پایگاه خبری تحلیلی «پارس»- محمد مهدی حاجی پروانه- داستان تکراری بدهی‌های نجومی به بازیکنان بی کیفیت خارجی، حالا با رأی فیفا به نفع سرمربی پیشین پرسپولیس و بازیکن پیشین استقلال، داغ‌تر شده است. کابوس تکراری 2 دهه اخیر سرخابی‌ها، با ورود عجیب و خروج عجیب‌تر بازیکنانی بی نام و نشان همراه شده است. کابوسی که در هر فصل، بارها این 2 تیم را تا مرز کسر امتیاز توسط فیفا پیش برده است و علاوه بر محکومیت سنگین این 2 تیم، آنها را به یکی از متهمان اصلی پرونده‌های مالی بازیکنان و مربیان در فیفا تبدیل کرده است. حالا هم استقلال و پرسپولیس، درگیر محکومیت برای پرداخت طلب بازیکن و سرمربی خارجی خود شده‌اند.

پرونده سرمربی پرتغالی سال‌های پیش پرسپولیس، جنجالی‌ترین پرونده همه این سال‌هاست. آقای «مانوئل ژوزه» پس از کنار رفتن عجیب و غریبش از نیمکت سرخپوشان پایتخت و  پس از آن خروج از ایران و  شکایت از پرسپولیس به فیفا،  توانست این تیم را با محکومیتی سنگین مواجه کند. محکومیتی که البته پرده از راز بزرگ دیگری هم در قرارداد او برداشت.

سرمربی زیرمیزی بگیر

آبان ماه سال گذشته بود که خبر محکومیت پرسپولیس در پرونده «مانوئل ژوزه» سرمربی پرتغالی این تیم در فصل 92-91 فوتیال ایران، منتشر شد. سرمربی نامداری که از لیگ فوتبال مصر به ایران آمد تا حسرت 6 ساله پرسپولیسی‌ها برای قهرمانی در لیگ برتر را تمام کند. اما نتایج ضعیف تیم او سبب شد تا در میانه راه، از نیکمت سرخ‌ها اخراج شود و جای خود را به آقای «یحیی گل محمدی» بدهد.

ماجرای خروج عجیب ژوزه از ایران و ابهام‌های قرارداد او ادامه داشت تا بالاخره، فیفا نتیجه شکایت او برای مطالباتش از پرسپولیس را به نفع این سرمربی پرتغالی اعلام کرد و باشگاه پرسپولیس محکوم و به پرداخت مطالبات و خسارت فسخ قرارداد ملزم شد. بر این اساس، باشگاه پرسپولیس باید به «مانوئل ژوزه» 320 هزار یورو به عنوان مطالبات و 630 هزار یورو به عنوان خسارت پرداخت می‌کرد و جمع محکومیت این باشگاه درباره مطالبات سه دستیار دیگر او هم به مجموع حدود 300 هزار یورو می‌رسید.

محکومیتی که مدیرعامل وقت پرسپولیس و یکی از مسوولان اصلی استخدام او در این باشگاه، آن را به ضرر ژوزه دانسته بود. آقای «محمد رویانیان» پنج دی ماه 91 به «فارس» گفته بود: «آقایان محترم بدانید، این حرف را تکرار می‌کنم که در جریان باشید ما نه اینکه به مانوئل پول نمی‌دهیم بلکه ان شاءالله یک چیزی هم از او خواهیم گرفت. این نظر من در خصوص پرونده ژوزه است.»

حالا اما، نه تنها پرسپولیس محکوم به پرداخت رقمی حدود 6 میلیارد تومان برای این پرونده شده و در خطر کسر 6 امتیاز قرار گرفته است، بلکه خبری از حاشیه قرارداد این سرمربی نیز، برای سرخپوشان دردسرساز شده است. خبری که از قول مدیر حقوقی باشگاه منتشر شده و حکایت از قرارداد زیرمیزی ژوزه با مسوولان و مدیران وقت باشگاه دارد. آقای « علی جمشیدی» به خبرگزاری «فارس» گفته: «در زمان مدیریت سابق دو قرارداد برای این مربی بسته شده است. یک قرارداد در سازمان لیگ ثبت شده و مبلغ آن 480 میلیون تومان است که ژوزه این پول را گرفته و یک قرارداد دیگر هم وجود دارد که هیچ جا ثبت نشده و حتی به سازمان لیگ هم ارائه نشده است که البته از نظر مقررات فوتبالی این قرارداد معتبر نیست و مبلغ آن بالای یک میلیون یورو است.»

