پایگاه خبری تحلیلی «پارس»- جام‌جهانی والیبال ٢٠١٥ در حالی امروز در ژاپن به پایان می‌رسد که تیم‌ملی کشورمان شاید ضعیف‌ترین نتایج چند‌ سال اخیر خود را در رقابت‌های مختلف کسب کرد تا بعد از بازگشت در انتظارات تصمیمات جدیدی از سوی فدراسیون والیبال در بخش‌های مختلف باشیم. این روزها دیگر شکست‌های ٣ بر صفر برای شاگردان کواچ عادی شده و آنها فقط دوست دارند هرچه زودتر ژاپن را به سوی تهران ترک کرده و از زیر بار فشاری که روی دوش‌شان است،‌ فرار کنند.

یک شکست غیرمنتظره دیگر

شاید اگر قبل از مسابقات جام‌جهانی به هر کدام از بازیکنان تیم‌ملی می‌گفتیم شما به تیم‌هایی همچون استرالیا و کانادا ٣ بر صفر می‌بازید،‌ فقط با خنده‌ای طعنه‌آمیز جواب‌مان را می‌دادند اما حالا این شکست‌های سریالی که در دهمین بازی هفتمین آن به‌دست آمد،‌ کمی برای همین بازیکنان عادی شده است. دیروز هم در ادامه ناکامی شاگردان کواچ، آنها برابر کانادا با شکست در ٣ ست متوالی مغلوب شدند. کانادا با این پیروزی جای ایران را در جدول گرفت و ایران را به رده هشتم فرستاد.

جامی پر از ناکامی

بازیکنانی که در سال‌های اخیر دایما مورد تمجید مردم،‌ کارشناسان و رسانه‌ها قرار گرفتند، حالا آن‌قدر در زمین بی‌تفاوت هستند که گویی اتفاق خاصی رخ نداده است. از همان گام نخست که ایران مقابل آرژانتین و ولاسکو مغلوب شد،‌ می‌توانستیم حدس بزنیم که رقابت خوبی را در پیش نخواهیم داشت. بلندقامتان کشورمان علاوه بر شکست برابر تمام تیم‌های قدرتمند این مسابقات حتی به تیم‌هایی که در رنکینگ جهانی از ایران پایین‌تر هم هستند، می‌بازند تا بعد از چند‌ سال حضور موفق در تورنمنت‌های مختلف شهریور ٩٤ خاطره‌ای تلخ را در یاد والیبال دوستان باقی بگذارد.

داورزنی بالاخره پذیرفت

محمدرضا داورزنی که شاید فکر می‌کرد با حضورش در ژاپن به وضع تیم‌ملی سروسامانی می‌دهد،‌ بعد از حمایت‌های مکرر از کادرفنی و بازیکنان تیم‌ملی در قبال شکست‌ها، بالاخره به حرف آمد و پذیرفت که نتایج خوبی در جام‌جهانی توسط زیرمجموعه‌اش حاصل نشده است. علاوه بر تیم‌ملی بزرگسالان،‌ در ماه‌های اخیر نمایندگان ایران در رده‌های سنی پایه نیز به هیچ عنوان نمایش راضی‌کننده‌ای نداشتند و آخرین آنها نیز تیم جوانان بود که به دوازدهمی دنیا قناعت کرد. داورزنی از تشکیل کارگروهی برای بررسی نتایج تیم‌های ملی و همچنین احتمال تغییرات خبر می‌دهد: «پس از مسابقات جام‌جهانی کارگروهی با حضور کارشناسان و متخصصان والیبال کشور در فدراسیون تشکیل می‌دهیم و به بررسی عملکرد و نتایج تیم‌های ملی در همه رده‌های سنی خواهیم پرداخت. با توجه به اهداف ترسیم شده در صورت لزوم به تغییرات و تقویت خواهیم پرداخت.»

