به گزارش پارس نیوز، 

قرار بود طبق برنامه ریزی از پیش تعیین شده فیفا روزهای 7 و 12 خرداد ماه جاری تیم ملی فوتبال کشورمان دیدارهای تدارکاتی مقابل ترکیه و یونان داشته باشد که مصاف با تیم یونان با توجیهات فدراسیون فوتبال این کشور لغو شده ولی بازی برابر ترکیه انجام شد و تیم ایران با نتیجه 2 بر یک شکست خورد.
فدراسیون فوتبال یونان دلیل لغو این دیدار را حبس 2 سرباز این کشور توسط دولت ترکیه عنوان کرده و همین موضوع را دلیل سفر نکردن به استانبول دانست. با این حال طرف یونانی با قبول تمام هزینه ها، از طرف ایرانی می خواهد بازی در آتن برگزار شود. با این حال فدراسیون ایران برای پذیرش این شرایط خواهان دریافت حق پخش تلویزیونی این دیدار شد که فدراسیون فوتبال یونان نیز پاسخ داد این امکان وجود ندارد.
این در حالی است که فدراسیون فوتبال کشورمان همچنین اعلام کرده، لغو بازی دوستانه شاگردان کی‌روش مقابل یونان هنوز به صورت رسمی به آنها اعلام نشده است و در صورت بروز این اتفاق به مراجع ذیصلاح شکایت خواهد کرد.
فدراسیون فوتبال ایران پس از لغو این دیدار بیانیه ای منتشر و در آن از تعلیق روابط خود با فدراسیون فوتبال یونان خبر داد.
فدراسیون فوتبال کشورمان در بیانیه خود اعلام کرده بود: تصمیم یونان آسیبی جدی به برنامه تیم ملی فوتبال ایران در مرحله نهایی اردوی آماده سازی جهت حضور در جام جهانی 2018 روسیه وارد کرده است.
فدراسیون فوتبال یونان نیز در مقابل بیانیه ای منتشر و اعلام می کند که هرگز علاوه بر مذاکره صحیح و قانونی طرفین جهت پذیرش بازی دوستانه تیم‌های ملی فوتبال یونان و ایران برای روز دوم ماه ژوئن (12 خرداد) در شهر استانبول (ترکیه) توافق نامه‌ای از سوی طرف یونانی امضا نشده است.
در متن بیانه فدراسیون یونان آمده است: مسائل حساس‌برانگیز ملی و وابستگی‌های دینی به مراتب اولویت بر هر رویداد ورزشی دارند. این در حالی است که از امکان لغو بازی دوستانه تیم‌های ملی یونان و ایران در شهر استانبول از ماه گذشته میلادی شروع شده بود و فدراسیون فوتبال ایران در زمان کافی از دلایل لغو آن با خبر بود.
در ادامه این بیانیه آمده است: از آن زمانی که فدراسیون فوتبال یونان پذیرفت تا ایران جایگزینی را برای برگزاری بازی دوستانه با هدف دفاع از منافع خود انتخاب کند؛ چنانچه خسارتی ناشی از عدم برگزاری بازی دوستانه پیش آمده باشد در وهله نخست این فدراسیون فوتبال یونان است که متحمل آن شد. زیرا شرایط اقتصادی مورد نظر با توجه به فعالیت‌های صورت‌ گرفته محقق نشدند. مسئله مهمتر این است که آماده‌سازی تیم ملی فوتبال یونان برای لیگ ملت‌های اروپا را با آسیب مواجه کرد.
پس از این اتفاق بود که در محافل خبری اعلام شد فدراسیون فوتبال ایران در دقایق پایانی بازی با تیم ملی فوتبال کوزوو در ورزشگاه باشاک شهیر فاتح تریم استانبول را در دستور کار قرار داده است مشروط بر آنکه این بازی بنا بر خواست «کارلوس کی روش» باید پشت درهای بسته و به دور از چشم خبرنگاران برگزار شود.
اعلام این شرط کافی بود تا فدراسیون فوتبال کوزوو اعلام کند با این خواسته سرمربی ایران موافق نیست.
دلایلی که مسوولان فوتبال کوزوو اعلام می کنند این است که تیم ملی این کشور بعد از لغو شدن بازی‌های دوستانه خود برابر مولداوی، کنگو و ساحل عاج؛ نمی‌توانند شرایطی که فدراسیون فوتبال ایران برای آنها در نظر گرفته است بپذیرند.
حالا در صورتی که فدراسیون فوتبال ایران نتواند حریف جدیدی را جایگزین یونان و کوزوو کند، تیم ملی تا قبل از شروع جام جهانی فقط یک مسابقه تدارکاتی در روز جمعه، هجدهم خرداد ماه برابر لیتوانی خواهد داشت.
وقوع این اتفاقات باعث شده تا «کی روش» امروز (شنبه) و در جریان تمرینات تیم ایران در ترکیه در جمع خبرنگاران لب به شکایت بگشاید و بگوید: «برنامه هایی که تهیه و تدوین کرده بودیم، انجام نشد. البته اتفاقات دیگر پشت سر ما بود، با این حال بسیار خوب است که به صورت مداوم یادآوری کنیم که آماده سازی تیم ملی، برنامه ای نبود که انتظارش را داشته باشیم.»
لغو بازیهای تدارکاتی تیم ملی فوتبال کشورمان در حالی صورت می گیرد سایر نمایندگان قاره آسیا برای حضور قدرتمندانه تر در جام جهانی روسیه برنامه های گسترده ای را در طول ماههای گذشته تدارک دیده اند.
کیفیت بازی‌های اخیر تیم‌هایی مانند استرالیا، عربستان، ژاپن و کره جنوبی گویای این است که این کشورها بازی‌های تدارکاتی بهتری برای تیم‌های خود در نظر گرفته‌اند و با حداکثر آمادگی به جام جهانی می‌روند. در واقع این کشورها از تمام ظرفیت ها برای آماده‌سازی تیم ملی فوتبال کشور خود استفاده می‌کنند اما برخی مسائل که در نهایت شفاف نشده، مشخص نکرد دلیل بروز خلل در برگزاری دیدارهای تدارکاتی ملی پوشان کشورمان، فدراسیون فوتبال ایران است یا «کی روش»؟.
رقابت های جام جهانی 2018 از 24 خرداد با رویایی تیم میزبان مقابل عربستان در دیدار افتتاحیه آغاز می شود و 25 خرداد ماه نیز تیم ملی فوتبال ایران در نخستین دیدار و در ورزشگاه شهر «سن پترزبورگ» مقابل مراکش قرار می گیرد.
30 خرداد ماه مصاف با تیم ملی فوتبال اسپانیا در شهر «کازان» و چهارم تیر ماه نیز دیدار با تیم فوتبال پرتغال در شهر «سارانسک»، بازی های تیم ایران در مرحله گروهی است.