به گزارش پارس نیوز، 

یکی از شیرین ترین خاطرات والیبال ایران، پیروزی 3 بر یک مقابل ایتالیا در لیگ جهانی 2013 بود. در آن مسابقه خولیو ولاسکو سرمربی آن زمان ایران تغییرات عجیبی در تیمش به وجود آورد و با به میدان فرستادن رحمان داودی و علیرضا مباشری همه را غافلگیر کرد اما نتیجه ای شیرین گرفت.
همین خولیو ولاسکو کسی بود که در دهه 99 میلادی، ایتالیا را به عصر طلایی خود رساند. سه طلای پیاپی در قهرمانی جهان در سال های 90، 94 و 98، قهرمانی جام جهانی 95 و هفت طلای لیگ جهانی در دهه 90 از جمله افتخارات پر شمار والیبال ایتالیا در آن دهه درخشان بود. گرچه ایتالیای ولاسکو در حسرت طلای المپیک ماند، حسرتی که هنوز هم برای والیبال این کشور باقی مانده و تنها افتخاری است که هنوز نتوانسته اند به آن برسند.
تیم ملی ایتالیا پس از ولاسکو افتی نسبی را تجربه کرد اما همیشه یکی از تیم های قدرتمند والیبال دنیا باقی ماند. والیبال در این کشور با تکیه بر لیگ با کیفیت و چرخه فعال بازیکن سازی، هیچگاه در زمینه تامین جانشین بازیکنان قدیمی دچار مشکل نشده و توانسته خود را در سطح اول جهان حفظ کند.
ایتالیا که در 11سال آغازین لیگ جهانی 8 طلا به دست آورده بود، از سال 2000 تا پایان عمر این رقابت ها در حسرت فتح دوباره سکوی قهرمانی باقی ماند. در سال 2017 که آخرین دوره لیگ جهانی برگزار شد، این تیم در رتبه دوازدهم قرار گرفت و بدترین نتیجه تاریخ خود را کسب کرد. آن هم در حالی که یک سال پیش از آن، لاجوردی پوشان مدال نقره بازی های المپیک 2016 ریو را به دست آورده بودند. البته این تیم چند ماه پس از لیگ جهانی، با دوم شدن در جام قهرمانان بزرگ جهان 2017 نشان داد که همچنان تیم قدرتمندی است و توانایی کسب عناوین جهانی را دارد.
ایتالیا امسال به همراه بلغارستان میزبانی مسابقات قهرمانی جهان را بر عهده دارد و بدون شک، درخشش در آن مسابقات و کسب مقام قهرمانی، مهمترین هدف والیبال این کشور در سال 2018 خواهد بود.
جیانلورنزو بلنجینی 47 ساله هدایت تیم ملی ایتالیا را بر عهده دارد و یکی از مربیان جوان اما موفق والیبال جهان محسوب می شود. بلنجینی از سال 2015 و پس از آنکه اختلافاتی میان بازیکنان و سرمربی تیم ملی ایتالیا به وجود آمد، جانشین مائورو بروتو شد و با ایجاد تغییراتی در ترکیب بازیکنان، دوباره توانست روزهای درخشانی برای لاجوردی پوشان بسازد که مهمترین آنها نقره المپیک ریو بود.
ایوان زایتسف مهمترین ستاره والیبال ایتالیا است که محبوبیت زیادی هم در این کشور دارد. این بازیکن که اصالتی روسی دارد، از کودکی در ایتالیا بزرگ شده و تا 2 سال پیش در پست پشت خط زن بازی می کرد اما بعدا به پست دریافت کننده رفت که همین موضوع باعث شد با توجه به توانایی بالای او در زدن اسپک، قدرت تهاجمی تیم ملی ایتالیا هم بیشتر شود.
عثمانی خوانتورینا بازیکن پیشین تیم ملی کوبا که تابعیت ایتالیا را گرفته، دیگر ستاره لاجوردی پوشان است. این بازیکن هم در پست دریافت کننده بازی می کند و در کنار زایتسف یکی از بهترین زوج های دریافت کننده در والیبال جهان محسوب می شوند. سیمونه جیانلی پاسور 22 ساله هم یکی از بهترین بازیکنان ایتالیاست. جیانلی یکی از بازیکنانی بود که به وسیله بلنجینی در سن 19 سالگی وارد تیم ملی شد و به خوبی پاسخ اعتماد او را هم داد. معمولا پاسورهای با تجربه در والیبال جهان بیشتر مورد توجه هستند اما جیانلی از همان 19 سالگی درخشش خود را آغاز کرد و حالا یکی از بهترین پاسورهای دنیا به حساب می آید.
میانگین سنی بازیکنان ایتالیا 24 سال و میانگین قدی آنها 198سانتی متر است. این تیم همراه با ایران و چین، پس از برزیل دومین تیم جوان تورنمنت محسوب می شود. لاجوردی پوشان در رده بندی فدراسیون بین المللی والیبال هم پس از برزیل، آمریکا و لهستان، در رتبه چهارم قرار دارند.
* افتخارات تیم ملی والیبال ایتالیا:
المپیک: 3 نقره و 3 برنز
قهرمانی جهان: 3 طلا و یک نقره
جام جهانی: 1 طلا، 3 نقره و 1 برنز
جام قهرمانان بزرگ جهان: 1 طلا، 2 نقره و 1 برنز
لیگ جهانی: 8 طلا، 3 نقره و 4 برنز
قهرمانی اروپا: 6 طلا، 4 نقره و 3 برنز
تیم ملی ایران در پنجمین مسابقه خود در لیگ ملت های والیبال، از ساعت 1:40 بامداد یکشنبه 13 خرداد (به وقت تهران) در آرژانتین به مصاف ایتالیا می رود.
ورزشی ** 2024**1597