به گزارش پارس نیوز، 

کشتی از رشته‌هایی است که از گذشته دور وجود داشته و بیشتر جنبه پهلوانی در بین مردم داشته است.

در حال حاضر دو سبک کشتی بیشتر پذیرفته شده است و ورزشکاران در کشتی فرنگی و آزاد فعالیت می‌کنند؛ کشتی که از رشته‌های المپیکی است تعداد قابل توجهی مدال به خود اختصاص داده است و بیشتر کشور‌ها روی این رشته سرمایه‌گذاری ویژه‌ای انجام می‌دهند.

در ایران نیز کشتی از گذشته وجود داشته و پهلوانانی چون غلام‌رضا تختی و مهدی مقرب در این رشته فعالیت می‌کردند و امروزه نیز کشتی از اقبال عمومی برخوردار است و استقبال خوبی از این رشته به عمل می‌آید.

ایران از قطب‌های کشتی جهان در هر دو سبک فرنگی و آزاد است و هر ساله سهم زیادی از مدال‌های مسابقات آسیایی، جهانی و المپیک از آن غیور‌مردان ایرانی است؛ اصفهان نیز در گذشته پهلوانان زیادی را به خود دیده است اما در حال حاضر کشتی این استان از سطح اول کشور دور شده است؛ از همین رو گپ و گفتی را با برادران خلفیان داشته‌ایم که در زیر می‌خوانید.

عارفی که از آرش بهتر کشتی‌ می‌گیرد/ توصیه پدر شناگر به دو برادر

 در چه وزن و سبکی کشتی می‌گیرید؟

آرش خلفیان: در وزن 92 کیلوگرم و در سبک آزاد.

عارف خلفیان: در وزن 97 کیلوگرم و در سبک آزاد.

چرا به رشته کشتی علاقه‌مند شدید؟

آرش خلفیان: ورزش‌های زیادی را انجام دادم اما کشتی یک ورزش قدرتی، استقامتی و سرعتی است و به همین دلیل به کشتی علاقه‌مند شدم؛ مشوق اصلی من پدرم بود، قهرمان کشور در شنا بود اما مرا به کشتی دعوت کرد و با برادرم تصمیم گرفتیم به این رشته برویم و با هم به باشگاه کشتی رفتیم.

عارف خلفیان: کشتی ورزش خاصی است زیرا زحمت زیادی را می‌طلبد و به همین دلیل علاقه زیادی به این رشته داشتم؛ برادرم نیز کشتی‌گیر بود و خانواده‌ام حمایت زیادی از من کردند به همین دلیل کشتی را انتخاب کردم و چون برادرم به سمت کشتی رفت منم به این رشته علاقه‌مند شدم.

عارفی که از آرش بهتر کشتی‌ می‌گیرد/ توصیه پدر شناگر به دو برادر

 از چه زمانی وارد کشتی شدید؟

آرش خلفیان: از سال 1386 کشتی را آغاز کردم و از سال 1388 کشتی قهرمانی را شروع کردم.

عارف خلفیان: 11 سال است کشتی می‌گیرم و 9 سال است به صورت حرفه‌ای کشتی می‌گیرم.

 مربیان شما چه کسانی بوده‌اند؟

آرش خلفیان: محمد‌حسین یار‌محمدیان اولین مربی من بوده است و مصطفی میرزایی و مصطفی ترکی مربیان بعدی من بودند.

عارف خلفیان: محمد‌حسین یار‌محمدیان اولین مربی من بوده است و زحمات زیادی برای من کشیده است و زیر نظر مصطفی ترکی و مصطفی میرزایی نیز کار کرده‌ام.

عارفی که از آرش بهتر کشتی‌ می‌گیرد/ توصیه پدر شناگر به دو برادر

کدام یک بهتر کشتی‌ می‌گیرید؟

آرش خلفیان: باید رو در رو کشتی بگیریم تا مشخص شود کدام یک بهتر هستیم اما در 2 سال گذشته برادرم بیشتر از من تمرین و تلاش کرده است.

عارف خلفیان: فقط به صورت تمرینی با یکدیگر کشتی گرفته‌ایم و برادرم همیشه حواسش به من بوده است اما به نظرم برادرم بهتر از من کشتی می‌گیرد.

عارفی که از آرش بهتر کشتی‌ می‌گیرد/ توصیه پدر شناگر به دو برادر

وضعیت کشتی اصفهان چگونه است؟

آرش خلفیان: با کمبود امکانات و توجه مسؤولان در اصفهان مواجه هستیم و باید به کشتی اصفهان کمک شود زیرا چندین سال است جایگاه کشتی اصفهان در کشور از دست رفته است.

عارف خلفیان: وضعیت کشتی اصفهان در حال حاضر بهتر شده است و قبلا سهمیه اصفهان به کشتی‌گیری از استان دیگر می‌دادند؛ در کل وضعیت رو به رشدی در کشتی اصفهان داریم.

عارفی که از آرش بهتر کشتی‌ می‌گیرد/ توصیه پدر شناگر به دو برادر

آرزوی ورزشی شما چیست؟

آرش خلفیان: آرزوی هر ورزشکاری رسیدن به بالاترین سطح در رشته خود است.

عارف خلفیان: آرزوی من قهرمانی در جهان و المپیک است و برای رسیدن به بالاترین سطح کشتی همه تلاشم را انجام می‌دهم.