به گزارش پارس نیوز،  حضور بانوان ایرانی در بازی های آسیایی ، قدمتی 60 ساله دارد. در واقع اولین باری که زنان ایرانی با پیراهن تیم ملی ایران در بازی های آسیایی که از همان زمان‌های دور معتبرترین تورنمنت قاره کهن به شمار می‌رود، به سال 1958 بر می گردد. سالی که بازی های آسیایی به میزبانی شهر توکیو برگزار می‌شد. آن سال ملی پوشان زن ایران در دو رشته تنیس روی میز و دوومیدانی به مسابقات اعزام شده بودند که در اولین حضور خود موفق به کسب مدال نشدند.

ماجرای تصاحب مدال از سوی دختران ورزشکار ایران به سال 1966 و بازی های آسیایی بانکوک برمی‌گردد. جایی که دختران والیبال ایران موفق شدند سکوی سوم مسابقات و مدال برنز این رقابت ها را تصاحب کنند و نامشان به عنوان اولین بانوان مدال آور بازی‌های آسیایی در تاریخ ورزش زنان ایران ثبت شود. در این سال که پنجمین دوره بازی های آسیایی به شمار می رفت، تیم ملی والیبال ایران با ترکیب لیلا امامی، پری فردی، مینا فتحی، سکینه خرازی، عذرا ملک ، روحی پندنواز، ژاله سید هادی و نسرین شکوفی توانست به سه پیروزی و 2 شکست دست پیدا کرده و در نهایت صاحب مدال برنز این مسابقات و صاحب اولین مدال ورزش زنان در بازی های آسیایی شود.

در سال 1974 و زمانی که ایران و شهر تهران میزبانی بازی های آسیایی را بر عهده داشت بار دیگر دختران ایران صاحب مدال شدند. مسابقات آسیایی تهران آخرین فضایی بود که دختران ورزشکار ایران صاحب مدال شدند اما پس از زمانی نزدیک به 20 سال دختران ایران بار دیگر شانس حضور در بازی های آسیایی را بدست آوردند و روند حضور و مدال آوری‌شان تا همین امروز ادامه پیدا کرد.

دختران شمشیربازی ایران در بازی های آسیایی 1974 تهران درخشیدند و صاحب 2 مدال طلا تیمی و یک مدال نقره و یک برنز در بخش انفرادی شد. مهوش شفائی و گیتی محبان شمشیربازان زن ایران بودند که در آن رقابت‌ها صاحب مدال شده بودند.

بانوان ایران در بازی‌های آسیایی از پشت عینک تاریخ

از سال 1974 تا سال 2002 دختران ورزشکار فرصت حضور در بازی های آسیایی را پیدا نکرده بودند. اما سال 2002 آغاز دوباره اعزام بانوان ورزشکار به نبرد بازی های آسیایی بود. نزدیک به 28 سال دوری از این میدان بزرگ، انگیزه زیادی در جمع دختران ورزشکار ایجاد کرده بود تا بار دیگر بتوانند شایستگی های خود را به اثبات برسانند.

بازی های آسیایی بوسان کره جنوبی آوردگاهی دوباره برای بانوان ورزشکار بود. در آن رقابت ها پروانه محمد تقی پور در رشته تکواندو به مدال برنز رسید تا اولین زن مدال آور بازی های آسیایی بعد از انقلاب اسلامی نامیده شود. در بازی های آسیایی بوسان کره جنوبی در رشته تیر اندازی نیز زنان ورزشکار صاحب مدال شدند و در ماده 10 متر تیمی مدال نقره به تیم ملی تیر اندازی زنان ایران رسید.

در سال 2006 و بازی های آسیایی که به میزبانی قطر برگزار شده بود در رشته شطرنج دختران ورزشکار ایران صاحب مدال شدند. آتوسا پورکاشیان ورزشکاری بود که در این مسابقات در تیم سه نفره حضور داشت و توانستند مدال برنز تصاحب کنند. مهروز ساعی و افسانه شیخی نیز 2 هوگوپوش تکواندو ایران بودند که در این رقابت‌ها مدال آوری کردند و هر 2 صاحب برنز شدند.

