تیم ملی امکانات مطلوبی ندارد و این را می توان از وضعیت نامناسب چمن کمپ تیمهای ملی یا البسه بازیکنان و کادر فنی به وضوح مشاهده کرد. اینها به دغدغه های تلخ کی روش در مسیر رسیدن به جام جهانی 2018 بدل شده اند. در نقطه مقابل اما سرمربی تیم ملی دغدغه های شیرینی نیز دارد. یکی از آنها آمادگی بازیکنان تیم ملی به خصوص در خط حمله است که کار کی روش را برای یک انتخاب سخت می کند. تیم ملی در مقطع کنونی 4 بازیکن دارد که هر یک قادرند جور گلزنی تیم ملی را بکشند و برای هر حریفی خطرناک باشند.

سردار آزمون با 16 بازی ملی و 11 گل یکی از این مهاجمان است که کی روش اعتقاد ویژه ای به سبک بازی اش دارد. آزمون در تیم ملی درخشان ظاهر شده و 7 گل در مرحله نخست مقدماتی جام جهانی به ثمر رسانده. این آمار با توجه به غیبت در دو بازی مقابل ترکمنستان و گوام می تواند قابل توجه و فوق العاده به حساب بیاید. آزمون در روستوف هم یک بازیکن ثابت است و البته آمادگی او در کنار سایر بازیکنان باعث شده تا این تیم بالاتر از قدرت هایی چون زسکا، اسپارتاک، زنیت و دینامو مسکو در صدر جدول رده بندی لیگ روسیه قرار بگیرد.

مهدی طارمی دیگر مهاجم آماده تیم ملی است. بازیکنی که در ترکیب پرسپولیس درخشیده و نقش مهمی در موفقیت این تیم ایفا کرده. طارمی با 14 گلی که در لیگ به ثمر رسانده فعلا آقای گلی را از آن خود کرده و چشم به هفته های آینده دارد تا تعداد گل های خود را افزایش دهد. طارمی هم یکی از انتخاب های کی روش برای خط حمله است. هر چند که توسط کی روش در پست هایی چون بال چپ و راست و هافبک نفوذی پشت تک مهاجم نیز به بازی گرفته می شود.

کریم انصاری فرد و آمادگی این روزهای او همه را امیدوار کرده. امیدوار به بازگشت او به روزهای اوج گذشته و کمک به تیم ملی در مسیر رسیدن به جام جهانی 2018. کریم این فصل را درخشان سپری کرده و تا کنون در لیگ یونان و جام حذفی این کشور 10 گل به ثمر رسانده که با توجه به 1600 دقیقه بازی او، آماری فوق العاده محسوب می شود. انصاری فرد و آمادگی بالای او باعث شده تا کی روش در بازی های اخیر از او – هر چند برای دقایقی اندک – بازی بگیرد و کم کم به ترکیب تیم ملی اضافه اش کند.

رضا قوچان نژاد یکی دیگر از مهاجمان تیم ملی است. او که در ماههای اخیر زیر سایه سردار آزمون قرار گرفته و کمتر در ترکیب اصلی به میدان رفته، یکی از فرصت طلب ترین سانتر فورواردهای فوتبال ایران است. یادمان نمی رود که گل های او در مقدماتی جام جهانی 2014 تا چه اندازه در صعود تیم ملی نقش داشت. گوچی که در 28 بازی ملی 13 گل به ثمر رسانده، چند ماهی است که در شرایط آرمانی قرار ندارد. البته گذر از نام او امکان پذیر نیست و کی روش هم همچنان حساب ویژه ای روی توانایی های قوچان نژاد باز کرده تا مثل گذشته در مواقع حساس به فریاد تیم ملی برسد. هر چند که این روزها کمتر در ترکیب چارلتون قرار می گیرد و توسط سرمربی این تیم به بازی گرفته نمی شود.

وجود 4 مهاجم زهردار خیال کی روش را بابت خط حمله تیم ملی آسوده کرده. او حالا ذهن خود را به پست های دیگر معطوف کرده تا بهترین بازیکنان را انتخاب کند. ضمن اینکه فعلا باید به فکر زمین چمن و لباس بازیکنان هم باشد. امکاناتی که در مسیر صعود به جام جهانی – بر خلاف خط حمله- جزو دغدغه های تلخ او به حساب می آید.