داستان انتقادات علی کریمی، ستاره سال‌های نه‌چندان دور پرسپولیس و تیم ملی از فدراسیون فوتبال وارد فاز تازه‌تری شده است؛ کریمی که همواره به صراحت لهجه و رک‌بودن شهرت داشته، حالا یکی، دو هفته‌ای است که به‌جد از مسئولان فدراسیون فوتبال می‌خواهد به جای «سکوت» درباره اتفاقات مبهمی که در فدراسیون به‌ویژه برای قراردادهای تجاری و مالی رخ داده، صحبت و به عبارتی «شفاف‌سازی» کنند. کریمی که در فضای مجازی، چه اینستاگرام و چه کانال تلگرامی‌اش، فالوئرهای قابل توجهی دارد، در چندین مطلب مختلف به ابهامات موجود در قرارداد فدراسیون فوتبال پرداخته و از مسئولان این نهاد و در رأس آنها از مهدی تاج، رئیس فدراسیون فوتبال خواسته نسبت به شفاف‌سازی این قراردادها گام بردارد. کریمی در اولین انتقادات جدی‌اش خواستار روشن‌شدن یک‌سری از ابهامات شد و در صفحه اینستاگرامش خطاب به رئیس فدراسیون فوتبال نوشت: «لطف کنید قراردادهایى که در زمان دارودسته شما بسته شده را براى شفاف‌سازى منتشر کنید؛ کمااینکه زودتر باید این کار را می‌کردید. قراردادهایی از قبیل قرارداد سرمربى تیم ملى، قرارداد توپ‌هاى ال‌اشپرت، قرارداد لباس‌هاى ال‌اشپرت، قرارداد تبلیغ‌هاى محیطى، قرارداد توپ جدید دربى‌استار و لیست مسئولینى که بابت جام جهانى ٢٠١٤ پاداش‌ گرفتن و مبلغ این پاداش‌ها و غیره».

جریمه سنگینی که فدراسیون فوتبال پرداخت کرد

دومین موردی که علی کریمی این بار با ذکر جزئیات بیشتر و به انتقاد از فدراسیون فوتبال پرداخت، مربوط به قرارداد این نهاد با شرکتی است که تبلیغات محیطی فوتبال را بر عهده داشت. قرارداد عجیبی که دست آخر منجر به این شد که فدراسیون فوتبال هزینه زیادی بابت خسارت به شرکت مذکور بپردازد. خسارتی که کریمی ادعا کرده رقم آن نزدیک به ٦٩ میلیارد تومان است. علی کریمی در این مورد می‌گوید: «باشگاه‌ها حق دارند بفهمند چرا برای قرارداد دوساله ١٦٠ میلیارد تومانی که با شرکت ایران‌نوین توسط شخص آقای تاج و رفقایش امضا شد،‌ فوتبال ایران مجبور شد ٦٩ میلیارد تومان به این شرکت خسارت بدهد و تا الان هم نتوانسته بقیه پولش را بگیرد! آقای تاج و آقای ساکت! شما در آن زمان همه‌کاره سازمان لیگ بودید و مجری این قرارداد! اگر برای سال اول نزدیک ٢٣ میلیارد تومان به ایران‌نوین خسارت دادید،‌ به عنوان مسئول وظیفه داشتید کاری کنید برای سال دوم اگر هم مشکلاتی وجود دارد خسارت کمتری به این شرکت داده شود نه اینکه میزان خسارت به ٤٦ میلیارد تومان برسد! شما باید توضیح بدید چرا هیچ شفاف‌سازی کاملی درباره پشت پرده این خسارت‌ها انجام نشد؟
چرا مسئولینی که مجری این قرارداد بودند و با گاف‌هایشان فوتبال ایران و باشگاه‌ها را با خسارت ١٨میلیون‌دلاری رو‌به‌رو کردند عذرخواهی نکرده و استعفا ندادند؟ شما اگر کار خودتان را درست انجام دادید، الان باید توضیح بدهید چرا از این شرکت ضمانت‌نامه‌های معتبر بانکی نگرفتید که کار به اینجا کشیده نشود؟ اگر این کار را انجام می‌دادید راحت حق این فوتبال گرفته می‌شد اما نه‌تنها این کار رو انجام ندادید بلکه ٦٩ میلیارد تومان پول بیت‌المال و سرمایه فوتبال رو حیف‌ومیل کردید!». کریمی در ادامه بحث‌هایش به این مورد اشاره می‌کند که فدراسیون بعدها با شکایت از این شرکت موفق به اخذ ٣٠ میلیارد تومان شده ولی همچنان بحثش این است که چرا فدراسیون فوتبال باید ٦٩ میلیارد تومان خسارت بدهد و هیچ توضیحی درباره این اتفاق هم ذکر نشود. کریمی برای اینکه حرف‌هایش را ثابت کند می‌گوید: «اخیرا سازمان بازرسی ماجرای خسارت ٦٩ میلیارد تومانی به ایران‌نوین را تأیید کرده و گفته به تخلفات احتمالی مسئولین هم رسیدگی خواهد شد! با این حال ‌منتظر پاسخ آقایان تاج، کفاشیان و ساکت هم هستیم!».

