ایرج اسفندیاری‌فر در خصوص شرایط تمرینات، اردو و وضعیت کشتی‌گیران اظهار داشت: خدا را شکر وضعیت‌ کشتی‌گیران بد نیست، تمرینات را انجام می‌دهند و اکنون هم برای جام جهانی آماده می‌شویم و از هدف‌مان که المپیک هست عقب نیستیم، برای مسابقات جام جهانی که میزبان هستیم امیدواریم نتایج خوبی کسب کنیم و الان هم فشار تمرینات را کم کردیم تا بدن بچه‌ها برای مسابقات آماده شود.

وی در واکنش به این موضوع که جدا از کسب جام در جام جهانی کشتی فرنگی قصد محک زدن کشتی‌گیران را هم دارید، خاطرنشان کرد: قطعا همین‌طور است، مسابقات جام جهانی در بعضی از اوزان یک محک بسیار خوبی است تا کادر فنی و شورای فنی کشتی‌‌ها را ببینند و ارزیابی کنند تا اگر لازم دیدند کشتی انتخابی برگزار کنند و به جمع‌بندی نهایی دست پیدا کنیم.

مربی تیم ملی کشتی فرنگی درباره شرایط حمید سوریان و کسب آخرین سهمیه المپیک کشتی فرنگی و همچنین انتقاداتی که به او وجود داشت، تصریح کرد: ببینید انتقاد که همیشه هست، ولی بعضی انتقادات ناآگاهانه است و یا برخی متوجه نیستند. بعضی از دوستان که انتقاد می‌کنند باید بدانند سوریان بعد از چندین مسابقه که نتیجه نگرفته بود از لحاظ روحی و روانی آماده نبود و ما سعی کردیم این مشکل رو برطرف کنیم که متاسفانه نشد.

اسفندیاری‌فر افزود: سوریان در قزاقستان خیلی آماده بود چون ما شرایط بدنی کشتی‌گیر را طی مراحلی که آماده می‌شود، می‌بینیم و احساس می‌کنیم که کشتی‌گیر آماده شده است اما در بحث روحی و روانی حمید خیلی نتوانست آماده باشد. ولی خدا را شکر در استانبول خیلی خوب کشتی گرفت و با کشتی‌های خوبی که به نمایش گذاشت جواب منتقدان را داد و نشان داد که هنوز خیلی حرف‌ها برای گفتن دارد.

وی گفت: هنوز 3 ماه تا المپیک زمان داریم و تا آن موقع روی نقاط ضعف و قوتش بیشتر کار کنیم، تا بتواند در المپیک نتیجه بسیار خوبی کسب کند. در مورد انتقادات مغرضانه هم باید بگویم که هر کسی آزاد هست هر انتقادی بکند، ولی ما که در کنار ورزشکار هستیم و شرایط را می‌بینیم و می‌توانیم از این انتقادات به عنوان یک راهکار استفاده کنیم و شرایط را بهتر کنیم، ولی اگر هم مغرضانه باشد ممکن است نظر شخصی باشد و دیدشان نسبت به یک مسئله آن طور باشد، ولی ما موافق آن نظر نباشیم، هر کس آزاد است که نظرش را بگوید، ولی ما نباید الان ذهن‌مان درگیر این مسائل کنیم و فقط به فکر آماده‌سازی برای المپیک باشیم.

مربی تیم ملی کشتی فرنگی در مورد قهرمانی و کسب جام در جام جهانی گفت: انشاءالله که قهرمان می‌شویم ولی تیم روسیه تیم بسیار خوبی است و قطعا تیم خوبی را خواهند آورد و یکی از رقبای اصلی ما برای قهرمانی محسوب می‌شوند.