وزارت ورزش و جوانان تلاش می کند با پیدا کردن راهکارهای قانونی، وضعیت ورزشکاران و قهرمانان را بهبود بخشد و با اقداماتی نظیر شفاف سازی قراردادها به خصوص در رشته فوتبال، کانال های ایجاد فساد را ببندد.

رسانه ای شدن قراردادهای میلیاردی برخی ورزشکاران با واکنش هایی در سطح جامعه به خصوص خانواده ورزش همراه شد و به اعتقاد بسیاری، این قراردادها عاملی برای بروز فساد خواهد بود. حال این سوال پیش می آید که چه ارگانی مسئول نظارت بر قراردادهایی است که اکثر آن ها در باشگاه های نیمه دولتی و با هزینه بیت المال بسته می شود؟ 


به اعتقاد بسیاری از کارشناسان و پیشکسوتان ورزشی، متولی ورزش کشور باید قاطعانه و به صورت جدی به بحث قراردادهای باشگاه های دولتی و نیمه دولتی ورود و از پرورش «بازیکنانی گران قیمت ، بدون سطح فنی مطلوب» جلوگیری کند.

بر همین اساس وزارت ورزش و جوانان تلاش می کند با پیدا کردن راهکارهای قانونی، وضعیت ورزشکاران و قهرمانان را بهبود بخشد و در عین حال با اقداماتی نظیر شفاف سازی قراردادها به خصوص در رشته فوتبال، کانال های ایجاد فساد را ببندد.

در این رابطه و با این سوال که جلوگیری از بستن قراردادهای میلیاردی با هزینه بیت المال تا چه اندازه ورزش را برای رسیدن به فضایی سالم یاری می کند؟ با پیشکسوتان این رشته همراه شدیم.

به اعتقاد محمد پنجعلی بازیکن اسبق پرسپولیس و تیم ملی فوتبال ایران که سابقه بازی برای باشگاه‌های برق تهران، فتح تهران، ابومسلم، پرسپولیس و تیم ملی فوتبال ایران را در کارنامه خود دارد، ورود نهاد نظارتی به بحث قراردادهای بازیکنان برای جلوگیری از فساد امری ضروری است.

وی در گفت وگو با پایگاه خبری وزارت ورزش و جوانان با بیان این که بازیکنان خارجی قراردادهای هنگفت را با باشگاه هایی می بندند که درآمد هنگفت دارند، گفت: بازیکنان میلیاردی با تکیه بر پتانسیل فنی خود چنین سودی را برای باشگاه های طرف قرارداد به ارمغان می آورند اما در فوتبال ما داستان متفاوت است؛ چراکه اکثر تیم های ما را دولت هدایت می کند و به واقع هزینه در آن ها نیز از این منبع تامین می شود.

پنجعلی با تاکید به این نکته که راهکار اساسی مقابله با این قبیل موارد، یاری مجلس و قانونگذار در تسهیل ورود بخش خصوصی در ورزش است، افزود: باید به معنای واقعی فوتبال را از بدنه دولت جدا و تنها نقش نظارتی آن را پررنگ کنیم.

بازیکن اسبق تیم منتخب آسیا با بیان این که در فوتبال و مجموعه ورزش کشور در مقایسه با دیگر حوزه ها کمترین فساد به چشم می خورد، گفت: اگر این نظارت های دلسوزانه و منطقی از حوزه های دیگر آغاز و به ورزش ختم شود تاثیر بیشتر و پایدارتری را شاهد خواهیم بود.

وی اعتماد مردم به دولت یازدهم را مورد تاکید قرار داد و افزود: بر مبنای این اعتماد بود که دولت تدبیر و امید رأی آورد و انتظار می رود دست اندرکاران آن با هر گونه فسادی برخورد و مقابله کنند.

سید ضیاء عربشاهی دیگر پیشکسوتی است که دراین خصوص با وی به گفت و گو نشستیم. این بازیکن اسبق ملی پوش که به عنوان هافبک در باشگاه های پرسپولیس و پاس نیز حضور داشته است، قراردادهای میلیاردی را عامل مهمی در ایجاد فساد می داند چرا که معتقد است پول هایی که یک شبه به بازیکنان پرداخت می شود، خروج از چرخه قهرمانی سریع تری را به همراه دارد.

وی با تاکید به این نکته که باید بستری برای درآمدزایی فوتبالیست های بخش حرفه ای فراهم شود، گفت: باید راهکاری اندیشیده شود تا بازیکنان به بهانه قراردادهای بالا جذب کشورهای حاشیه خلیج فارس نشوند؛ چرا که در این مورد نه پای زندگی افراد بلکه منافع ملی در میان است.

عربشاهی به ورود قاطع متولیان ورزش کشور در رسیدگی به این امور تاکید کرد و افزود: اگر می خواهیم از حضور مدیریت های ضعیف در ورزش جلوگیری کنیم باید به صورت جدی جلوی پرداخت این مبالغ و بستن قراردادهایی بدون درنظرگرفتن منافع کشور گرفته شود.

بازیکن اسبق تیم ملی فوتبال تعیین سقف هزینه کرد برای باشگاه ها و ترغیب آن ها برای یاری گرفتن از اسپانسر و درآمدزایی را راهی برای خروج گام به گام دولت از ورزش حرفه ای عنوان کرد.

به نظر می رسد عملیاتی کردن این نگاه و در نهایت نزدیک شدن به پیشرفت واقعی ورزش، نیازمند یاری همه جانبه است؛ کمکی که بتواند این مادر آبستن ورزش شمول را فارغ، و به والدی حامی گر تبدیل کند.