با پایان مرحله مقدماتی مسابقات جام جهانی 2018 روسیه و جام ملت‌های 2019 امارات، چهره 12 تیم راه‌یافته به جام ملت‌ها و همچنین مرحله نهایی انتخابی جام جهانی مشخص شد. در پایان این مرحله از مسابقات، 12 تیم برتر (شامل 8 تیم اول و 4 تیم دوم که آمار بهتری داشتند) راهی مرحله دوم گروهی برای رسیدن به جام جهانی 2018 روسیه شدند تا در 2 گروه 6تیمی با هم رقابت کنند.

با برگزاری مسابقات روز آخر تیم‌های ایران، کره‌جنوبی، ازبکستان، استرالیا، قطر، ژاپن، تایلند و عربستان به‌عنوان تیم‌های اول گروه‌های هشت‌گانه راهی جام ملت‌ها و دور بعد مسابقات انتخابی شدند و تیم‌های چین، سوریه، عراق و امارات هم به‌عنوان 4 تیم برتر گروه‌های هشت‌گانه جواز صعود را به دست‌ آوردند.

قرعه‌کشی مرحله نهایی انتخابی جام جهانی 2018، روز 24 فروردین ماه سال جاری برگزار می‌شود و از هر گروه 6تیمی، دو تیم به‌صورت مستقیم به جام جهانی 2018 صعود می‌کنند و تیم‌های سوم باید در مسابقه پلی‌‌آف شرکت کنند و سپس برنده این بازی برای راهیابی به جام جهانی باید با تیم چهارم کونکاکاف مصاف دهد.

بر اساس آخرین رنکینگ فیفا، ایران و استرالیا در سید یک قرار گرفتند و به عنوان سرگروه معرفی خواهند شد.

سید بندی شش گانه رقابت های انتخابی جام جهانی:

سید یک: ایران - استرالیا

سید 2: کره‌جنوبی - ژاپن

سید 3: عربستان - ازبکستان

سید 4: امارات - چین

سید 5: قطر - عراق

سید 6: سوریه - تایلند

با این حساب باید منتظر ماند و دید که ایران با کره همگروه خواهد شد یا ژاپن؟ با تنش های اخیر نیز، همگروهی با عربستان می تواند بر حساسیت بازی ها بیفزاید.

کره یا ژاپن؟

انتخابی جام جهانی در منطقه آسیا در چند دوره اخیر همیشه دو مدعی جدی داشته است؛ کره و ژاپن با ارایه فوتبالی متمایز از سایر رقبا می‌توانند جدی‌ترین مدعیان حضور در روسیه 2018 همراه با ایران و استرالیا باشند. باید دید آمار حضور کدام از تیم‌های ژاپن و کره را به سود فوتبال ما می داند؟

سامورایی‌ها و یک تجربه

ایران و ژاپن تاکنون در رده سنی بزرگسالان 17 مرتبه برابر هم قرار گرفته‌اند که حاصل ثبت 6 پیروزی برای ایران و 5 برد برای سامورایی‌ها بوده است.

این دو تیم آخرین بار 21 مهر ماه سال گذشته طی دیداری دوستانه در تهران برابر هم قرار گرفتند که حاصل تساوی یک – یک بود. آن روز اشکان دژاگه ضربه پنالتی‌اش را در وقت‌های تلف‌شده نیمه نخست وارد دروازه حریف کرد و پس از آن سانتر مواج هوندا (48) با ضربه تمام‌کننده موتو سند تساوی دو تیم را به امضا رساند. این دیدار اولین و آخرین تجربه کارلوس کی‌روش سرمربی پرتغالی تیم‌ملی ایران برابر ژاپنی‌ها بود.

در مجموع، فوتبال ایران خاطرات چندان خوشی از سامورایی‌ها ندارد. تیم‌ملی ایران آخرین بار پنجم فروردین ماه سال 1384 با گل‌های وحید هاشمیان(25 و 75) موفق شد 2 بر یک ژاپنی‌ها را در مرحله مقدماتی جام‌جهانی 2006 شکست دهد.

سامورایی‌ها نیز همان سال در بازی برگشت 2 بر یک ایران را مغلوب کردند تا برای آخرین بار 26 مرداد ماه سال 1384 پیروزی برابر تیم‌ملی بزرگسالان ایران را جشن بگیرند.

با تمام این اوصاف آخرین خاطره بد ما از فوتبال ژاپن – در رده سنی امیدها- به ثبت رسید. در مرحله حذفی رقابت‌های انتخابی المپیک 2016 برزیل تیم محمد خاکپور 90 دقیقه تمام برابر بچه سامورایی‌ها درخشید اما در وقت‌های اضافی مغلوب حرفه‌ای‌گری آنها شد. آن روز در دقیقه 96 ژاپن به گل اول رسید و پس از آن ناکاجیما با ضربات دقایق 109 و 110 خود امیدهای فوتبال ایران را نقش بر آب کرد.

به هر تقدیر به نظر می‌رسد همگروه نشدن با ژاپنی‌ها در مسابقات انتخابی جام‌جهانی برزیل بیشتر از قرار گرفتن کنار آنها برای فوتبال ایران خوش‌یمن باشد.

* هت‌تریک با کی‌روش

فوتبال ایران با کارلوس کی‌روش از کره‌ای‌ها خاطرات خوشی دارد. شاید رسیدن مجدد ایران به کره‌جنوبی همیشه مدعی، بیشتر برای حریف چشم بادامی‌ یک کابوس بزرگ باشد.

ایران و کره تاکنون 28 مرتبه برابر یکدیگر صف‌آرایی کرده‌اند که حاصل کسب 12 پیروزی برای ایران و 9 برد برای رقیب بوده است. جالب اینکه کره‌ای‌ها در سه دیدار نخست خود طی سال‌های 1958 تا 1970 به سه پیروزی پی در پی دست یافتند.

در مقابل فوتبال ایرن با کارلوس کی‌روش در سه دیدار آخر به سه پیروزی مشابه یک بر صفر با گلهای جواد نکونام، رضا قوچان‌نژاد و سردار آزمون دست پیدا کرد تا نشان دهد با این مربی پرتغالی راه شکست دادن کره‌ای‌ها را پیدا کرده است.

کره آخرین بار شنبه 2 بهمن سال 1389 موفق شد از سد تیم‌ملی ایران بگذرد. 5 سال و 2 ماه و 11 روز قبل، ضربه دقیقه 105 بیت گارام یون درون دروازه مهدی رحمتی جای گرفت تا ایران با یک گل در مرحله یک‌چهارم نهایی جام ملت‌های قطر (2011) مغلوب حریف شود. و البته پس از آن کره دیگر موفق به شکست دادن ایران نشد.

به هر تقدیر آمار گواه اینست که برخورد با قرعه کره‌جنوبی به مراتب بهتر از تقابل با ژاپنی‌ها است، خصوصا اینکه کی روش و فدراسیون اختلافات را کنار بگذارند و این مرد پرتغالی همچنان در راس تیم ملی باقی بماند.

منبع:مشرق