لیگ پانزدهم روز جمعه 24 اردیبهشت با برگزاری هشت دیدار همزمان به پایان می‌رسد و تیم قهرمان، سه تیم راه یافته به رقابت‌های فصل آینده لیگ قهرمانان آسیا و تیم‌های سقوط‌کننده به لیگ دسته اول نیز مشخص خواهند شد. در این بین سه تیم شانس قهرمانی دارند و سه تیم پشت سر آنها نیز برای کسب عنوان چهارمی تلاش خواهند کرد. در پایین جدول نیز از بین تیم‌های راه‌آهن، سیاه‌جامگان و ملوان، فقط یک تیم در لیگ برتر باقی خواهد ماند. در زیر نگاهی به هشت دیدار روز آخر مسابقات لیگ که پانزدهمین سال خود را سپری کرد، خواهیم داشت:

استقلال خوزستان - ذوب‌آهن اصفهان
هواداران پرسپولیس بیش از آنکه به دیدار تیم‌شان توجه داشته باشند یک نگاه ویژه به این مسابقه دارند، دیداری که برای یک طرف فوق‌العاده حائز اهمیت و برای دیگری بی‌تأثیر است. شاگردان ویسی تا حدی خوش‌شانس هستند که نتیجه این بازی تأثیری در سرنوشت ذوب‌آهن ندارد، در غیر این‌صورت تیم یحیی با انگیزه کاملاً متفاوتی در این دیدار حاضر می‌شد. ذوب‌آهن فقط در یک صورت می‌تواند با پیروزی در این دیدار در لیگ چهارم شود و آن هم باخت تراکتورسازی به استقلال اهواز و شکست فولاد مقابل سایپا خواهد بود. در چنین شرایطی گل‌محمدی کار سختی برای ترزیق انگیزه به شاگردانش جهت دیدار با صدرنشین لیگ خواهد داشت. سرمربی پیشین پرسپولیس خوب می‌داند هواداران این تیم انتظار دارند او با توقف استقلال خوزستان نقشی در قهرمانی تیم محبوب‌شان ایفا کند و با این کار قطعاً وی محبوبیت خود را در بین پرسپولیسی‌ها افزایش خواهد داد.

استقلال خوزستان بعد از مدت‌ها ایستادن در بین سه تیم اول می‌خواهد فصل را با قهرمانی تمام کند و این اتفاق در صورتی رخ خواهد داد که آنها ذوب‌آهن را شکست داده و پرسپولیس هم با اختلاف کمتر از سه گل راه‌آهن را ببرد. البته این در صورتی است که صدرنشین لیگ با اختلاف بیشتر از یک گل حریف اصفهانی‌اش را شکست دهد. هر چقدر این اختلاف بیشتر شود، پرسپولیس هم باید تعداد گل‌های خود را در مقایسه با بازی رقیبش به بیشتر از دو گل اختلاف برساند.

پرسپولیس - راه‌آهن
ورزشگاه آزادی بدون شک روز جمعه جای سوزن انداختن هم نخواهد داشت. پرسپولیس بعد از هشت سال این فرصت را پیدا کرده که یک بار دیگر در این ورزشگاه جشن قهرمانی بگیرد. این بار با این تفاوت که حریف آنها سپاهان نیست، بلکه راه‌آهنی است که تا اینجای فصل تعداد امتیازاتش از تعداد بازی‌هایش بیشتر بوده است. تیم برانکو فصل را خوب شروع نکرد، اما هر چه از بازی‌ها گذشت اهالی فوتبال بیشتر پرسپولیس را جدی گرفتند. تیمی که چهار گل به استقلال و گسترش فولاد می‌زند، قاعدتاً می‌تواند راه‌آهن را هم (در صورت پیروزی استقلال خوزستان مقابل ذوب‌آهن) با اختلاف بیش از دو گل ببرد، اما نباید فراموش کرد که فشار و استرس در این بازی حریف اصلی سرخپوشان خواهد بود. تیم توپالیدیس روز‌های پر فراز‌ونشیب در این فصل زیاد داشته و آنها در روز آخر بازی‌ها برای بقا فقط یک شانس دارند و آن هم پیروزی مقابل پرسپولیس و تساوی سیاه‌جامگان در مشهد خواهد بود.

چنانچه پرسپولیس در این فصل قهرمان شود این سومین قهرمانی سرخپوشان در لیگ حرفه‌ای  و اولین قهرمانی‌اش در این رقابت‌ها با سرمربی خارجی خواهد بود.

صبای قم - استقلال
شکست مقابل تراکتورسازی تا حد زیادی استقلال را از کورس قهرمانی خارج کرد و آنها تنها امیدشان برای کسب این عنوان باخت استقلال خوزستان و پرسپولیس است، البته آن هم در شرایطی که شاگردان مظلومی با اختلاف بیش از یک گل موفق به شکست صبای قم شوند. باخت در این دیدار هم برای استقلال شاید به قیمت از دست دادن مقام سومی تمام شود، از این جهت که تراکتورسازی این شانس را دارد که تیم ته‌جدولی استقلال اهواز را با بیش از اختلاف سه گل شکست دهد. در این صورت آبی‌پوشان پایتخت برای کسب سهمیه آسیا فقط باید قهرمان جام حذفی شوند. مظلومی  برای اینکه بتواند در فینال جام حذفی روی نیمکت استقلال بنشیند، چاره‌ای جز شکست صبا در قم ندارد.

