به گزارش پارس نیوز، 

جلال چراغپور خواسته کادر فنی تیم ملی فوتبال ایران از باشگاههایی که به مرحله یک شانزدهم نهایی لیگ قهرمانان آسیا صعود کرده اند تا بازیکنان ملی پوش را در اختیار وی قرار دهند منطقی دانست.

کارشناس فوتبال ایران ضمن بیان این مطلب اذعان داشت: مربیان ایرانی باید با واقعیتی که برایشان رقم خورده است روبرو شوند و بدانند هیچ توهینی از سوی کارلوس کی‌روش صورت نگرفته است.

مربی اسبق تیم ملی فوتبال ایران در خصوص شرایط ملی پوشان و همچنین بحث های پیش آمده در خصوص نحوه آماده سازی تیم ملی گفتگویی را انجام داده است که در پی می خوانید:

کی روش صریح و مستقیم صحبت کرده و نیاز به تفسیر ندارد!

چراغپور در خصوص درخواست سرمربی تیم ملی ایران از باشگاه های استقلال و پرسپولیس که ملی پوشان خود را در اختیار تیم ملی قرار دهند تا مراحل آماده سازی را طی کنند گفت: پیش از اینکه بخواهیم کسی را قضاوت کنیم و درباره اظهار نظر آقای کی روش صحبت کنیم بهتر است بدانیم جمله سرمربی تیم ملی حاوی چه نکته ای بوده است. او اعلام کرده است رقابت های جام جهانی به لحاظ کیفی در حدی است که آمادگی بازیکنان ملی پوشی که در لیگ ایران فعال هستند به مقدار کافی نیست.

مربی اسبق تیم ملی فوتبال ایران افزود: جمله کی روش نیاز به تفسیر اضافی ندارد. او به هیچ وجه به مربیان ایرانی توهین نکرده است و لزومی ندارد کی روش را در این مورد خاص، رو در روی کسی قرار دهیم.

لیگ ایران در آسیا هفتم است چه برسد به رقابت های جهانی

وی درباره شرایط بازیکنان ملی پوشی که در لیگ ایران هستند تصریح کرد: آمار و عملکرد تیم های باشگاهی نشان دهنده واقعیت است. همین موضوع هم اعلام می کند فوتبال ایران در رده هفتم باشگاههای آسیایی است. لیگ قهرمانان آسیا هم نشان می دهد سطح کیفی و کمی باشگاه‌هایمان در چه حدی است. خیلی راحت مقابل تیم های عربی بازنده می شویم و به سختی در برخی از بازی ها توانستیم تیم های صاحب نام آسیا را شکست دهیم. چندین سال هم هست که نمی توانیم به فینال لیگ قهرمانان آسیا هم برسیم. قبول دارم ناظران AFC به مسائل سخت افزاری هم نمره می دهند و به همین خاطر نمره لیگ برتر ایران پایین تر از برخی کشورهاست. اما آنها به تولید بازیکن از داخل لیگ و همچنین میزان درآمدزایی بابت ترانسفر بازیکن نیز توجه می کنند. واقعیت فوتبال باشگاهی ایران هم همین رده هفتم است.

برخی می گویند کی روش اشتباه می کند من می گویم به شدت حرفش صحیح است

وی درباره ممکن بودن درخواست کارلوس کی روش از سرخابی های پایتخت گفت: برخی از همکارانم می گویند بازیکنان لیگ در حدی هستند که با چند هفته تمرین کردن می‌توانند مقابل کریس رونالدو و سرخیو راموس به خوبی بازی کنند. اما من می گویم کی روش خیلی خوب فهمیده است لیگ ایران در چه حد و اندازه هایی است و بهتر است با واقعیت همراه شویم. با سرمربی تیم ملی به شدت موافقم. اگر این تیم آماده نباشد می تواند مثل عربستان در جام جهانی گلباران شود. یا اینکه می تواند مثل برزیل در جام جهانی قبلی غافلگیر شود و آبروی فوتبالی اش زیر سوال برود. آن‌وقت کدام یک از آقایان می آیند و از موضع خودشان دفاع می کنند که بازیکنانمان مشکل نداشتند و خیلی آمده به جام جهانی رفتند. به احتمال فراوان در همان روزها که واقعا امیدوارم هرگز برای فوتبال ملی ایران رخ ندهد باز هم کادرفنی تیم ملی را نشانه می روند که مقصر اصلی کی روش است.

مربیان ایرانی مقابل بدنسازی نیمه حرفه ای برانکو کم آوردند!

چراغپور که سابقه مربیگری در چند تیم باشگاهی را در کارنامه دارد درباره قهرمانی پرسپولیس در هفدهمین دوره رقابت های لیگ برتر فوتبال ایران اظهار داشت: به هواداران پرشور پرسپولیس قهرمانی مجدد این تیم را تبریک می گویم. این تیم توانست خیلی زود قهرمان شود. تیمی که به نظرم با بدنسازی نیمه حرفه ای توانست با 15 امتیاز اختلاف، به خواسته اش برسد. به نظرم همین موضوع هم نشان می دهد مربیان ایرانی باید یکسری حقایق را بپذیرند. آنها مقابل تیمی می بازند که تنها کمی روی مسائل بدنی و تاکتیک تیمی مانور داده است.

