~~به گزارش پارس ، به نقل از خبرگزاری ایسنا نشست مطبوعاتی فدراسیون و‌ز‌نه‌بر‌د‌ار‌ی با حضور رییس فدراسیون، سرمربی تیم ملی و سرپرست اردوی تیم ‌ملی در محل این فدراسیون برگزار شد و علی مرادی و حسین توکلی پاسخگوی سوالات خبرنگاران شدند.

در ادامه پاسخهای توکلی به سوالات خبرنگاران را می‌خوانید:

* چه لزومی داشت و‌ز‌نه‌بر‌د‌ار‌انی که پیش از مسابقات قهرمانی آسیا به رکوردهای خوبی نرسیده بودند مانند سجاد بهروزی و مصطفی رجایی باز هم در ترکیب تیم ‌ملی در آسیایی قرار بگیرند که در نهایت نیز مقام خوبی به دست نیاوردند.

- ما در مسابقات آسیایی دو هدف داشتیم. یکی نفرات جوان به تیم ملی تزریق شوند تا بحث پشتوانه سازی را داشته باشیم و دیگر این که نفرات دیگر را محک بزنیم. سجاد بهروزی و مصطفی رجایی هر دو قبل از رکوردگیری چالوس وضعیت خوبی داشتند. البته ما نفرات زیادی را در ابتدا در اردو داشتیم که اگر باقی می‌ماندند نوبت به بهروزی و رجایی نمی رسید تا در ترکیب تیم ‌ملی اعزامی باشند.

اما برخی از نفرات به دلیل مصدومیت و مسائل فنی از اردو رفتند. از طرفی نمی توانستیم نفر جایگزینی را اعزام کنیم و نفر جایگزین دیگری هم وجود نداشت. برای این که زحمت شش نفر دیگر کامل شود مجبور بودیم این دو نفر را که به لحاظ رکوردی پایین‌تر بودند و از قبل هم وضعیتشان مشخص بود به مسابقات اعزام کنیم. البته من از شرایط راضی نیستم، اما با این حال این دو نفر در تمرینات خیلی بهتر بودند و این مسابقات آسیایی برای ما مشخص کرد که چه نفراتی را نگه داریم.

* در طول مسابقات آسیایی و‌ز‌نه‌بر‌د‌ار‌ان ایرانی از شش حرکت تنها دو حرکت صحیح انجام دادند، دلیل افتادن مکرر وزنه‌ها چه بود؟

- دلیل افتادن وزنه‌ها را باید ورزشکاران توضیح دهند. البته برخی از آنها کم تجربگی کردند مانند میری که فضای مسابقات بز‌ر‌گسالان و جوانان را نتوانست برای خود جمع و جور کند و فکر می‌کنم که دلیل این اتفاق بحث کم تجربگی برخی از ورزشکاران در مسابقات برون مرزی بود. آنها در تمرینات شرایط خیلی بهتری داشتند. در مورد فرد با تجربه‌ای همچون بهروزی هم فکر می‌کنم که باید رییس کمیته‌ پزشکی در اینجا حضور داشت و مسائل را به اصحاب رسانه توضیح می‌داد. او دچار مصدومیت در عضله پشت شد و در هفته‌ پایانی شرایط ایده آلی نداشت. البته در یک ضرب با کیفیت ظاهر شد، این را هم باید بگویم که سطح ر‌قا‌بت در 69 کیلوگرم مانند سطح ر‌قا‌بت جهانی بود. از طرفی بهروزی قبل از اردوی چالوس یک وزن بالاتر بود. با توجه به این که وزنش به 77 کیلوگرم نمی رسید و زمان کمی هم در اختیار داشتیم کادر فنی تصمیم گرفت که بهروزی دوباره به 69 کیلوگرم برگردد و همین روی عملکردش تاثیرگذار بود.

