به گزارش پارس نیوز، 

، فدراسیون بین المللی وزنه برداری ماه گذشته و در تازه ترین اقدام پیشگیرانه و سرسختانه برای راضی نگه داشتن کمیته بین المللی المپیک و حفظ این رشته در این بازیها، سهمیه المپیکی کشورهایی را که در 10 سال گذشته موارد متعدد دوپینگ داشتند، به شدت کاهش داد. این نهاد کشورهایی را که 20 مورد یا بیشتر دوپینگ در فاصله سال های 2008 تا 2020 داشته اند، در بازیهای المپیک 2020 توکیو، مجاز به داشتن تنها 2 سهمیه (یک مرد و یک زن) دانسته است که این موضوع شامل حال کشورهای روسیه، قزاقستان، جمهوری آذربایجان، ارمنستان و بلاروس خواهد بود.
بر همین اساس کشورهایی که دارای 10 تخلف یا بیشتر باشند نیز سهمیه‌های المپیکی آنان به 2 وزنه‌بردار مرد و 2 وزنه‌بردار زن محدود می‌شود. دستکم 9 کشور دیگر همچون بلغارستان، ایران و هند در این دسته قرار می گیرند.
«سهراب مرادی» روز چهارشنبه در گفت و گویی با خبرنگاران در این باره افزود: کاهش سهمیه های المپیک، قانونی است که فدراسیون بین المللی برای همه کشورها در نظر گرفته و شامل حال ایران نیز شده است. به همین دلیل در بازی های المپیک 2020 توکیو در بخش مردان تنها دو سهمیه خواهیم داشت.
دارنده مدال طلای جهان و المپیک در دسته 94 کیلوگرم اظهار داشت: همانند دوره های پیشین المپیک، هر وزنه برداری که آماده باشد به این بازی ها می رود. در المپیک 2016 ریو با وجود داشتن پنج سهمیه، تیم ایران دو مدال طلا گرفت و در توکیو نیز به همین ترتیب هر کس آماده تر باشد می رود، فرقی ندارد دسته 69 کیلوگرم باشد یا سنگین وزن؛ هر ورزشکاری که می رود، باید برای کشورمان مدال بگیرد.
مرادی یادآور شد: در فاصله سه ماه مانده به بازی های آسیایی 2018 فکر می کنم، با توجه به آمادگی بدنی که دارم کمی زود به اوج رسیدم، اما امیدوارم که بتوانم این آمادگی را تا آغاز بازی ها حفظ کنم.
وی ادامه داد: طی این مدت اردوی تدارکاتی سطح دریا را در شمال کشور و در شهر لنگرود خواهیم داشت و به طور حتم در آنجا بهتر خواهم شد و البته نقطه ضعف هایی نیز دارم که برطرف خواهم شد. امیدوارم امسال به نخستین مدال بازی های آسیایی خود دست یابم.
دارنده مدال طلای بازی های المپیک 2016 ریو در واکنش به این مطلب خبرنگار ایرنا که همه از قهرمانی قاره ای و جهان به طلای المپیک می رسند، اما شما از طلای المپیک و جهان آغاز کردید و اکنون منتظر طلای بازی های آسیایی هستید؛ گفت: شرایط قهرمانی من اینگونه رقم خورد که در المپیک ریو به نخستین مدال طلای ورزشی خود دست یابم و با توجه به اینکه نخستین مرتبه در بازی های آسیایی حضور خواهم یافت، تلاش دارم تا پرچم کشورم را در جاکارتا به اهتزاز درآورم.
رکورددار حرکت دو ضرب و مجموع دسته 94 کیلوگرم جهان ادامه داد: البته کار در بازی های آسیایی سخت است، اما به گونه ای برنامه ریزی کردم که ضمن موفقیت در جاکارتا، در رقابت های قهرمانی جهان در ترکمنستان نیز بهترین عملکرد را داشته باشم.