تیم دایی فقط برای حفظ جایگاه هفتمی‌اش در جدول در این دیدار ظاهر می‌شود و حتی در صورت پیروزی هم شانس صعود در جدول رقابت‌ها را نخواهد داشت.

سایپا - نفت تهران
نفت یکی دیگر از تیم‌هایی است که شانس بسیار کمی برای کسب عنوان چهارمی لیگ دارد و این اتفاق هم فقط در صورت شکست تراکتورسازی مقابل استقلال اهواز و پیروزی این تیم برابر سایپا با اختلاف بیش از یک گل ممکن است. شاگردان منصوریان در هفته‌های اخیر بارها اعلام کرده‌اند که برای به پایان رساندن مسابقات لیگ لحظه‌شماری می‌کنند و دلیل آن هم وضعیت نامشخصی است که این باشگاه دارد. سایپا با بردی که هفته قبل مقابل استقلال اهواز کسب کرد، این شانس را دارد که خود را در تا رده هفتم جدول برساند.

ملوان بندرانزلی - سیاه‌جامگان مشهد
دیدار مرگ و زندگی روز آخر لیگ در مشهد برگزار می‌شود. ملوان بعد از تساوی خانگی در دیدار قبلی خود مقابل صبا حالا برای بقا در لیگ نباید مقابل سیاه‌جامگان با اختلاف بیش از سه گل بازنده باشد. بردن با این اختلاف گل برای شاگردان فرهاد کاظمی کارنشدنی نمی‌تواند باشد، چرا که در فوتبال هیچ چیز غیرممکن نیست. تیم سیاه‌جامگان در دیدارهای قبلی‌اش فرصت‌هایی به‌مراتب بهتر از این داشت تا شانس خود را برای بقا در لیگ بالا ببرد، اما از آنها استفاده نکرد تا در این شرایط سخت گرفتار شود.

فولاد خوزستان -گسترش فولاد تبریز
نتیجه این بازی تأثیر چندانی در تغییر جایگاه دو تیم در جدول رقابت‌‌ها ندارد و هر دو تیم در صورت کسب سه امتیاز نهایتاً می‌توانند یک یا دو پله صعود در جدول داشته باشند. در چنین شرایطی نمی‌توان حساسیتی برای این بازی در نظر گرفت. این مسابقه فرصت خوبی را در اختیار اسکوچیچ و کمالوند قرار خواهد داد تا تعدادی از بازیکنان جوان تیم‌شان را به میدان بفرستند و آنها را برای فصل آینده محک بزنند.

سپاهان اصفهان - پدیده خراسان
یکی دیگر از دیدارهای بی‌اهمیت روز آخر لیگ را سپاهان و پدیده برگزار خواهند کرد. به احتمال خیلی زیاد این مسابقه آخرین حضور قاسم زاغی‌نژاد به‌عنوان سرمربی روی نیمکت سپاهان خواهد بود از این جهت که مسئولان این باشگاه از حالا به دنبال انتخاب سرمربی برای فصل آینده هستند. در آن سوی میدان رضا مهاجری چند هفته‌ای است که برخی بازیکنان جوان تیمش را تست می‌کند تا از بین آنها لیست فصل آینده پدیده را تکمیل کند.

تراکتورسازی تبریز - استقلال اهواز
شکست دادن استقلال در ورزشگاه آزادی شانس تیم قلعه‌نویی را برای کسب مقام چهارمی جدول رده‌بندی لیگ برتر خیلی بالا برد و حالا فقط یک برد مقابل تیم استقلال اهواز لازم است تا تیم تبریزی شانس کسب سهمیه حضور در مرحله پلی‌آف فصل آینده لیگ قهرمانان آسیا را داشته باشد. فقط قهرمانی استقلال در جام حذفی تیم چهارم لیگ را به مرحله پلی‌آف لیگ قهرمانان آسیا می‌فرستد و مسلماً تراکتورسازی نمی‌خواهد این شانس را از دست بدهد.

- برنامه هفته سی‌ام و پایانی پانزدهمین دوره مسابقات فوتبال لیگ برتر باشگاه‌های کشور به شرح زیر است:
جمعه - 95/2/24
استقلال خوزستان - ذوب‌آهن اصفهان، ساعت 18، ورزشگاه غدیر اهواز
پرسپولیس - راه‌آهن، ساعت 18، ورزشگاه آزادی تهران
صبای قم - استقلال اهواز، ساعت 18، ورزشگاه یادگار امام (ره) قم
سایپا - نفت تهران، ساعت 18، ورزشگاه پاس قوامین
سیاه‌جامگان مشهد - ملوان بندرانزلی، ساعت 18، ورزشگاه ثامن مشهد
فولاد خوزستان - گسترش فولاد، ساعت 18، ورزشگاه تختی اهواز
سپاهان اصفهان - پدیده خراسان، ساعت 18، ورزشگاه فولادشهر اصفهان
تراکتورسازی تبریز - استقلال اهواز، ساعت 18، ورزشگاه یادگار امام‌ (ره) تبریز