به گزارش پارس نیوز، 

هجدهمین دوره بازی های آسیایی ۲۰۱۸ به میزبانی کشور اندونزی و در پالمبانگ، جاکارتا و حومه جاکارتا برگزار می شود. مسابقات فوتبال و هندبال از چند روز پیش آغاز شده و مراسم افتتاحیه این دوره از بازی ها روز شنبه برگزار خواهد شد. کاروان خبری این دوره از بازی ها چهارشنبه شب فرودگاه امام خمینی تهران را ابتدا به مقصد کوالالامپور و سپس جاکارتا و پالمبانگ ترک کرد. مشکلی که در سیستم صدور کارتهای پرواز یکی دو گیت فرودگاه امام ایجاد شد، معطلی خبرنگاران بیش از یک ساعت را در پی داشت. این پرواز ساعت ۲۲:۳۰ صورت گرفت و ساعت ۶:۳۰ (به وقت تهران) وارد کوالالامپور شد.

حضور بسکتبالیست ها و قایقرانان در پرواز

علاوه بر کادر خبری، تیم های پسران و دختران بسکتبال سه نفره و تیم های قایقرانی در این پرواز حضور داشتند. باوجود اینکه گفته می شد وزنه برداران هم همراه خبرنگاران به جاکارتا سفر می کنند اما فقط علی مرادی رئیس فدراسیون وزنه برداری در این پرواز حضور داشت. مرادی در مصاحبه ای در فرودگاه مالزی اظهار امیدواری کرد که وزنه برداری در این دوره به مدال های خوشرنگ برسد.

جدایی خبرنگاران در کوالالامپور

تعدادی از خبرنگاران و عکاسان اعزامی به بازی های آسیایی از فرودگاه کوالالامپور مستقیم عازم شهر پالمبانگ شدند و سایرین هم با پروازی دو ساعته به جاکارتا سفر کردند. دقایق ابتدایی پرواز کوالالامپور به مالزی با تکان های شدید هواپیما و ترس مسافران همراه بود که خوشبختانه اتفاقی رخ نداد.

هم کلامی با فارسی زبان‌ها در جاکارتا

بخشی از کاروان ورزشی افغانستان هم همزمان با حضور خبرنگاران ایرانی به جاکارتا وارد این شهر شدند و دقایقی با اعضای تیم ایران گفتگو کردند. افغانستان در این دوره از بازی ها با ۱۱۸ ورزشکار شامل ۱۲ زن و ۱۰۶ مرد در ۲۴ رشته حاضر شده است.

اشتباه در نصب پرچم ایران

به فاصله نزدیکی بعد از خروج از فرودگاه، پرچم کشورهای شرکت کننده در بازی های آسیایی نصب شده بود اما یک اشکال اساسی به چشم می آمد. پرچم ایران در کنار پرچم سایر کشورها قرار داشت اما به صورت برعکس نصب شده بود.

جاکارتا در ظاهر آماده میزبانی

حال و هوای شهر جاکارتا به اندازه کافی نشان دهنده بزرگی رویداد پیش رو است. از اولین ورودی های فرودگاه تا خیابان ها و معابر اصلی در جاکارتا منقش به پوسترهایی است که برای این مسابقات طراحی شده است. حتی تعدادی از شرکتهای بزرگ در جاکارتا با نصب پوسترهای بازی های آسیایی به نوعی سعی در تبلیغ کالا و خدمات خود هم داشته اند.

نگرانی ها و تردیدها در مورد میزبانی اندونزی

در کنار تدابیر زیاد اندونزی برای هجدهمین دوره بازی های آسیایی، اما مشکلات اساسی و زیرساختی نگرانی هایی از میزبانی مناسب این کشور بخصوص در شهر جاکاتا ایجاد کرده است. دامنه این مشکلات از ترافیک سنگین و کُشنده جاکارتا و نبود سالن ها و زمین های تمرین مناسب برای تیم های میهمان است. شدت ترافیک به حدی است که گاهی طی کردن مسیر ۱۵ دقیقه ای، بیش از یک ساعت زمان می برد. کمبود امکانات و برنامه ریزی نامناسب میزبان هم تقریبا صدای تمام کشورها را درآورده است و دامن خبرنگاران را هم گرفته است. به عنوان مثال وسیله نقلیه خبرنگاران از هتل به مرکز رسانه ای و از این مرکز به سالن های ورزشی هر یکساعت یکبار حرکت می کنند که باتوجه به ترافیک شدید جاکارتا، نگرانی اهالی رسانه را برای از دست دادن بازی ها در پی داشته است.

جمعه جشن استقلال اندونزی و تعطیلی رسمی

امروز جمعه در اندونزی جشن استقلال این کشور گرفته می شود. امروز در سراسر این کشور تعطیلی رسمی است و به دنبال آن روزهای شنبه و یکشنبه هم تعطیل است. به همین دلیل انتظار می رود ترافیک جاکارتا در سه روز آینده روانتر باشد.

مدارس و ادارات هم تعطیل می شود؟

یکی از راهکارهای دولت اندونزی برای کاهش بار ترافیکی، تعطیلی مدارس و ادارات در طول زمان برگزاری بازی های آسیایی است. در صورت عملی شدن این طرح، ورزشکاران و تیم هایی که طی روزهای گذشته ترافیک باورنکردنی جاکارتا را از نزدیک لمس کرده اند (از جمله تیم های فوتبال که از چند روز پیش مسابقاتش آغاز شده است) می توانند نفس راحتی در خیابان ها بکشند و به دور از استرس و نگرانی و سر موقع خود را به تمرینات و مسابقات برسانند.