کفاشیان تخلف کرد؟

موضوع تازه‌تری که ستاره فوتبال ایران در دهه گذشته به آن اشاره کرده، بحث عدم شرکت کفاشیان در انتخابات فدراسیون فوتبال است؛ او معتقد است کفاشیان به خاطر همین گزارش سازمان بازرسی تحت فشار قرار گرفت و نگذاشتند در انتخابات فدراسیون فوتبال شرکت کند. کریمی البته درخواست جدیدتری دارد و این بار به سراغ مسئولان وزارت ورزش رفته تا درباره ابهامات و تخلفات فدراسیون فوتبال که سازمان بازرسی به آن اشاره کرده، رسیدگی کنند. او روز گذشته محمدرضا داور‌زنی، معاون قهرمانی وزارت ورزش را خطاب قرار داد و گفت: «آقاى داورزنى، در زمان ریاست فدراسیون والیبال، همیشه شما را به عنوان مدیرى لایق و کاربلد تحسین می‌کردم و به همین دلیل حالا که به سمت معاونت وزارت ورزش رسیدید، انتظارات از شما بالاتر رفته و امیدوارم مدیریتتان در والیبال، حالا به دیگر رشته‌ها انتقال پیدا کند. مردم از شما انتظار دارند که از مدیران لایق حمایت و کسانى که در ورزش جز پرکردن جیب خود و همدستان خود، کار دیگری انجام ندادند را از ورزش پاک کنید. آقاى داورزنى، از شما خواهش می‌کنم گزارشى که هیئت نظارت وزارت ورزش از فدراسیون فوتبال تهیه کرده را هم شما و هم وزیر محترم ورزش که خوشبختانه ایشان هم دنبال شفاف‌سازى در ورزش است، مطالعه کنید.
این گزارش قبل از شما به دست معاون قبلى یعنی دکتر سجادى رسید اما اتفاق خاصى نیفتاد! فقط نتیجه گزارش این بود که آقاى کفاشیان دیگر براى دور جدید کاندیدا نشود (اى کاش کفاشیان کاندیدا می‌شد) تا درباره این گزارش دیگر صحبتى نشود. در این گزارش ریز تمام قراردادهاى بسته‌شده توسط فدراسیون موجود است!!! آقاى داورزنى از شما انتظار می‌رود که در این مورد شفاف‌سازى کنید. فدراسیون فوتبال که پاسخ‌گو نبود، امیدوارم آقاى وزیر و شما به عنوان متولیان ورزش پاسخ‌گو باشید و نظر من نسبت به شما همانى که بود، باشد؛ منتظریم». کریمی در این متن خود به دو نکته مهم اشاره کرده؛ نخست اینکه دلیل حضورپیدانکردن علی کفاشیان در انتخابات ریاست فدراسیون را وجود گزارشی درباره تخلفات فدراسیون عنوان کرده است. کاپیتان سابق تیم ملی همچنین عنوان کرده این گزارش مهم در وزارت ورزش موجود است و از مسئولان وزارت ورزش خواسته به این گزارش رسیدگی کنند.