به گزارش پارس نیوز، 

استادیوم کریستوفسکی شهر سن پطرزبورگ به عنوان اولین ورزشگاه از 9 ورزشگاه فعال در رقابت های جام جهانی میزبان بازی های ایران خواهد بود، ورزشگاهی مدرن و گران قیمت که به تازگی مراحل ساخت و بازسازی آن با مبلغی سنگین و گزاف که در حدود یک میلیارد و یکصد میلیون دلار تخمین زده شده به پایان رسیده است.


فوتبالدوستان شهر سن پطرزبورگ که همگی طرفدار دو آتشه باشگاه ثروتمند و سرشناس زنیت هستند تا سه سال قبل در ورزشگاهی از رقبا و مهمانان داخلی و اروپایی میزبانی می کردند که یکی از ورزشگاه های قدیمی روسیه بود اما بعد از این که میزبانی این کشور در جام جهانی 2018 قطعی شد سران متمول باشگاه با حمایت های فدراسیون فوتبال و دولت روسیه تصمیم به بازسازی این ورزشگاه و مدرنیته کردن آن گرفتند.


از همین رو در میان تمام بسته های پیشنهادی که از شرکت های ساختمانی برای پیمانکاری ساخت ورزشگاه رسید باشگاه زنیت و شهرداری سن پطرزبورگ با شرکت ژاپنی Kisho Kurokawa قرارداد بست تا مراحل آغازین کار استارت بخورد. شاید مهمترین شاخصه این ورزشگاه به نمای بیرونی برگردد جایی که شهرداری سن پطرزبورگ تاکید خاصی بر گذشته پر از اسرار این بندر بزرگ داشت از همین رو شرکت ژاپنی طراحی خاصی برای نمای بیرونی در نظر گرفت.


این ورزشگاه به نوعی الگو گرفته از طراحی ورزشگاه تویوتا در شهر توکیو است اما با ظاهری نسبتا متفاوت که برگرفته از سنت های رایج در این بندر است. ژانویه سال 2009، سن پترزبورگ تایمز گزارش داد این پروژه در حال حاضر توسط شهرداری سنت پترزبورگ اجرا می شود و شرکت گازپروم برای ساخت یک پروژه آسمان خراش جداگانه به صورت جداگانه هزنیه می کند که شورای شهر پس از آنکه گازپروم تصمیم به سرمایه گذاری بیشتر در ساخت و ساز ورزشگاه گرفت با ساخت شش آسمان خراش در سقف ورزشگاه موافقت کرد.


دیگر خاصیت بزرگ ورزشگاه به مسقف بودن همین طور تنظیم حرارت داخلی ورزشگاه در زمستان های سرد و سخت بندر برمی گردد که متحرک بودن سقف همین طور زمین چمن ورزشگاه برای بهره بردن از آفتاب کوتاه شهر در نیمی از سال می تواند بیشتر به پویایی این استادیوم مدرن و چمن آن کمک کند. زمینی به طول 105 متر و عرض 68 متر که در حال حاضر از بهترین چمن طبیعی تولید شده در جهان بهره می برد.


ورزشگاه کریستوفسکی بنا به اعلام فدراسیون فوتبال روسیه برای رقابت های سوپرلیگ این کشور گنجانیش 56 هزار 196 نفر را دارد اما فیفا بعد از این که اعلام کرد ظرفیت ورزشگاه باید بیشتر شود شرکت ژاپنی با اضافه کردن سکوها و صندلی ها این ظرفیت را برای جام جهانی به 67 هزار نفر رساند تا استادیوم به یکی از بزرگ ترین مجموعه های فعال در جام جهانی تبدیل شود.


از استادیوم کریستوفسکی سن پطرزبورگ در سال ها و ماه های گذشته تعریف و تمجیدهای فراوانی شنیده شد و حالا در فاصله چهار روز تا اولین بازی ایران با مراکش ، ملی پوشان ایرانی می توانند اولین ستاره های حاضر در جام بیست و یکم باشند که حلاوت بازی در این ورزشگاه را بچشند. جدالی حساس و سرنوشت ساز برای یوزهای ایرانی که می تواند سرنوشت صعود احتمالی آنها را رقم بزند.
علاوه بر جدال ایران با مرکش ورزشگاه کریستوفسکی سن پطرزبورگ میزبان 7 تا 8 بازی دیگر تا مرحله نهایی جام جهانی نیز خواهد بود تا یکی از گران ترین ورزشگاه های دنیا روزهای پرتلاطمی را در تاریخ خود تجربه کند.

مهمانی ایران - مراکش اینجا برگزار می‌شود

مهمانی ایران - مراکش اینجا برگزار می‌شود

مهمانی ایران - مراکش اینجا برگزار می‌شود

مهمانی ایران - مراکش اینجا برگزار می‌شود

مهمانی ایران - مراکش اینجا برگزار می‌شود

مهمانی ایران - مراکش اینجا برگزار می‌شود