به گزارش پارس نیوز، 

 جایشان در سری آ خالی بود، خیلی زیاد. آنها نه در میدان نبرد، بلکه در حساب‌های بانکی شکست خورده بودند. فقط ده دقیقه در آن ساعات پیش از ظهر یکی از روزهای مارچ 2015 طول کشید تا دادگاه مالی، باشگاه پارما را ورشکسته اعلام کند. همان پارما که در سال‌های 1991 تا 2002 سه‌بار قهرمان جام حذفی شده بود، دوبار جام یوفا و یک‌بار جام در جام اروپا را بالا برده بود. همان پارما که روزگاری بوفون، تورام و کاناوارو را داشت، دینو باجو، ورون، کرسپو و کیزا را.

با این وصف، رأی دادگاه پایانی بود بر شکنجه‌های تمام‌نشدنی پارما. باشگاه نه تنها توانایی پرداخت دستمزد بازیکنانش را نداشت، بلکه از پرداخت خدمه‌اش هم بازمانده بود. نمی‌توانست بازی‌ها را برگزار کند. باورکردنی نبود، ولی ارزش باشگاه را یک یورو خوانده بودند، فقط یک یورو. کوهی از قرض و بدهی - 218 میلیون یورو شامل 63 میلیون دستمزدهای پرداخت نشده - نشان از ورشکستگی تمام عیار می‌داد.

پارما را راهی سری ب کردند، ولی خریداری وارد نشد و آنها به طور خودکار راهی سری سی (C) شدند و سپس به لیگ پایین‌تر غلطیدند، به ته چاه. وقتی پارما فصل ۱۶-۲۰۱۵ را در سری دی (D) آغاز کرد، همه‌چیز تمام شده به نظر می‌رسید، ولی پیش از این فیورنتینا در 2002 و ناپولی در 2004 هم چنان تجربه تلخی را به عنوان ورشکسته سپری کرده بودند. سقوط کرده و دوباره به سری آ بازگشته بودند. پارما همان مسیر را پیمود، ولی با قصه‌ای عجیب‌تر. با صعود پله به پله بالافاصله پس از سقوط.

کمپانی بومی تحت عنوان "Nuovo Inizio "، به معنی «آغاز نو» جلو آمد و عنوان باشگاه شد عنوان " Parma Calcio 1913″. مربی سابق تیم، نویو اسکالا عنوان رئیس کمپانی را گرفت و لوییجی آپولینی بازیکن سابق پارما روی نیمکت نشست. همان دو نفری که طعم شیرین عصر طلایی باشگاه در دهه 1990 را چشیده بودند. طرفداران وفادار، سکوها را از دیداری به دیدار دیگر پر کردند تا گردش مالی باشگاه سامانی بگیرد و در گام بعدی بخشی از سهام باشگاه را خریدند تا توانایی مالی باشگاه افزایش پیدا کند.

پارما در نخستین فصل با کسب عنوان قهرمانی سری دی با ثبت رکورد 94 امتیاز، بی شکست راهی سری سی شد. سپس برغم تحمل چند شکست با پیمودن مسیری دشوار که به اخراج آپولینی و ورود روبرتو داورسا انجامید، برای بازگشت به سری ب راهی رقابت‌های پلی‌آف شد و پس از پیروزی برابر پیاچنزا، لوچسه و پوردنونه در نبرد نهایی برابر آسنادریا به میدان رفت. همان دیدار پر تب و تابی که هرنان کرسپو ستاره سابق پارما روی سکوها نشست تا شاهد پیروزی ۰-۲ شود که مترادف بود با بازگشت پارما به سری ب، با قرار گرفتن در آستانه بازگشت به سری آ.

دو صعود متوالی پارما، توجه سرمایه‌دارهای چینی را جلب کرد. جیانگ لیژانگ میلیونر چینی جلو آمد و شصت درصد سهام باشگاه را خرید و عنوان رئیس جدید را گرفت، در حالی که کمپانی «آغاز نو» سی درصد و طرفداران ده درصد سهام را حفظ کردند. کرسپو عنوان نایب رئیس را گرفت و در نخستین مصاحبه‌اش در این پست جمله «.. پارما به‌سان هیولای بزرگی به فوتبال ایتالیا بازگشته. امیدوارم بلافاصله به سری آ بازگردیم.»

فصل ۱۸-۲۰۱۷ سپری شد و سرنوشت صعود به روز آخر نبردهای سری ب کشیده شد. امپولی صدرنشین بود و صعود کرده، ولی پارما و فروزینونه برای کسب رتبه دوم و صعود مستقیم به سری آ در دو میدان دور از هم به مصاف دو تیم میانه جدولی رفتند. فروزینونه 71 امتیازی برای نشستن در رتبه دوم و راهیابی مستقیم به سری آ در موقعیت بهتری بسر می‌برد. در زمین خود برابر فوجیا بازی می‌کرد، در حالی که پارما 69 امتیازی باید در زمین اسپیزا پیروز می‌شد و آرزو می‌کرد فوجیا اجازه ندهد فروزینونه که طرفدارانش آماده برپایی جشن صعود بودند هر سه امتیاز را تصاحب کند. در کنار همه اینها تفاضل هر دو تیم 18 گل بود، ولی فروزینونه هشت گل بیشتر از پارما زده بود که بدین معنی بود تفاضل گل یکسان به صعود فروزینونه خواهد انجامید.

وقتی عقربه در دو میدان روی دقیقه شصت قرار گرفت پارما ۲-۰ جلو و فروزینونه ۱-۰ عقب افتاده بود. در آن لحظات پارما در رتبه دوم جدول قرار داشت و در آستانه بازگشت به سری آ بسر می‌برد. ولی درام بزرگ در راه بود. فروزینونه طی پنج دقیقه دو گل زد و ۱-۲ از فوجیا جلو افتاد و در جدول بالاتر از پارما نشست. به نظر می‌رسید پارما راهی نبرد پلی‌آف خواهد شد، ولی یک دقیقه به پایان، حادثه باورنکردنی رخ داد. طرفداران رادیو بدست پارما خبر دادند روبرتو فلوریانو بازیکن تازه‌وارد فوجیا دروازه فروزینونه را گشوده. فریاد زدند آن بازی به تساوی ۲-۲ کشیده شده… سوت پایان را که کشیدند پارما و فروزینونه 72 امتیازی شده بودند، ولی دو گل پارما تفاضل گل آنها را 20 کرده بود که بدین معنی بود، مستقیما راهی سری آ شده‌اند.

بازیکنان و مربیان یکدیگر را در آغوش کشیدند و طرفداران در شهر شروع به پایکوبی کردند. چهره الساندرو لوکارلی کاپیتان چهل‌ساله پارما که سه سال پیش برابر دوربین‌ها اشک ریخته بود این‌بار به بهانه دیگری خیس شده بود. او جمله «باور نمی‌کنم، نه باور نمی‌کنم» را تکرار می‌کرد و تکرار. لوکارلی گفته بود با پارما تا آخر جهنم سفر خواهد کرد. گفته بود پارما باید به بهشت بازگردد. او با آن سن و سال و چروک‌های هجوم آورده به صورتش، بازتابنده جان‌سختی پارما برای فرار از جهنم شده بود. او و پارما پس از آن سقوط آزاد طی سه‌سال از لیگی به لیگ بالاتر صعود کرده بودند، بازگشته بودند به جایی که بدان تعلق داشتند، به سری آ.