به گزارش پارس به نقل از فارس، خوردن مایعات، کربوهیدرات ها و پروتین ها پس از ورزش ضروری است. پایگاه اینترنتی sports medicine، فواید مصرف این مواد را شرح داده است.


بیشتر ورزشکاران از اهمیت تغذیه قبل از ورزش باخبرند با این وجود تغذیه پس از ورزش نیز می تواند به همان اندازه مهم باشد. وعده غذایی قبل از ورزش دخیره گلیلوژن را برای کارایی بهینه افزایش می دهد. گلیلوژن منبع انرژی برای ورزش محسوب می شود. وعده غذایی پس از ورزش برای بازیابی قوا و بالا بردن توانایی مفید است.

اولین مواد غذایی که باید پس از ورزش مصرف شوند مایعات هستند. بهترین روشن برای اینکه بفهمید باید چه مقدار مایعات استفاده کنید این است که وزن خود را قبل و بعد از ورزش اندازه گیری کنید بدین ترتیب میزان آب از دست رفته را در می یابید.

مواد غذایی مهم دیگر که باید پس از ورزش مصرف شوند کربوهیدرات ها هستند. این مواد باید به مدت ۱۵ دقیقه پس از ورزش مصرف شوند تا گلیکوژن از دست رفته را جبران کنند. تحقیقات نشان داده اند که خوردن ۰.۳ تا ۰.۶ گرم کربوهیدرات به ازای هر نیم کیلو از وزن بدن در بازه زمانی دو ساعت پس از ورزش ضروری است. اگر این میزان کربوهیدرات پس از دو ساعت مصرف شود ۵۰ درصد کمتر به ذخیره گلیکوژن در ماهیچه ها کمک می کند. این مساله به این دلیل است که مصرف کربوهیدرات تولید انسولین را تحریک می کند و به تولید گلیکوژن در ماهیچه ها کمک می کند.

تحقیقات نشان داده اند که مصرف پروتئین همراه با کربوهیدرات باعث دو برابر شدن تولید انسولین می شود و گلیکوژن بیشتری ذخیره می شود. نسبت مصرف کربوهیدرات به پروتئین می بایست ۴ به یک باشد یعنی به ازای هر چهار گرم کربوهیدرات یک گرم پروتئین مصرف شود. خوردن پروتئین بیش از این میزان تاثیرات منفی به همراه دارد زیرا تامین آب در بدن و ذخیره گلیلوژن را به تاخیر می اندازد.

تحقیقات نشان داده اند که ورزشکارانی که میزان مناسبی کربوهیدرات و پروتئین مصرف می کنند ۱۰۰ درصد بیشتر گلیلوژن ذخیره می کنند و انسولین بیشتری تولید می کنند.

مصرف پروتئین فواید دیگری نیز به همراه دارد. پروتئین آمینواسید لازم برای ترمیم بافت های ماهیچه ای را تولید می کند. همچنین به جذب آب کمک می کند. آمینواسید سیستم ایمنی بدن را فعال می کند و بدن را در مقابل سرما و عفونت ها مقاوم تر می کند.

نوشیدنی های ورزشی انتخاب های خوبی برای وعده غذایی پس از ورزش هستند زیرا بدن مایعات را راحت تر هضم می کند.