به گزارش پارس به نقل از نسیم، ابراهیم متقى استاد دانشگاه در سخنرانى با موضوع "ائتلاف تاکتیکى عربستان و اسرائیل؛ چرایى و پیامدها" که در موسسه ندا برگزار شد اظهار داشت: عربستان و ترکیه با وجود تفاوت در ایدئولوژى زمانى که بحث منافع ملى، قدرت و امنیت پیش مى آید در کنار هم قرار مى گیرد. کنش دولت ها بر اساس پاداش یا بر اساس ترس است.
وی همچنین گفت: واکنش کشورها یا مبتنى بر منافع مشترک است که همبستگى ائتلافى ایجاد مى‌کند و اگر مبتنى بر تهدید مشترک باشد بر اساس موازنه تهدید ائتلاف مى‌کنند. اکنون عربستان در ائتلاف تاکتیکى در قالب موازنه تهدید در مقابل نیروهاى مقاومت که محور آن ایران است قرار دارد. عربستان احساس مى کند ایران موازنه قدرت را در منطقه تغییر داده است و ایران را براى خود تهدید مى دانند. وقتى ایران مى تواند در عراق سوریه یمن و لبنان نفوذ کند براى عربستان به معناى خیمه زدن ایران در قلب عربستان است که این براى عربستان تهدید جدى است.
این استاد دانشگاه در ادامه بیان داشت: در عصر موجود هرجا تفاوت وجود داشته باشد هویت شکل مى گیرد و هویت هم تضاد مى آورد. تضاد هاى ژئوپولتیکى که عربستان با ما تصور مى کرد دارد بعد از انقلاب تضاد مکتبى نیز پیدا کرد. در سال 2006 بود که بعد از جنگ 33 روزه عربستان و اسرائیل براساس تهدید مشترک از طرف ایران با هم متحد شدند. در آن سال کتابى منتشر شد که نشان مى داد شیعیان در وضعیت کنش قدرت هستند که عینیت آن در جنگ 33 روزه در پیروزى مقاومت بر قدرت بود. بحثى که در آن زمان در مصر بین کشورهاى عرب مطرح شد این بود که ایران قدرت ایدئولوژیک است که باید جلوى آن در حوزه نفوذایران گرفته شود.
وی همچنین گفت: رقابت هاى ایران و عربستان همواره و جود داشته است اگر سیستم تابع خاورمیانه ایران، اسرائیل و ترکیه در حاشیه بوده و کنش با عربستان بوده است. این خلع قدرت باعث شدن عربستان براى جلوگیرى از جنگ هاى نیابتى مقابله کند. خلع قدرت عراق باعث افزایش نفوذ اتفاقا در دوره جورج بوش بود و بدترین دوران دولت اوباماست که قدرت هوشمند استفاده مى‌کند و ما این فضا را به خوبى درک نمى‌کنیم.
متقی اظهار داشت: اگر این اسناد در مورد هرکشور کوچکى منتشر مى شد حداقل سفیر کشور احضار مى شد ولى هنوز شناخت درست در وزرات خارجه وجود ندارد و فکر مى کردیم تهدید آمریکا برعلیه ما تهدید مستقیم است و نمى فهمیدیم که تهدید امریکا مرکب است و در چنینى شراىطى مى خواهیم روابط خود را با عربستان بازسازى کنیم. اگر ما براى امام جمعه شهر سارایو ماهى 1000 دلار اختصاص مى دهیم عربستان 7000 دلار مى کند. وقتى خباثت عربستان با ما جدى شد تازه متوجه شدیم که عربستان با ما دشمن است. هزینه هاى ویژه اى براى تدریس وهابیت در زاهدان پرداخت مى شود.
این استاد دانشگاه در ادامه بیان داشت: دلیل مشکلات جدى در تحلیل ها به این دلیل است که اتاق فکر در کشور و وزارت خارجه شکل نگرفته است. براساس اسناد ویکى لیکس وزیرخارجه کنونى به آمریکایى ها و اسرائیلى ها مى گوید زمان آن رسیده است که سر مار را بزنید. عربستان با جمعیت یک سوم ایران صادرات نفتى 3 برابر ایران دارد.