به گزارش پارس نیوز، سازمان لیگ فدراسیون والیبال هر سال تاریخی را به عنوان زمان ارائه مدارک تیم های شرکت کننده در لیگ برتر اعلام و مدعی می شود که اگر تیمی تا تاریخی مشخص، بدهی های گذشته خود را تسویه نکند، اجازه شرکت در مسابقات را نخواهد داشت.
اگرچه همه می دانند که این تهدید همه ساله سازمان لیگ عملی نمی شود و باز هم تا آخرین روزهای پیش از آغاز مسابقات، مشخص نیست چه تیم هایی در لیگ برتر به میدان می روند و چه تیم هایی اجازه شرکت در رقابت ها را پیدا نمی کنند. در فصل گذشته مسابقات، تا یک ساعت پیش از آغاز هفته نخست لیگ برتر هم معلوم نبود که شهرداری ورامین می تواند به میدان برود یا نه.
این آشفتگی سال هاست در لیگ برتر والیبال وجود دارد اما امسال با حضور محمدحسین شفقی و مسعود یزدان پناه به عنوان رئیس و دبیر جدید سازمان لیگ، تصمیمات جدیدی برای برگزاری مسابقات اعلام شد. اما از ابتدا هم قابل پیش بینی بود که بیشتر قوانینی که از سوی مسئولین فدراسیون اعلام می شود، به مرحله اجرا نخواهد رسید.
سایت فدراسیون والیبال، 23 خرداد امسال آیین نامه نقل و انتقالاتی سازمان لیگ را اعلام کرد. بر اساس این آیین نامه، زمان نقل و انتقالات لیگ برتر از 31 خرداد تا یک مرداد تعیین شد و هر تیمی هم می تواند حداکثر با چهار بازیکن تیم ملی بزرگسالان قرارداد ببندد. دوم مرداد هم به عنوان آخرین زمان ارائه مدارک تسویه حساب بدهی های قبلی باشگاه ها اعلام شد و رئیس سازمان لیگ گفت که اگر تیمی تا این تاریخ مدارک خود را به سازمان لیگ ارائه نکند، به منزله انصراف آن تیم از حضور در مسابقات تلقی می شود.
امروز شنبه 30 تیر است و 2 روز تا پایان زمان نقل و انتقالات و سه روز تا پایان مهلت تسویه حساب تیم ها باقی مانده است. اما هنوز نه تنها هیچ خبری از ارائه مدارک باشگاه ها و ثبت قراردادها نیست، بلکه حتی سازمان لیگ به صورت مشخص اعلام نکرده است که بازیکنان تیم ملی چه کسانی هستند تا باشگاه ها از میان آنها چهار نفر را جذب کنند.
مسعود یزدان پناه دبیر سازمان لیگ در گفت و گو با ایرنا اعلام کرد که زمان نقل و انتقالات تا پایان مرداد ماه تمدید شده است. به گفته یزدان پناه، تاکنون فقط تیم شهرداری ورامین برای تسویه بدهی های گذشته خود اقدام کرده است و بقیه باشگاه ها هنوز مدرکی درباره این موضوع به سازمان لیگ ارائه نکرده اند.
دبیر سازمان لیگ درباره علت تغییر زمان نقل و انتقالات گفت: این کار را کردیم تا «به دنیا نزدیک تر شویم.»
مهلت باشگاه ها برای ارائه مدارک به سازمان لیگ رو به پایان است اما هنوز نه آیین نامه فصل جدید مسابقات به تصویب رسیده، نه فهرست بازیکنان ملی پوش مشخص شده، نه زمان آغاز و پایان لیگ به صورت دقیق اعلام شده است. در این شرایط سازمان لیگ قصد دارد برای نخستین بار، جام حذفی و سوپرجام والیبال را هم برگزار کند.
این روزها تیمی مانند شهرداری ارومیه مشغول بستن قرارداد داخلی با بازیکنان و مربی مورد نظر خود است. اما نه بدهی های چند فصل اخیر خود را تسویه کرده و نه مشخص است که چند نفر از بازیکنانی که با آنها به توافق رسیده، از نظر فدراسیون ملی پوش محسوب می شوند. یزدان پناه می گوید که در آینده لیست بازیکنان ملی پوش مشخص می شود اما در واکنش به این پرسش که اگر پس از توافق یک باشگاه با بازیکنان، مشخص شد که پنج نفر از بازیکنان آن تیم ملی پوش هستند، تکلیف چیست؟ می گوید فعلا تمرکز ما روی تسویه حساب باشگاه هاست.
سازمان لیگ قصد دارد فصل جدید لیگ برتر را طولانی تر از سال های اخیر برگزار کند تا زمان این رقابت ها به مسابقات سطح اول اروپایی نزدیک شود. البته این موضوع هم هنوز در حد یک طرح است و مشخص نیست اجرایی می شود یا نه. تاریخ آغاز و پایان لیگ هم هنوز دقیقا مشخص نیست.
به گفته یزدان پناه، مسابقات 10 تا 20 روز پس از پایان مسابقات قهرمانی جهان 2018 (هشت مهر 97) آغاز شود و تا 20 روز پیش از آغاز لیگ ملت های والیبال 2019 (اوایل خرداد 98) ادامه خواهد داشت.