نامزدهای کسب عناوین برترین های فوتبال آسیا در سال 2017 از سوی AFC معرفی شدند. در بخش بهترین بازیکن سال قاره کهن که مهمترین جایزه به آن تعلق دارد، وو لی از چین، عمر عبدالرحمان از امارات و عمر خریبین از سوریه کاندیدهای نهایی هستند. از بین این سه بازیکن که در تیم های شانگهای SIPG چین، العین امارات و الهلال عربستان توپ می زنند، یک نفر به عنوان مرد سال قاره کهن برگزیده خواهد شد.


با مرور کارنامه های این بازیکنان در سال 2017 میلادی، می توان تا حدودی شانس عمر خریبین را بیشتر از دو گزینه ی دیگر دانست. ستاره ی سوریه ای الهلال عملکرد بهتری را نسبت به رقیبانش در بخش ملی و باشگاهی داشته است.


نگاهی اجمالی به آمار انفرادی و تیمی این سه نفر می اندازیم:


1) عمر خریبین:


مهاجم تیم ملی فوتبال سوریه در ماه ژانویه ی سال جاری میلادی از تیم الظفره امارات به طور قرضی راهی الهلال شد و پس از آن هم قرارداد خود را با این تیم قطعی کرد و به این ترتیب کل سال میلادی را در جمع آبی پوشان شهر ریاض سپری کرد.


خریبین در طول این 11 ماه در مجموع مسابقات ملی و قاره ای 31 بازی برای الهلال انجام داده و 24 گل به ثمر رسانده است. این بازیکن در قهرمانی های تیمش در لیگ برتر عربستان و جام پادشاهی نیز نقش موثری ایفا کرد.


در زمینه ی ملی نیز خریبین نمایش بهتری نسبت به وولی و عبدالرحمان در سال 2017 از خود به جا گذاشت. او در سال جاری میلادی برای تیم ملی سوریه 3 بار گلزنی کرد و یکی از ارکان اصلی صعود این تیم به مرحله پلی آف جام جهانی بود.

 


همچنین رسانه های سوری در روزهای اخیر تمرکز ویژه ای روی عمر خریبین کرده اند. اهالی فوتبال سوریه امیدوار هستند تا این مهاجم برای نخستین بار بتواند عنوان مرد سال آسیا را به سوری ها اختصاص دهد.


در سال ٢٠٠٩ فراس الخطیب کاپیتان کنونی این تیم به همراه هادی عقیلی، علی عدنان، اندو و ناکامورا در بین ٥ بازیکن برتر قرار گرفت اما موفق به برنده شدن جایزه بهترین بازیکن نشد.


2) عمر عبدالرحمان:


ستاره اماراتی تیم العین، ملقب به «مسیِ صحرا»، دیگر کاندید کسب عنوان مرد سال آسیا است. عبدالرحمان که برنده ی سال گذشته ی این جایزه بوده، به دلیل سطح فنی بالایی که دارد بار دیگر به عنوان کاندید معرفی شده است ولی افتخار خاصی نه در رده ملی و نه در عرصه باشگاهی کسب نکرد. امارات در سال 2017 توفیقی به دست نیاورد و در مرحله مقدماتی جام جهانی روسیه هم در رقابت با تیم هایی چون استرالیا، ژاپن و عربستان ضعیف ظاهر شد. تیم فوتبال العین هم در رقابت های لیگ قهرمانان سال جاری میلادی، در مرحله یک چهارم نهایی مقابل الهلال، فینالیست فعلی این مسابقات، تن به شکست داد و از دور رقابت ها کنار رفت.


3) وو لی:


وینگر تیم فوتبال شانگهای SIPG و یکی از بازیکنان موثر تیم ملی فوتبال چین، سومین کاندید رسیدن به عنوان مرد سال فوتبال آسیا است. وو لی در سال 2017 هشت بازی ملی برای کشورش انجام داده و یک بار موفق به گلزنی شده است. او در ترکیب تیم باشگاهی خود نیز در سال جاری میلادی 46 بار در مسابقات مختلف به میدان رفت و 26 گل به ثمر رساند. شانگهای در سوپرلیگ چین پس از گوانگژو نایب قهرمان شد و در لیگ قهرمانان آسیا در مرحله نیمه نهایی مقابل اوراواردز شکست خورد و از راهیابی به فینال بازماند.

در مجموع با توجه به اینکه الهلال به فینال لیگ قهرمانان رسیده و عمر خریبین عنوان آقای گلی این رقابت ها را به احتمال قوی از آن خود می کند، و همچنین به دلیل اینکه سوریه، بیش از تیم های چین و امارات توانست به حضور در جام جهانی نزدیک شود، شانس خریبین برای کسب جایزه مرد سال قاره کهن را می توان بیشتر از وو لی و عمر عبدالحمان دانست.


مراسم معرفی بهترین های سال 2017 قاره آسیا روز هشتم آذرماه در تایلند برگزار خواهد شد.