به گزارش پارس به نقل از کاپحسین فرکی در گفت و گویی تفصیلی درباره آخرین وضعیت تیم خود در روزهای تعطیلی مسابقات لیگ برتر صحبت کرد. او همچنین درباره جدایی یکی از ستاره های تیم سپاهان و تیم ملی از لیگ برترمان حرف زد و این موضوع را به مهدی شریفی دیگر بازیکن تیمش که سودای لژیونر شدن در سر دارد تعمیم داد. فرکی درباره تیم ملی و بازی های پیش رو، دیدار روز گذشته ستارگان ایران و جهان همچنین تیم فوتبال پرسپولیس و مربی آن که دوست صمیمی اش است، نقطه نظراتش را بیان کرد.

متن کامل این گفت و گو در ادامه می آید:

*قبل از هر چیز درباره سپاهان و برنامه های تیم تان صحبت کنید.

ما پس از آخرین بازی مان که در لیگ برابر سایپا انجام شد به بازیکنان مان استراحت دادیم و امروز آخرین روز تعطیلات تیم است و از فردا تمرینات مان را استارت می زنیم تا برای مسابقه جام حذفی و لیگ برتر آماده شویم. 

*در جام حذفی با چه تیمی بازی دارید؟

هنوز نماینده شهری که باید با آن مسابقه دهیم مشخص نشده اما تا جایی که اطلاع دارم باید به مصاف برنده نماینده خلخال و مقاومت تهران برویم. این بازی 20 شهریور برگزار می شود و پس از آن با تراکتور در لیگ بازی داریم.

*تراکتوری که اوضاع آشفته ای هم دارد. شروع دوباره لیگ با دیدار مقابل تراکتور به سود سپاهان خواهد بود؟

من بارها یادآوری کرده ام که بازی در لیگ برابر هر تیمی دشوار است. شرایط در مسابقات حرفه ای فوتبال ایران به گونه ای تغییر کرده که کار برای همه سخت شده و تک تک تیم ها به دنبال امتیاز گرفتن حتی با یک مساوی هستند. بنابراین تفاوتی نمی کند که چه تیمی با چه شرایطی مقابل قرار می گیرد. تراکتورسازی جزء تیم های پرمهره و خوب لیگ برتر است که البته تا اینجا نتوانسته آنطور که باید و شاید نتایج مدنظر طرفدارانش را کسب کند ولی با این وجود ما در این دیدار که در اصفهان برگزار می شود با جدیت کامل به مصاف این تیم خواهیم رفت.

 *در آخرین بازی سپاهان دقایقی با حاج صفی صحبت کردید. حالا که او از ایران رفته درباره آنچه بین شما رد و بدل شد حرف می زنید.

ویزای احسان دقیقا همان روز رسید. البته او برای رفتن  وجدایی از سپاهان از دو هفته پیش این موضوع را مطرح کرده بود و پیگیر این بود که ویزایش برسد. باشگاهی که خواستار جذب او شده بود هم در این مدت تلاش می کرد تا شرایط برای سفر احسان مهیا شود. من هم که حس کرده بودم او در روز آخر حضورش کنار تیم ممکن است احساساتی شود چون پس از پایان بازی فرصتی برای حرف زدن با او نداشتم و می خواست فورا به فرودگاه برود قبل از بازی با او صحبت کردم.

*به او چه گفتید؟

از او خواستم تا در بازی آخرش بدرخشد و روز خوبی برای خود من و کل سپاهان رقم بزند که انصافا او هم یکی از بهترین بازی هایش رابه نمایش گذاشت و به این شکل جدایی اش را برای ما سخت تر کرد. من برای او آرزوی موفقیت و از زحماتی که در این مدت برای سپاهان کشیده تشکر کردم. به او گفتم که امیدوارم در خارج از کشور هم مانند روزهای خوبش در تیم ملی و سپاهان بدرخشد و ممکن است در غیابش تیمم آسیب ببیند اما باز هم برایش آرزو کردم که در زندگی ورزشی اش پیشرفت داشته باشد.

*خیلی ها پس از عنوان شدن نام تیم حاج صفی و اینکه در بوندس لیگا سری B قرار دارد نسبت به این تصمیم انتقاد کردند و معتقد بودند که جایگاه این بازیکن ارزنده در تیم سپاهان و تیم ملی سری دو فوتبال آلمان نبوده. شما هم چنین اعتقادی دارید؟

این را بگویم که من هیچ اطلاعی راجع به اسم و جایگاه تیم احسان نداشتم. البته خود احسان تصمیمش بر این بود که از نقطه ای در آلمان فوتبالش را شروع کند و مطمئنا نگاهش این نیست که در همان جا بماند. نگاه احسان به بالاست و دوست دارد سیر صعودی را طی کند. آنچه من از تصمیم او برداشت کردم این است که او چون نمی توانست مستقیم به سری A بوندس لیگا برود تصمیم گرفت تا از این بوندس لیگای B شروع کند. ضمن اینکه او جزو نفرات اصلی تیم ملی هم محسوب می شود و قطعا حضورش در مسابقات بین المللی نگاه ها را به سمتش جلب می کند. به این خاطر است که معتقدم او پس از مدتی می تواند به راحتی در سطح اول فوتبال آلمان توپ بزند.