وی ادامه داد: شاید خیلی از همکارانم از این صحبت ها ناراحت شوند ولی باید واقعیت را گفت. آقایانی که مقابل پرسپولیس با چنین شرایطی بازنده هستند باید بدانند مربی تیم ملی نیز که مربی باتجربه ای در جهان است تصورات خاص خودش را برای چیدمان در جام جهانی دارد. اصلا هم بد نیست مربیان بتوانند به سواد خود اضافه کنند و نباید هم جلوی پیشرفت خودشان را بگیرند و بپذیرند که باید همیشه پیشرفت کرد.

آقایان فکر نکنند باشگاه را فدای تیم ملی می کنند

چراغپور در پاسخ به این سوال که تیم های باشگاهی حاضر در آسیا با دادن ملی پوشان خود به مشکل می خورند تصریح کرد: اینکه فکر کنند با این حرکت، تیم باشگاهی را فدای تیم ملی می کنند اصلا صحیح نیست. قرار است کادرفنی تیم ملی شرایط کاملی را در اختیار داشسته باشد تا ضعف ها را بپوشاند. مقایسه کوچکی بین اسپانیا و پرتغال با تیم ملی ایران انجام دهیم متوجه می شویم مشکل کار کجاست. آنها تاکتیک و تکنیک دارند و ما در مقابل آنها حرفی برای گفتن نداریم.

اصرار به اردوی بلند مدت برای ارتقای آمادگی جسمانی است

مربی اسبق تیم ملی ایران درباره دلایل اصرار کادر فنی تیم ملی به برگزاری اردوی بلند مدت تاکید کرد: او می خواهد سطح توانمندی بدنی بازیکنان را بالا ببرد تا آنها بتوانند تا حدودی ضعف های فنی خود را پوشش دهند. بازیکنان خلاقی نداریم که بخواهند در مواقع حساس، بازی را به نفع ما کنند. پس باید خودمان را از لحاظ بدنی و روحی آماده کنیم. بازیکنان تیم ملی باید بدانند وقتی حریفانمان در جام جهانی می خواهند تاکتیک های ناب خود را خرج کنند نباید در ذهن هایشان شکست خورده باشند.

دروازه بان تیم ملی ضعف دارد

وی در خصوص عملکرد علیرضا بیرانوند در بازی های اخیر تدارکاتی تیم ملی اظهار نظر کرد و گفت: تمام نقدهایی که از آنها می شود بدون غرض است و امیدوارم موضع گیری نکنند.برای تشخیص شرایط بیرانوند کافی است ببینیم او چه وضعیتی دارد. سنگربان تیم ملی را باید در قیاس جهانی بگذاریم و ببینیم در فوتبال روز دنیا در چه وضعیتی قرار دارد. او گل هایی که باید دریافت کند را می خورد. توپ هایی را هم می گیرد که از دروازه بان انتظار می رود مهار کند. کار خاص و فوق العاده ای انجام نمی دهد.

مدافعان میانی مکمل نداریم!

چراغپور در خصوص عملکرد خط دفاعی تیم ملی اظهار داشت: باید دو دفاع وسط را در کنار یکدیگر در نظر گرفت و نمی توان آنها را بصورت انفرادی آنالیز کرد. وقتی برای بازی با اسپانیا نام هایی نظیر راموس و پیکه را در قلب خط دفاعش می بینیم باید بدانیم کار فوق العاده سختی داریم. فکر می کنم کادرفنی تیم ملی هنوز نتوانسته است مکمل های خوبی در خط دفاعی پیدا کند. به همین خاطر از مهره های مختلف استفاده می کند.

وی ادامه داد: بهترین مدافع لیگ را می توان سید جلال حسینی دانست. او فوق العاده پرتلاش است اما فوتبال روز دنیا می گوید سن و سال بازیکن در پویایی اش نقش پررنگی دارد. همین مثال درباره حسینی کافی است که بدانیم سطح بازیکنان داخلی تیم ملی در بهترین شرایط هم نسبت به مقیاس جهانی اش بسیار پایین است.

عزت اللهی هنوز ضعف دارد

مربی اسبق تیم ملی ایران درباره عملکرد خط میانی تیم ملی در بازی های اخیر تدارکاتی گفت: در فوتبال روز دنیا نیازی نیست تا بازیکنانی که به عنوان هافبک چپ و راست بازی می کنند را نقش بازیساز بدهیم. بلکه مهم این است که عملکرد هافبک های میانی را مورد نقد و بررسی قرار دهیم. به نظرم آخرین هافبک هایی که خیلی خوب توانستند در ترکیب تیم ملی بازی کنند جواد نکونام و آندرانیک تیموریان بودند. حالا که عزت اللهی بازی می کند باید به صراحت بگویم او هنوز در حد و اندازه های بین المللی نیست.

در خط حمله، استانداردها را داریم

چراغپور در پایان درباره بازیکنان خط حمله تیم ملی گفت: تنها پستی که باید بگویم بهترین ها را داریم خط حمله تیم ملی است. در کلاس جهانی بازی می کنند و می توانند خودی نشان دهند. اما نباید فراموش کنیم که آنها مقابل بازیکنانی قرار می گیرند که فوتبال روز دنیا مدیونشان است.