قوچان‌نژاد:  کواچ از پس حل مشکلات برنمی‌آید

جبار قوچان‌نژاد، کارشناس والیبال کشورمان درباره دلایل ناکامی ایران در جام‌جهانی  می‌گوید: «به نظر من بازیکنان فرقی با گذشته نکرده‌اند و همان‌هایی هستند که‌ سال گذشته چهارم لیگ جهانی شدند، پس مشکل از جای دیگری است. البته فدراسیون نباید شانس اول یا دوم شدن در جام‌جهانی را مطرح می‌کرد و توقعات را بالا می‌برد اما انتظار بازی‌های خیلی بهتری را از تیم کواچ داشتیم. از نظر من خلأ عاطفی میان کادرفنی و بازیکنان پیش آمده که کواچ از پس حل آن برنمی‌آید. حتی دیدیم که خودش بعد از چند مسابقه اعلام کرده نمی‌دانم چرا شکست می‌خوریم. او می‌گوید که کاری از دستش برنمی‌آید، پس وقتی خودش اعتراف کرده،‌ تعلل کردن جایز نیست.» وی همچنین می‌افزاید: ‌« ما به هیچ عنوان نباید شانس سهمیه المپیک را از دست بدهیم و ٦، ٧ ماه برای آماده‌سازی فرصت داریم. تیم ما مشکل فنی و تاکتیکی ندارد و نیازمند شوکی است که باید از سوی فدراسیون والیبال داده شود. حرف کواچ دیگر خریدار ندارد و تنها راه در شرایط فعلی برکناری اوست.»

شهنازی: سرمربی صرب در حد ایران نیست

ناصر شهنازی، مربی تیم‌ملی در دوره خولیو ولاسکو با اشاره به نتایج ضعیف ملی‌پوشان می‌گوید: «برای همه مشخص است که تیم‌ملی والیبال به هیچ عنوان در جام‌جهانی خوب عمل نکرد و تیم ما افت شدیدی در تمام زمینه‌ها داشت. من می‌توانم دلایل این ناکامی را در ٣ بخش دسته‌بندی کنم. بخش اول بازیکنان هستند که باید مشخص شود چرا بازیکنانی که در سال‌های اخیر باانگیزه بودند و باعث غرور ملی شدند،‌ این‌قدر بی‌تفاوت در مسابقات ظاهر شدند. دومین بحث روی کادرفنی است. من از همان روز اولی که کواچ به ایران آمد، گفتم او در حد والیبال ما نیست و نمی‌تواند برای تیم ما مثمرثمر باشد. آیا واقعا تیمی که ‌سال گذشته نتیجه گرفت،‌ افکار کواچ روی آن پیاده شده بود یا این‌که همچنان اثر ولاسکو روی والیبال ایران بود؟»

او ادامه می‌دهد: «کارشناسان بارها هشدار داده بودند اما حتما باید این اتفاقات عملی می‌شد تا مردم هم شاهد آن باشند. کواچ نمی‌تواند به والیبال ما کمک کند چون او از کنار والیبال خودمان برای خودش رزومه جمع کرده است. باید کسی بیاید که رزومه‌اش قدرتمند باشد. بخش سوم نیز به فدراسیون برمی‌گردد که در تمام زمینه‌ها تصمیمات اشتباهی گرفت و درواقع احساسات و روابط جای ضوابط را در انتخاب‌ها گرفته است.»

تغییرات در راه است؟

به نظر نمی‌رسد زمان زیادی برای فدراسیون والیبال وجود داشته باشد تا بتواند سر صبر و حوصله به آنالیز نتایج تیم‌ملی بپردازد. اردیبهشت‌ماه‌ سال آینده آخرین فرصت برای المپیکی شدن نسلی است که خیلی بیشتر از نسل‌های قبلی والیبال مورد توجه قرار گرفتند. با این‌که داورزنی چند ماه قبل از اطمینانش برای صعود به المپیک می‌زد اما شاید با این نتایج نظر او هم برگشته باشد. اگر قرار به تغییر است،‌ باید هر چه سریع‌تر انجام‌شده و گزینه بهتری روی نیمکت تیم‌ملی قرار بگیرد. اگر هم قرار به حفظ کواچ است، باید کادرفنی او تقویت شده و مربیانی در کنار او قرار بگیرند که در مواقع حساس به سرمربی صربستانی مشاوره بدهند. باید دید کارگروهی که داورزنی از آن خبر داده،‌ با حضور منتقدان تشکیل می‌شود یا داورزنی باز هم از انتقادات دوری می‌کند.