او با بیان این احتمال که قرارداد با ژوزه، «صوری» بسته شده است، این را هم گفته: «ژوزه روی قرارداد دوم که بسته شده شکایت کرده صرف نظر از اینکه تاریخ ورود ژوزه به ایران با تاریخ قرارداد تعارض دارد و به نظر می‌آید این قرارداد صوری بسته شده است. ژوزه روی این قرارداد به فیفا شکایت می‌کند و مدیریت وقت باشگاه به‌جای اینکه قرارداد دوم و صوری را زیرسوال ببرند از این قرارداد دفاع کردند و رأی صادر شده نیز برای همین دوره است. ما البته اصل رأی را از فیفا خواستیم و آنها اصل آن را به ما دادند و فهمیدیم که آقایان روی قرارداد دوم دفاع می‌کردند به جای آنکه آن را زیر سؤال ببرند.»

از سوی دیگر، مدیربرنامه های ایرانی این سرمربی پرتغالی نیز در گفت‌و‌گو با «تسنیم» گفته‌: «ژوزه پس از حضورش در ایران قراردادی به مبلغ یک میلیون و هشتصد هزار یورو با باشگاه پرسپولیس امضا کرد و در واقع این قرارداد اصلی او با این باشگاه بود. او پس از دریافت 720 هزار یورو کارش را در پرسپولیس شروع کرد، اما بعد از مدتی او از کار برکنار شد. در آن مقطع باشگاه پرسپولیس می‌توانست برای برکناری این مربی با وی توافق کند، اما متأسفانه مقابل هتل این مربی آدم فرستادند و به تمرینات تیم هم راهش ندادند تا بلکه او خودش برود! نتیجه این کارهای غیرحرفه‌ای این بود که او راهی کشورش شد و با استخدام چند وکیل رسماً از باشگاه پرسپولیس شکایت کرد.»

جالب آنجاست که ظاهراً مدیربرنامه‌های مانوئل ژوزه چندبار درخواست گذاشتن جلسه با آقای «علی اکبر طاهری» سرپرست فعلی پرسپولیس داشته که با گرفتن 20 تا 30 درصد از پول خود، از این شکایت صرف نظر کند که با مخالفت سرپرست باشگاه پرسپولیس مواجه شده است.

بازی نکن، شکایت کن!

اما داستان بدهی‌های میلیاردی و بی‌حاصل به خارجی‌ها، تنها ویژه پرسپولیسی‌ها نیست. استقلالی‌ها هم هرچند وقت یک‌بار باید بابت بدهی‌های میلیونی تیمشان به بازیکنان بی‌نام و نشان خارجی، دغدغه و دلهره جریمه و کسر امتیاز داشته باشند. همین چند روز پیش بود که رسانه‌ها از محکومیت استقلال در پرونده شکایت بازیکن آلمانی سابق این تیم خبر دادند و نوشتند: «باشگاه استقلال باید 180 هزار دلار بابت مطالبات و غرامت هندریک هلمکه را پرداخت کند.»

هافبک آلمانی و سابق باشگاه استقلال که دو فصل پیش با قراردادی به مدت نیم فصل به ارزش 168 هزار دلار به استقلال پیوست‌، تنها در یک بازی دوستانه برای این تیم به میدان رفت و پس از مصدومیت در این بازی به دلیل آسیب‌دیدگی زانو، خواستار فسخ  دوطرفه قرارداد با استقلال شد. اتفاقی که رخ داد و استقلال تعهد کرد مبلغ 69 هزار دلار تا اردیبهشت 94 به هلمکه پرداخت کندو طبق معمول این رقم پرداخت نشد تا این بازیکن از طریق وکلای انگلیسی و برزیلی خود شکایتی را تنظیم کرد وخواستار دریافت غرامت به میزان 180 هزار دلار شد.»

با رأی فیفا، استقلال محکوم به پرداخت این مبلغ شد تا آنان که تازه از پس پرداخت مطالبات آقای «ساموئل» بازیکن پیشین خود برآمده بودند، دوباره به تکاپو بیفتند تا برای جلوگیری از کسر امتیاز، به دنبال پرداخت مطالبات و غرامت بازیکنی باشند که هرگز برای تیمشان به میدان هم نرفته است.

به‌نظر می‌رسد که نهادهای مسوول باید ورود جدی‌تری به پرونده قراردادهای خارجی سرخابی‌ها کنند. پرونده‌هایی که تاکنون میلیاردها تومان از بیت‌المال را با بی‌دقتی، بی‌کفایتی و نبود مدیرت صحیح و البته سوء استفاده برخی دلالان و واسطه‌های این بازیکنان، به جیب آنان می‌ریزد.