* سهراب مرادی رکوردهایی را که در تمرینات زده است را در صفحه اجتماعی خودش به نمایش گذاشته و با توجه به این که این و‌ز‌نه‌بر‌د‌ار‌ به تازگی دوران محرومیت خود را سپری کرده آیا این کار حر‌فه‌ای بوده است؟

- در حد وظیفه بارها و بارها سفارش کرده‌ام و خیلی قشنگ بود که ورزشکار حر‌فه‌ای ماهیت اصلی‌اش را برای مسابقات نگه می داشت. فیلم و تصویر ضامن قهرمانی نیست و ورزشکار باید بر روی تخته جهانی کار خود را انجام دهد. به نظرم کار غیر حر‌فه‌ای صورت گرفته و با او برخورد می‌شود. من بارها گفته‌ام که ورود کردن به مسائل حاشیه‌ای نه تنها به ورزشکاران کمکی نمی‌کند،‌ بلکه فردا یکسری مسائل و مشکلات مانند آن چیزی که برای سعید علی حسینی اتفاق افتاد برای آنها هم به دنبال خواهد داشت. جا دارد که قهرمانان ما حر‌فه‌ای تر برخورد کنند و به آنها تذکر داده می‌شود.

* این که گفته می‌شود شما سرمربی تیم لیگی یاسین پیشروی قم هستید چقدر صحت دارد؟

- من به واسطه ارتباطی که با یکی از دوستان داشتم زمینه ای را فراهم کردم تا یک تیم در لیگ حضور داشته باشد تا موقعیتی برای باشگاه و نفرات ملی‌پوش ایجاد شود. ذهنیت و نیت من تنها کمک به لیگ بود تا تنور مسابقات گرم تر شود. من قراردادی ندارم و چون نفرات ملی‌پوش عضو هستند طبیعی است که مشاوره دهم. با این که همیشه دو تیم حفاری و ذوب آهن بیشترین مبالغ را به ورزشکاران می دادند نیاز بود که تیم سومی هم بیاید و باید از یوسف کرمی که به ما کمک کرد تشکر کنم.

علی مرادی در تکمیل این بحث گفت که توکلی تنها مشاوره می‌دهد و به نظر من هم حضور سرمربی تیم ‌ملی در یک تیم باشگاهی درست نیست.

* وضعیت تیم ‌ملی برای حضور در مسابقات جهانی تا این لحظه به چه صورت است؟

- باید از مرادی و کادرش تشکر ویژه‌ای کنم که امکانات اردویی را برای ما فراهم کردند. ماحصل این حمایت این بود که ما با خیال راحت کار کنیم. و‌ز‌نه‌بر‌د‌ار‌ان شرایط تمرینی خوبی را در سطح ارتفاع و دریا پشت سر گذاشتند. در تهران تمرینات به بالای 85 تا 90 درصد رسیده است و و‌ز‌نه‌بر‌د‌ار‌ان نیز به رکوردهای خوبی رسیده اند. در حال‌ حاضر فرود نسبتا کوتاهی داریم و در هفته‌ آینده شرایط به حالت قبل بر می‌گردد تا اوج آمادگی و‌ز‌نه‌بر‌د‌ار‌ان در مسابقات جهانی باشد.

وی ا‌دا‌مه‌ داد: بهداد سلیمی کمی مصدومیت جزئی دارد و تمریناتش را سبک تر کرده‌ایم. نصیرشلال از ناحیه همسترینگ آسیب‌دیدگی‌ جزئی دارد و بقیه نفرات خوب هستند، اما مهمترین موضوعی که برای ما مهم است بحث سهراب مرادی است که امیدواریم با توجه به ارتباطات خوبی که علی مرادی دارد این مشکل حل شود ، زیرا سهراب مرادی با توجه به رکوردهایش می‌تواند مدال‌های خوشرنگی در مسابقات جهانی و المپیک بگیرد. این مشکل همچنان وجود دارد .

