به گزارش پارس نیوز، 

در تاریخ 22 مرداد خانه تئاتر میزبان مجید گیاهچی بود تا او در جلسه رسمی با حضورایرج راد، بهزاد فراهانی، اصغر همت، کوروش نریمانی، حمیدرضا نعیمی، محمود رضا رحیمی، مریم کاظمی، مسعود دلخواه، مهدی قلعه و آرش دادگر، به عنوان ناظر انتخابات خانه تئاتر، گزارش خود در خصوص انتخابات خانه تئاتر را ارائه دهد.

از همین رو با مجید گیاهچی گفتگوی داشتیم درباره این گزارش وجلسه که به شرح زیر است:

برمبنای صورت‌جلسه‌ منتشرشده توسط خانه‌ تئاتر، امروز برای گفتگو درباره‌ گزارش ناظر انتخابات 12 خرداد، به جلسه‌ هیات مدیره دعوت شده بودید، آیا این جلسه برگزار شد؟

گیاهچی : بله با دعوتی که انجام شد، امروز به جلسه‌ هیات مدیره‌ خانه‌ تئاتر رفتم. ابتدا پرسشی در مورد پذیرش صحت، وجود تشکیک یا احتمالاً دلایل رد بیش از 20 مورد تخلف، بی‌نظمی و بی‌توجهی و دیگر اشکالات مطرح‌شده در گزارش خودم طرح و تقاضا کردم اگر مورد و پرسشی وجود دارد یا دلیلی بر رد صحت موارد مطرح‌شده، عنوان شود، که مورد ویژه‌ای مطرح نشد و خوشبختانه اعضای هیئت‌مدیره وقوع برخی اشتباهات و بی‌توجهی‌ها و بی‌نظمی‌ها و تخلفات در برگزاری این انتخابات را پذیرفتند.

سپس به‌عنوان ناظر در تکمیل مسئولیتی که اعضا به من سپرده بودند، این موضوع را مطرح کردم که آیا هیات مدیره طرحی برای جلوگیری از وقوع مجدد این‌گونه نارسایی‌ها در انتخابات آتی دارد یا نه؟ که جملگی دوستان اطمینان دادند با انجام بررسی‌های دقیق، مانع تکرار اینگونه مسائل در انتخابات آینده خواهند شد. هم‌چنین در پاسخ به درخواست و تاکید من مبنی بر توجه دقیق‌تر به اجرای اساسنامه و آیین‌نامه‌های مصوب خانه‌ تئاتر، وعده شد که توجه بیش‌تری معطوف شده، تلاش خواهند کرد تا در آینده نسبت به آنها بی‌توجهی نشود.

مطلب دیگری هم عنوان شد؟

گیاهچی : در مورد رفتار یکی از اعضا در روز انتخابات، که منجر به وهن جلسه و تکدر خاطر حاضران شد و با بازتاب رسانه‌ای نسبتاً گسترده، متاسفانه بر میزان دلخوری و عدم‌رضایت بسیاری از هنرمندان تئاتر افزود، هم اندکی گفتگو شد. دوستان اصرار داشتند که رفتار ایشان مطلقاً با هیچگونه تائیدی از ناحیه‌ هیچ‌یک از اعضای هیات مدیره خانه‌ تئاتر، یا احدی از هنرمندان تئاتر، مواجه نشده و البته با توجه به اینکه خود خاطی هم با تنظیم متنی نسبت به رفتار خود ابراز پشیمانی کرده و رسماً اعلام کردند که از این پس از حضور در تمامی مجامع عمومی و جلسات خانه‌ تئاتر، خودداری خواهند کرد، هیات مدیره با توجه به بدیهی بودن موضعش، ضرورتی برای اعلام آن احساس نکرده بود، اما در برابر اصرار انجام‌شده برای اعلام موضع، دوستان وعده کردند علاوه بر تنظیم آیین‌نامه‌های انضباطی دقیق، موضوع اظهارنظر رسمی خانه در خصوص رفتارهایی اینچنین را بررسی و اعلام نظر کنند که البته نمی‌دانم و اطمینان ندارم آیا منجر به صدور بیانیه، مطلب یا خبری خواهد شد یا خیر؟

دیگر موارد چه؟ آیا این تصمیمات و نگاه در نسبت تازه در خانه‌ تئاتر، رسانه‌ای می‌شود؟

گیاهچی : من پیش‌بینی ویژه‌ای ندارم، این را دیگر می‌توانید از سخنگوی خانه تئاتر بپرسید. خانه در این موارد در حال پیشرفت است و دیگر کمتر تلاش می‌شود مسایل پنهان و گنگ و نامشخص باقی بماند. به‌نظر من که جو جلسه کاملاً همراهانه و توأم با اتفاق‌نظر پیرامون مسائل و درخواست‌های مطرح‌شده بود. این‌که دوستان تشخیص بدهند که موضوع را رسانه‌ای هم بکنند یا نه به تصمیم آنان بستگی دارد و گمان می‌کنم سخنگوی خانه تئاتر می‌تواند به این پرسش پاسخ مناسب‌تری بدهد.

با این اوصاف به‌نظر شما دیگر پرونده‌ موضوع انتخابات خانه‌ تئاتر بسته شده است؟

گیاهچی : ببینید هدف من از ابتدا ابداً تلاش برای ابطال انتخابات خانه‌ تئاتر نبود که البته اساساً اختیار آن هم با من نبود. من برای کمک به ضابطه‌مندی و قانونمداری خانه و جلوگیری از تکرار روندی نسبتاً طولانی، گزارشی دقیق از اشکالات و بی‌توجهی‌ها و برخی تخلفات تنظیم کردم که خوشبختانه مورد قبول تمامی اعضا هم قرار گرفت و کوچک‌ترین موضوع یا تشکیکی در باره‌ی تک تک موارد مطروحه، وجود نداشت؛ اما طولانی شدن موضوع تا امروز به دلیل اصرار من در ایفای کامل نقش ناظر بود. یعنی تنظیم گزارشی دقیق، تلاش برای پذیرش و قبول بروز مشکلات و نارسایی‌ها و نهایتاً و دست‌آخر اطمینان از عزم و گرفتن وعده‌ تلاش برای رفع آن‌ها، که با امید به تحقق وعده‌ها و مسائل عنوان‌شده، در این مرحله نقش خود و این موضوع را پایان‌یافته و کامل تلقی می‌کنم.