به گزارش پارس نیوز، 

​­اسداله عسگر اولادی که به همراه هیئت رئیسه اتاق بازرگانی مشترک ایران و چین در اتاق ایران میزبان فعالان اقتصادی منطقه نینگ شیای چین بود افزود: منطقه نینگ شیا یکی از استان‌های مسلمان‌نشین کشور چین است که یک‌سوم جمعیت آن را مسلمانان تشکیل می‌دهند و همین مسئله می‌تواند همکاری‌های ما را تقویت کند.

وی با اشاره به اینکه منطقه نینگ شیا در فعالیت‌های مختلف معدنی، کشاورزی و حمل‌ونقل نقش پررنگی در اقتصاد چین دارد، افزود: ما آماده خرید کالا و دریافت خدمات از شما هستیم اما برخی مشکلات در حوزه بانکی و نقل‌وانتقال پول وجود دارد که باید با همکاری یکدیگر برای رفع آنها و مرتبط شدن بانک‌هایمان با یکدیگر بکوشیم.

عضو هیئت نمایندگان اتاق ایران با تشکر از تداوم همکاری‌ها چین با ایران پس از خروج آمریکا از برجام، گفت: چین شریک اول تجاری ایران در جهان است و در منطقه خاورمیانه نیز ایران دومین کشور بزرگی است که با چین تعامل اقتصاد دارد بر این اساس تداوم روابط حسنه تجاری و سیاسی ایران و چین برای فعالان اقتصاد دو کشور از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است

چینی‌ها به واردات از ایران هم فکر کنند

عسگراولادی همچنین با اشاره به اینکه تاکنون سه بار قطار حسن نیت از چین به ایران آمده است، تصریح کرد: چین و ایران شرکای تجاری دیرینه‌ای هستند و راه‌اندازی این قطار بین دو کشور هم نتیجه همین همکاری‌های تاریخی است اما درخواست ما این است که این قطار فقط کالاهای چینی را به ایران نیاورد و دروازه‌ای برای ورود کالاهای ایرانی به چین نیز باشد.

وی  از هیئت چینی درخواست کرد در توسعه مبادلات خود با ایران فقط به دنبال صادرات نباشند و واردات از ایران را نیز توسعه دهند. فعلاً ارزش مبادلات ایران و چین در مرز 40 میلیارد دلار است و امید داریم تا پایان سال جاری میلادی این میزان حداقل 10 درصد افزایش تابد تا به هدف 44 میلیارد دلار تجارت در سال 2018 نائل شویم.

رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و چین ضمن اعلام آمادگی فعالان اقتصادی ایرانی برای انجام مذاکره با هیات چینی، اظهار داشت: ما می‌توانیم در مبادلات کالایی با هم تجارت کنیم اما پیشنهاد من این است که همکاری‌های خودی را ارتقا دهیم و به سرمایه‌گذاری مشترک بپردازیم.

سرمایه‌گذاری مشترک در ایران را جدی بگیرید

عسگراولادی افزود: ما پول چندانی نمی‌خواهیم اما به تکنولوژی، ماشین‌آلات و تجربیات شما نیاز داریم و از شما می‌خواهیم برای انجام سرمایه‌گذاری در حوزه‌های مستعد ایران مطالعات کارشناسی انجام دهید.

وی­ در ادامه با اشاره به اینکه ایران و چین دو کشور تاریخی در مسیر جاده ابریشم هستند، گفت: اتاق ایران به‌عنوان عضو شورای بازرگانی جاده ابریشم پیشنهاد دارد که دبیرخانه منطقه خاورمیانه اتاق جاده ابریشم در تهران ایجاد شود تا بتوانیم فعالیت‌های مؤثرتری برای احیای جاده ابریشم انجام دهیم.

عضو هیئت نمایندگان اتاق ایران در پایان گفت: رئیس‌جمهور ایران به‌زودی برای شرکت در اجلاس گروه 8 در شانگهای، به چین سفر خواهد کرد و در کنار دیدار و مذاکره با روسای جمهور چین و روسیه، حتماً تفاهم‌نامه‌های اقتصادی نیز با کشورهای حاضر در اجلاس به امضا خواهد رساند که می‌تواند دورنمای توسعه همکاری‌های مشترک را روشن‌تر کند.

 

اشتیاق چینی‌ها برای خرید کالای ایرانی

در ادامه ژو دونگ، رئیس بازرگانی منطقه نینگ شیا نیز ضمن تشریح توانمندی‌های استان نینگ شیا در حوزه‌های اقتصادی، از توسعه همکاری با ایران استقبال کرد و انجام مذاکرات طرفین برای دانستن نیازهای متقابل را خواستار شد.

وی­ با اشاره به درخواست عسگراولادی برای خرید کالاهای ایرانی از سوی چینی‌ها، تصریح کرد: اتفاقاً هیاتی که امروز در اتاق ایران حاضر شده به‌قصد خرید کالاهای مورد نیاز از کشور شما و امکان‌سنجی سرمایه‌گذاری به ایران سفر کرده و برای حضور در حوزه‌های معدن و کشاورزی ایران راغب است.

رئیس بازرگانی منطقه نینگ شیا همچنین با اشاره به اینکه تلاش برای فعال کردن خط برگشت قطار حسن نیت برای جابجایی کالاهای ایرانی به چین ادامه دارد، گفت: قطار حسن نیت­از چین حرکت می‌کند و پس از عبور از قزاقستان و ترکمنستان از اینچه برون وارد ایران می‌شود که طول مسیر آن 8هزار و 343 کیلومتر و زمان برآورد شده برای حرکت آن 15روز است.

دونگ ادامه داد: سال قبل برای افتتاح این راه‌آهن تفاهم‌نامه‌ای چهارجانبه میان چین، ایران، قزاقستان و ترکمنستان امضا شد و در دسامبر 2017 قطار به سمت تهران حرکت کرد اما از مرز اینچه برون تا تهران 20 روز طول کشید که باید برای کاهش این زمان تلاش کرد.

وی­ تأکید کرد: ایجاد این خط آهن فقط برای حمل کالای چینی نیست بلکه هدف ما توسعه روابط تجاری خود با کشورهای مسیر ابریشم است و از حمل کالاهای کشورهای مقابل در این خط نیز استقبال می‌کنیم.

رئیس بازرگانی منطقه نینگ شیا همچنین با اشاره به مشکلات بانکی بین دو کشور، اظهار داشت: برای آسان کردن مبادلات خود باید راه‌حلی برای رفع این مشکلات پیدا کنیم گرچه در شرایط فعلی نیز برخی از شرکت‌های ایرانی و چینی به آسودگی با یکدیگر همکاری می‌کنند و برای حل مشکل نقل‌وانتقال پول به مبادلات کالا به کالا می‌پردازند.

وی در پایان افزود: هیات اقتصادی چینی حاضر در اتاق ایران برای خرید سالانه 10 میلیون تن منگنز، 5 میلیون تن سنگ‌آهن و همچنین خرید محصولات کشاورزی اعم از گندم، جو و سویا از ایران آمادگی دارند و برای مذاکره با تجار ایرانی آماده هستند.

­

انتهای پیام/