* نحوه انتخاب نفرات برای حضور در مسابقات قهرمانی جهان به چه صورت خواهد بود؟

- ما در حال‌ حاضر یازده نفر را در اردو داریم که از میان آنها هشت نفر به جهانی اعزام خواهند شد. آخرین فرصت ما برای اعلام لیست نهایی مسابقات بیستم اکتبر است. بنا‌بر‌این 27 – 28 روز دیگر رکوردگیری نهایی به صورت رسمی صورت می‌گیرد و نفرات شاخص با توجه به رکوردهایی که دارند با صلاحدید کادرفنی انتخاب می‌شوند تا در مسابقات جهانی بهترین عملکرد را داشته باشیم. ما نیاز داریم جزو پنج تیم برتر باشیم تا سهمیه کامل المپیک را بگیریم. البته سهمیه کامل زمانی مهم است که ما به همان اندازه هم نفرات شاخص داشته باشیم؛ مانند المپیک سیدنی که هر شش نفری که به این ر‌قا‌بتها اعزام شدند برای شانس کسب مدال بوده اند و من نیز می‌خواهم این کار دوباره انجام شود.

* پیش از مسابقات جهانی لهستان بعضی از و‌ز‌نه‌بر‌د‌ار‌ان مثل رسول تقیان به رکوردهای خوب رسیده بودند اما در روز مسابقه دیدیم که نتوانستند عملکرد خوبی داشته باشند برای جلوگیری از این اتفاق چه کاری انجام خواهید داد؟

- این بحث را باید به صورت ریشه‌ای در نظر بگیریم. همان قدر که به تمرینات توجه می‌شود باید به وزن ورزشکار هم توجه شود. وقتی فردی به تجربیات شاگردی که 15 سال وزنه می‌زند توجه نکند مشکلاتی نیز در مسابقه به وجود می‌آید. پایین بودن وزن با زدن رکوردها باید همزمان باشد. ما برای رسول تقیان نیز در همین هفته‌ لیگ برتر سعی کردیم وزن او را به 77 کیلوگرم نزدیک کنیم. وزنه‌هایی که در آن زمان زده شد با وزن بسیار زیاد و در شرایط نامناسب بود، زیرا در مقطع زمانی که باید تمرینات افت پیدا می‌کرد و‌ز‌نه‌بر‌د‌ار‌ان رکورد می‌زدند. یادمان رفت که زدن رکورد در تمرینات مهم نیست. اگر رسول تقیان در جهانی لهستان بهتر عمل می‌کرد شرایط خوبی برایش رقم می‌خورد. این که او فقط و‌ز‌نه‌بر‌د‌ار‌ چینی را دید درست نبود. در مسابقات جهانی باید عین 10 و‌ز‌نه‌بر‌د‌ار‌ رقیب جدی به حساب آیند. تقیان فقط به طلا فکر کرد و بار روانی که برایش ایجاد شده بود هم باعث شد که تمام تلاش خود و مربیان از بین برود.

در مورد تقیان گفته می‌شود که سن و سالش بالا است، اما من به علی مرادی گفتم که تقیان به آن چیزی که استحقاقش داشت نرسید و به اندازه توانمندی‌اش کار نکرد و در مسابقات جهانی لهستان نتوانست جمع و جور شود.

* نواب نصیرشلال و بهداد سلیمی در چه شرایطی به سر می‌برند؟

- نواب هنوز از برنامه‌ها عقب است. روی تجربه و توانمندی‌اش حساب کرده‌ایم تا به شرایط عالی خود برگردد. الان شرایط رو به رشدی دارد و امیدوارم تا جهانی خوب شود تا در لیست نفرات قرار گیرد. به‌ هر‌ حال عناوین و اسم جوابگو نیست و به لحاظ رکوردی باید خود را ثابت کند. بهداد سلیمی مصدومیت کوچکی دارد که البته در و‌ز‌نه‌بر‌د‌ار‌ی طبیعی است. التهاب دیسک او بیشتر شده بنا‌بر‌این سعی کردیم تمرینات را برایش پایین بیاوریم، البته این مصدومیت مانع سنگینی برای او در مسابقات جهانی نیست. این که بهداد می‌تواند سه مدال طلای جهان را بگیرد یا خیر بستگی به شرایط روز مسابقه دارد. در قزاقستان هم اگر او وزنه آخر را می‌زد مدال می گرفت. از طرفی بهداد رقبای جدی دارد و همه کشورها در حال کار کردن هستند و روس‌ها نیز سال‌های سال حسرت به دل مدال سنگین بوده اند و این عقده سنگینی برای آنها شده است که قطعا برای کسب مدال کار می‌کنند.