به گزارش پارس به نقل از فارس، رسول خادم با حضور در برنامه ورزش و مردم در خصوص عملکرد تیم های ملی کشتی درمسابقات جهانی لاس وگاس و همچنین عدم برخورداری ایران از جایگاه قدرتمند در اتحادیه جهانی کشتی توضیحاتی را ارائه داد.

وی در باره حمایت‌های کمیته ملی المپیک وزارت ورزش و اینکه به نظر می‌رسد فدراسیون کشتی در عرصه جهانی تنهاست گفت: احساس می‌کنم کشتی به عنوان ورزش ملی و انتظاراتی که از این رشته است حمایت نمی‌شود. بزرگ‌ترین امتیاز کشتی مردمی بودنش است ولی این برای موفقیت در محافل بین‌المللی کافی نیست.

رئیس فدراسیون کشتی ادامه داد: امروز فدراسیون کمتر از 10 درصد از بودجه خودش را از دولت می‌گیرد. چرا که رشته‌ای نیست که بتوان حمایت‌های مالی بالایی را مانند فوتبال جذب آن کرد به همین دلیل میگوییم که نیازمند حمایت مدیران ارشد سیاسی کشور هستیم. حضور کیومرث هاشمی به عنوان رئیس کمیته ملی المپیک در مسابقات جهانی کمک زیادی به ما کرد و مورد توجه مسئولان اتحادیه جهانی هم قرار گرفت البته ما نیازمند حمایت‌های کلان‌تر مدیران ارشد سیاسی هستیم.

خادم تصریح کرد: فدراسیون کشتی تمام توانمندی‌های خودش را به کار گرفته است. در حاشیه مسابقات جهانی در کنگره های مختلف جهانی هم شرکت کردیم و تمام نمایندگان ایران در جلسات حضور داشتند اما متاسفانه کسب کرسی‌های بین‌المللی فراتر از عهده فدراسیون است در دو نوبتی که لالوویچ رئیس اتحادیه جهانی کشتی به ایران آمده بود. دو نوبت برای ملاقات با رئیس جمهور وقت گرفته شد اما هر دو نوبت به هم خورد که متاسفانه این موضوع جایگاه ما را تضعیف کرده و حتی باعث دلخوری لالوویچ شد.

وی درباره نتایج تیم ملی کشتی فرنگی در مسابقات جهانی نیز گفت: مسئولیت نتایج هر دو رشته برعهده من است و هنوز هم معتقدم در کشتی فرنگی بهترین تیم دنیا را داریم و با وجود اینکه نتیجه‌ای که کسب شد رضایت مردم را جلب نکرد. کشتی‌گیران باتجربه، صاحب مدال و دارای جایگاه را در مسابقات جهانی آمریکا داشتیم اما یکسری اتفاقات و اشتباهات را از جانب کشتی گیران با تجربه شاهد بودیم که انتظار آن‌را نداشتیم اتفاقی که برای سوریان افتاد تیم  ایران را از 10 امتیاز محروم کرد.

سوریان به قدری آماده بود اما در شرایطی که حرکت فنی را  دنبال می‌کرد ضربه بدی به حریفش اصابت کرد که باعث دیسکالیفه شد.

رئیس فدراسیون کشتی ادامه داد متاسفانه کادر فنی کشتی فرنگی تعامل نزدیکی با کشتی گیران در مسابقات جهانی نداشت وقتی مربی در موقعیت کوچ قرار می‌گیرد باید آنقدر حس نزدیکی با کشتی گیرش داشته باشد که در هیاهوی سالن مسابقات با نگاه به کشتی گیرش به او بفهماند که چه تغییراتی باید در نحوه مبارزاتش ایجاد کند. اما شاهد این موضوع نبودیم و شورای فنی کشتی فرهنگی حتما این موضوع را باید دنبال کند. متاسفانه کشتی فرنگی مانند آزاد نیست و به دلیل سابقه کمتر و کمیت محدودتری که دارد تعداد کشتی‌گیران و مربیان محدودتری را داریم.

سرمربی فعلی کشتی فرنگی همان کسی است که سال گذشته تیمش قهرمان جهان شد.

رسول خادم افزود: محمد بنا از سرمایه‌های بزرگ کشتی فرنگی در کشور ماست اما بنابر شرایطی خودش تشخیص داد و رفت. ممکن است ما همکاری داشته باشیم که عملکردش از صد، صد باشد اما امکان داشته باشد فردا سر کار نیاید. پس ترجیح می‌دهیم از کسی استفاده کنیم که نمره اش از صد، 50 باشد و همین موضوع شورای فنی کشتی فرنگی را با محدودیت‌هایی مواجه کرده است.