وی در خصوص بلند کردن وزنه 210 کیلوگرم در حرکت یک ضرب در تمرینات که بیش از رکورد جهانی این حرکت در دسته 105 کیلوگرم است، یادآور شد: این وزنه ها باید در مسابقه زده شود تا ارزش پیدا کند، چرا که تمرین، تمرین است و با مسابقه تفاوت دارد. اما در پیکارهای قهرمانی سال 2017 جهان در آمریکا رکورد مجموع جهان را چهار کیلوگرم افزایش دادم و به 417 کیلوگرم رساندم که این موضوع برای نخستین مرتبه در وزنه برداری ایران بود و متاسفانه آن جوری که باید دیده می شد، به آن توجه نشد و مسوولان نیز حمایت لازم را از من نکردند.
این وزنه بردار اهل لنجان استان اصفهان در عین حال افزود: با وجود همه بی توجهی ها، این موارد برای من اهمیت ندارد؛ چرا که سربلندی کشورم برای من از هر چیزی مهمتر است. اما مردم بدانند که این موفقیت ها برای مسوولان ارزشی ندارد.
وی در پاسخ به سووال در مورد گلایه های خود از مسوولان استان اصفهان، گفت: راجع به مسوولان استان حرفی ندارم.
مرادی یادآور شد: حقوق قهرمانان از سوی صندوق حمایت از ورزشکاران و پیشکسوتان پس از چهار ماه تعویق، دوباره راه افتاد، اما تنها یک ماه آن را پرداخت کردند و اگر بخواهد به این شکل نوسان داشته باشد، مشکل ما را حل نخواهد کرد.
مرادی پس از دوپینگی که در سال 2013 در مسابقات قهرمانی آسیا داشت، به مدت دو سال از میادین دور بود و پس از آن به دلیل آنکه نام او در فدراسیون بین المللی وزنه برداری به عنوان ورزشکار بازنشسته ثبت شده بود، مشکلاتی برای جهت حضور او در بازی های المپیک ایجاد شد.
با این وجود و با پیگیری های فدراسیون، مشکل او حل شد و این نابغه وزنه برداری جهان در بازی های المپیک مقتدرانه مدال طلا را به گردن آویخت.
هنرنمایی پولادمرد وزنه برداری ایران در پیکارهای قهرمانی سال 2017 جهان که آذر ماه سال 96 در آمریکا برگزار شد، رقم خورد.
مرادی در این مسابقات بعد از آنکه با بلند کردن وزنه 184 کیلوگرمی مدال طلای یک ضرب خود را قطعی کرد در حرکات دو ضرب با بلند کردن وزنه 233 کیلوگرمی، رکورد دو ضرب جهان را پس از 17 سال یک کیلوگرم و رکورد مجموع جهان که به نام خودش بود را 4 کیلوگرم ارتقا داد. «سیمون کولچی» از لهستان از سال 2000 میلادی رکورد حرکت دو ضرب جهان در دسته 94 کیلوگرم را در اختیار داشت.
با درخشش سهراب در آمریکا، ایران بعد از 16 سال در دسته 94 کیلوگرم صاحب مدال طلای جهان شد. آخرین طلای ایران را قبل از مرادی، کوروش باقری در سال 2001 و در مسابقات جهانی آنتالیا به دست آورده بود. مرادی با شکستن رکوردهای دوضرب و مجموع جهان، اولین وزنه برداری بود که در مسابقات جهانی آمریکا موفق به ثبت رکورد جهانی شد و برای نخستین مرتبه یک وزنه بردار ایرانی هر سه مدال طلای این دسته را به خود اختصاص داد.
باقری در مسابقات جهانی آنتالیا صاحب دو طلا و یک برنز شده بود، اما مرادی هر سه نشان طلا را از آن خود کرد.
با درخشش مرادی و سید ایوب موسوی، بعد از شش سال، یک بار دیگر دو وزنه بردار ایرانی روی سکوهای اول و دوم جهان ایستادند. آخرین باری که این موفقیت به دست آمد در مسابقات جهانی 2011 پاریس بود که بهداد سلیمی و سجاد انوشیروانی دبل کردند و مدال های طلا و نقره دسته فوق سنگین را به دست آوردند.
ورزشی**1067**1584