از دور رقابت ها کنار رفت.

این تیم در مرحله نیمه نهایی به مصاف حریفانی از کره جنوبی رفته بود و پس از رقابتی تنگاتنگ و نفس گیر با شکست از  حریف با نتیجه ۲۳۱-۲۲۸ از صعود به  فینال این رقابت‌ها باز ماند.

حواشی تیم ملی تیر اندازی با کمان ایران در پالمبانگ

حذف عجیب و نادر زهرا نعمتی مدال آور تیر وکمان کشورمان به علت یک سهل انگاری کودکانه حواشی زیادی را به همراه داشت و توجه رسانه هارا به خود جلب کرد ،پس از این اتفاق تلخ و ناگوار موج عظیمی از اعتراضات را به سمت کاروان و فدراسیون تیراندازی با کمان کشور روانه شد.

از طرفی این گفته رئیس فدراسیون که «چه کسی خبر حذف زهرا نعمتی را منتشر کرده ، من که نباید حرفی بزنم، خود او و مربی باید در این مورد صحبت کنند» هم فضا را تند تر کرد.

این حذف تلخ به دلایل غیر فنی که برای بانوی ملی پوش کشورمان رخ داده است نخستین اشتباه از این دست در ورزش ما نیست و بدون شک آخرین نیز نخواهد بود.

یک بار بوکسور کشورمان به علت جا گذاشتن دستکش ، المپیک را از دست می دهد ،بار دیگر به دلیل سهل انگاری تیم امیدمان از المپیک حذف می شود و این بار در بازی های مهم آسیایی 2018 جاکارتا نیز قرعه به نام زهرا نعمتی افتاد تا امروز اتفاق تلخی دیگر در جامعه ورزشی را شاهد باشیم.

اما در همه این اتفاقات یک وجه مشترک قرار دارد، آن هم این است که هیچ مسئولی نمی خواهد اشتباه را قبول کند و هر شخص به شخصی دیگر پاس می دهد!

///عملکرد ضعیف تیم ملی تیرو وکمان ایران در بازی های آسیایی

نکته جالب این است که پس از اشتباه مسئولان و حذف زهرا نعمتی از مسابقات بازی‌های آسیایی جاکارتا 2018 ،نه تنها هیچ یک از مسئولان فدراسیون تیراندازی با کمان حاضر نشدند درباره این سهل انگاری عجیب و بزرگ صحبتی کنند، بلکه با انتقال نعمتی به اتاق تکنیکال مانع مصاحبه او با خبرنگاران اعزامی به جاکارتا شدند. اما سرانجام پس از گذشت مدت زمانی از این اتفاق نعمتی و مسئولان یک به یک توضیحات و واکنش های خود را نسبت به این موضوهع اعلام کردند.

یک مورد دیکر که در مورد حذف زهرا نعمتی بحث برانگیز است اظهارات مربی و نعمتی است که هر یک اظهار داشتند خود مقصر این حذف می باشند!

اما از صحبت های انجام شده از جانب سر مربی تیم اینطور به نظر رسید  که با توجه به تناقض گویی مسئولان تیراندازی با کمان کشور ،سرمربی کره ای تیر وکمان ایران از این صحبت ها قصد داشته است تقصیرات را بر گردن بگیرد تا این اشتباه نادر و تلخ متوجه سایرین نشود.

پس از اینکه سرمربی و نعمتی هر دو اظهار داشتند مسئول این اشتباه خودشان هستند محمدرضا داروزنی، معاون توسعه ورزش حرفه‌ای و قهرمانی وزارت ورزش و جوانان در مورد حذف زهرا نعمتی از مسابقات تیر اندازی با کمان بازی‌های آسیایی و بررسی و برخورد با عاملان این امر اذعان داشت: درست است که زهرا نعمتی و مربی او، مسئولیت را گردن گرفته‌اند و گفته‌اند که اشتباه از آنها بوده است، ولی این قضیه نیاز به بررسی بیشتر با رئیس فدراسیون، مربی و بازیکن دارد و  این رویداد تلخ را باید در زمانی مناسب و در شرایط غیراحساسی پس از بازگشت به کشور بررسی کرد تا برخورد لازم با مسئولان آن صورت گیرد.

حاشیه دیگری که متوجه کاروان بزرگ تیر اندازی با کمان کشورمان شد اعلام خبر ازدواج دو ملی پوش این رشته مجید قیدی و براتچی در طی انجام بازی های آسیایی جاکارتا بود که این اتقاف هم توجه رسانه های داخلی و خارجی را به خود جلب کرد و بازتاب های زیادی داشت.

///عملکرد ضعیف تیم ملی تیرو وکمان ایران در بازی های آسیایی

شاید این اتفاق کمی از بار ناکامی های تیر وکمان کشورمان در این دور از رقابت ها را کم کرد.

حال باید دید مسئولان فدراسیون تیر و کمان ایران چه برنامه ای برای وضعیت نه چندان خوب تیر وکمان خواهند داشت.


انتهای پیام/