در بازی‌های آسیایی 2010 گوانجو چین دختران ورزشکار ایران توانمندی خود را نشان دادند و در رشته های مختلف صاحب مدال شدند. این بار دختران ایران در رشته های متنوعی اعزام شده بودند و شانس این را داشتند که خود را در بخش های مختلفی محک بزنند. در رشته قایقرانی و در روئینگ تیمی یک مدال برنز به ملی پوشان قایقرانی رسید. حمیرا برزگر، سولماز عباسی، مریم سعیدی و نسیم بن یعقوب اعضای این تیم را تشکیل می دادند. الهه احمدی در رشته تیر اندازی دیگر مدال آور بانوی ایران در گوانجو بود که صاحب مدال نقره انفرادی شد.

بانوان ایران در بازی‌های آسیایی از پشت عینک تاریخ

ملی پوشان بانوی تیرانداز ایران البته در بخش ها و ماده های تیمی نیز صاحب مدال شدند. راحله آسمانی و پریسا فرشیدی در رشته تکواندو 2 مدال نقره به دست آوردند. همچنین سارا خوش جمال، سمانه شش پری و سوسن حاجی پور نیز مدال برنز را به گردن آویختند. در رشته ساندای ووشو اولین مدال طلای انفرادی تاریخ ورزش بانوان در بازی های آسیایی را خدیجه آزاد پور بدست آورد و توانست مدال طلای این رقابت ها را به گردن بیاویزد.

همچنین الهه منصوریان مدال برنز را بدست آورد. در رشته کاراته نیز فاطمه چالاکی مدال برنز گرفت. موضوع دیگری که در تاریخ ورزش ایران اولین بار تجربه می شد، تصاحب مدال در یک رشته تیمی بود. تیم ملی کبدی زنان در بازی های آسیایی گوانجو برای اولین بار به این رقابت‌ها اعزام شده بود، اولین مدال تیمی را بدست آورد و سوم شد.

آخرین حضور زنان ورزشکار ایران در بازی های آسیایی همین 4 سال قبل و بازی های آسیایی اینچئون کره جنوبی بود. در این دوره باز هم تیراندازان در کسب مدال پیشرو بودند و یکی از مدال های طلای تیم ایران را به نام خود ثبت کردند. نجمه خدمتی در تفنگ بادی 10 متر انفرادی زنان مدال طلا به گردن انداخت. نرجس امامقلی نژاد در همین ماده مدال نقره گرفت.

در تپانچه صد متر زنان و در بخش تیمی مدال نقره به ایران رسید. در رشته دوومیدانی و در ماده پرتاب وزنه لیلا رجبی اولین مدال رشته های دوومیدانی را در بخش زنان ایران بدست آورد و مدال نقره گرفت. آرزو حکیمی در کایاک یک نفره 200 متر، سونیا گماری در اسلالوم انفرادی و سولماز عباسی زاده در رویینگ یک نفره و تیم رویینگ چهارنفره زنان چهار مدال برنز بانوان قایقرانی را به چنگ آوردند.

در رشته کاراته نیز حمیده عباسعلی دختر طلایی ایران بود و فاطمه چالاکی و نسرین دوستی صاحب مدال برنز شدند. در رشته تکواندو نیز سه مدال سهم دختران هوگوپوش بود. سوسن حاجی پور برنز گرفت. فاطمه روحانی و اکرم خدا بنده نقره گرفتند. در ووشو نیز مانند دوره قبل ایران صاحب مدال شد. الهه منصوریان مدال نقره ساندا گرفت. در کبدی نیز بار دیگر در یک رشته تیمی در بخش زنان صاحب مدال شدیم و مدال نقره با یک پله صعود نسبت به بازی های آسیایی گوانجو به دختران کبدی کار ایران رسید.

بانوان ایران در بازی‌های آسیایی از پشت عینک تاریخ

بانوان ورزشکار ایران در بازی های آسیایی 2018 جاکارتا در رشته های مختلفی نماینده دارند و در تلاش خواهند بود با کسب بیشترین مدال و مقام در این مسابقات طلسم شکنی کنند.

دختران ایران در رشته‌های بسکتبال سه نفره، تنیس روی میز، دوومیدانی، تنیس، سنگنوردی، تکواندو، اسکواش، کاراته، ووشو ، کبدی ، قایقرانی، جودو، سوارکاری، شمشیربازی،بدمینتون، جوجیتسو و کوراش، تیرو کمان، دوچرخه سواری، سامبو و سیلات و دوچرخه سواری به مصاف حریفان آسیایی خود خواهند رفت و با وجود اینکه کار سختی پیش رو دارند در تلاش برای درخشش و بالابردن پرچم سه رنگ ایران خواهند بود.