وی درباره حضور همزمانش به عنوان رئیس فدراسیون و سرمربی تیم ملی کشتی آزاد که باعث انتقاداتی نیز شده است گفت: مسئول فدراسیون در جایگاه نظارتی می‌تواند با عوامل فنی در صورت ناکامی برخورد داشته باشد اما زمانی که خودش مسئولیت بخش فنی را نیز برعهده می‌گیرد خودش با این پذیرش این مسئولیت سیبل می‌شود که با عقل مدیریتی جور در نمی‌آید. قبل از قبول مسئولیت فدراسیون اعضای شورای فنی تیم‌های ملی کشتی آزاد من را به عنوان سرمربی انتخاب کردند که همین کادر فنی در مسابقات جهانی بوداپست بعد از 48 سال خارج از ایران تیم را به قهرمانی جهان رساند و در دو سال گذشته هم جایگاه دومی را حفظ کردیم.

خادم ادامه داد: شورای فنی کشتی آزاد در اینکه این کادر کارش را تا المپیک ادامه دهد اصرار دارد هرچند که این کار فشار زیادی به من تحمیل می ‌کند اما نتوانستم به درخواست اعضای شورای فنی پاسخ رد بدهند و امیدوارم با توجه به فشار مضاعفی که تحمل می‌کنم از پس آن برآیم.

رئیس فدراسیون کشتی درباره عدم جایگاه مورد انتظار این رشته در سطح جهانی گفت: متاسفانه ما در دیپلماسی ورزش ضعیف هستیم در تمام ورزش کشور در بخش بین‌الملل بیشتر به امور ترجمه می‌پردازیم اگر هم شخصی صاحب جایگاهی در سطح بین‌الملل میشود بر اساس تلاش خودش بوده است. فدراسیون این از نظر فعالیت‌ها برای توسعه کشتی در جهان براساس اعتراف مسئولان اتحادیه جهانی کشتی فدراسیون اول به حساب می‌آید اما وقتی قرار است کرسی‌ها تقسیم شود رئیس اتحادیه جهانی کشتی با روسای جمهور کشورها رایزنی می‌کند. اگر برزیل در اتحادیه جهانی نماینده دارد در حالی که هیچ جایگاهی در کشتی ندارد به خاطر مناسبات و تعاملاتی است که رئیس اتحادیه جهانی کشتی با رئیس جمهور برزیل دارد. آلمان هم همین طور به خاطر حضور رئیس کمیته بین‌المللی المپیک است که صاحب جایگاه است ما هم از رئیس جمور می‌خواهیم که حمایت‌های جدی‌تر از ورزش ملی ایران برای کسب کرسی‌های بین المللی داشته باشد.

وی تصریح کرد: کسب کرسی‌های بین‌المللی در رشته‌های بخصوص المپیکی نیازمند حمایت‌های سیاسی مدیریت‌های ارشد دولتی است خیلی وقت‌ها احساس تنهایی می‌کنیم و شرایط سختی داریم. نتایجی هم که کسب شده با غیرت ورزشکارانمان بوده است که موفق به حفظ این جایگاه شدیم وگرنه هیچ حمایت سیاسی کلانی در کشتی نداریم. در حالی که نیازمند آن هستیم. اگر بپذیریم که المپیک یک رویداد کاملا سیاسی است ما هم باید با سیاست وارد شویم. وقتی کشوری مانند آذربایجان سرمایه‌گذاری چند میلیون دلاری در کشتی دارد نشاندهنده اهمیت سیاسی این موضوع است.

رسول خادم درباره علل عدم کسب مدال طلا در مسابقات جهانی کشتی گفت: پیگیری جدی مردم در این باره برای ما جالب است و با تمام فنونی که در کشتی ا زاد و فرنگی کشتی گیران ما به نمایش گذاشته‌اند اما نگرفتن طلا خستگی را در تن همه ما گذاشت. البته در کشتی آزاد 6 کشتی گیر اولین حضور خود در مسابقات جهانی را تجربه می‌کردند و این انتظار را نداشتیم و شاید حسن رحیمی تنها کشتی گیری بود که سابقه کسب مدال طلا را داشت و البته سخت‌ترین کشتی‌ها را گرفت. در دیدار فینال هم کاملا روی حریفش مسلط بود و اگر در یک دقیقه پایانی حریفش را خاک می‌کرد اختلاف امتیاز به 5 می‌رسید اما نه تنها خاک نکرد بله خاک هم شد اما باز هم کوچینگ به او فرمان اداره رو به جلو داد که عمل نشد. در کشتی آزاد اگر دست ما بود و نمی‌خواستیم پای قانون بایستیم 3 کشتی گیر را تغییر می‌دادیم و به جای آن‌ها اسماعیل‌پور، محمدیان و قاسمی را جایگزین می‌کردیم شاید با فاصله قهرمان جهان می‌شدیم.

رئیس فدراسیون کشتی و سرمربی تیم ملی کشتی آزاد درباره شلوغی بیش از حد اطراف دشک کشتی در مسابقات جهانی که اینکه به نظر می‌رسید افراد مختلفی اقدام به هدایت کشتی گیران می‌کنند گفت: این موضوع تا حدی طبیعی است افرادی که تعصب دارند و حتی برخی تماشاگران که نسبت به کشتی حساسیت دارند دوست داشتند کمک کنند اما مربیان بیشترین ارتباط را با کشتی گیران داشتند و اجازه نمی دادیم کشتی گیر روی تشک تحت تاثیر این فضا قرار گیرد.