* در غیاب حاج صفی با جای خالی این ستاره تیم تان چه می کنید؟

من شاید فصل قبل انتظار این موضوع را می کشیدم اما در ابتداتی این فصل انتظار این مسأله را نداشتم. در واقع حاج صفی فصل قبل خیلی از جدایی اش مطمئن بود اما این مسأله که بخواهد از تیم ما جدا شود را دو هفته پیش عنوان کرد و من هم حبیب گردانی را جایگزین کردم تا از این بابت نگرانی کمتری داشته باشم. ما سعید قائدی فر را هم داریم که سال گذشته هم برای مان بازی کرد و البته خلعتبری هم می تواند در این پست بازی کند. گرچه جایگاه تک تک بازیکنان ما بالاست ولی نبود حاج صفی قطعا می تواند برای ما مشکل ساز شود. ما به هواداران تیم مان تعهد داریم و علاوه بر آن باید بتوانیم از عنوان قهرمانی مان هم دفاع کنیم. با این وجود اگر ببینیم که شرایط برای جذب بازیکن سهمیه آزاد مهیاست در ادامه برای رفع نقاط ضعف تیم از این سهمیه مان استفاده می کنیم و بازیکن می گیریم.

* دو بازیکن خارجی تان پادوانی و شیمبا هم هنوز بلاتکلیف هستند. در ادامه و با جدایی حاج صفی فکر نمی کنید با محرومیت یا مصدومیت بازیکنان تان از نظر نفر به مشکل بربخورید؟

قطعا ادامه این وضعیت می تواند برای ما ایجاد مشکل کند. در بازی با فولاد دیدیم که غیبت عقیلی به دلیل محرومیت به ضرر ما تمام شد و ما دو امتیاز را در آن دیدار از دست دادیم. 

* لطفا شفاف بگویید که مشکل پادوانی و شیمبا چیست؟

اطلاع دقیقی در این باره ندارم. چون اصلا به مسایلی که به من مرتبط نیست و به بخش مدیریتی مربوط می شود ورود نمی کنم. فقط این را می دانم که باشگاه برای حل مشکل این دو بازیکن وکیل گرفته است. ظاهرا اشتباهی درباره قرارداد آنها صورت گرفته و من هم نمی دانم که این اشتباه از کدام طرف است. فقط این را گفته ام که نبود آنها به ما آسیب می رساند و اگر قطعا مشخص شود که ما آنها را نخاهیم داشت باید بلافاصله به فکر باشیم و نفر جذب کنیم. ا این فصل در لیگ قهرمانان آسیا حاضر هستیم و باید از نظر بازیکن آن هم یار خارجی شرایط خوبی داشته باشیم. یعنی اگر مطمئن شویم که آنها را نخواهیم داشت باید بازیکن جایگزین شان کنیم.

* چه زمانی تکلیف آنها روشن می شود؟

آنطور که به من گفته شده تا 7، 8 روز آینده قطعا تکلیف شان مشخص می شود.

* وضعیت مهدی شریفی به چه ترتیب است؟ او هم رفتنی می شود؟

مهدی شریفی با ما تمرین می کند و از آنطرف هم پیغامی برای باشگاه نیامده که او را می خواهند.

* ممکن است باز هم این بار مانند ماجرای جدایی حاج صفی غافلگیرتان کنند و این بار نوبت شریفی باشد؟

با این همه اگر بحث جدایی اش مطرح شود ما مشکلی از این بابت هم نداریم. من همیشه خودم را برای مواجهه با این قبیل مسایل آماده کرده ام و آمادگی اش را دارم. درواقع اگر ببینم جدایی بازیکنی از تیمم باعث موفقیت و پیشرفتش می شود هرگز مانع او نمی شوم البته ما به فکر تیم خودمان هم هستیم چون همانطور که گفتم باید پاسخ خوبی به این هوادارانی که هر بازی تیم مان را تشویق می کنند بدهیم ولی بازهم می گویم که اگر برای شریفی هم خارج از موعد مقرر پیشنهادی برسد او را به خدا می سپارم. 

*سپاهان به صدرنشینی اش ادامه خواهد داد؟

در این باره زمانی می توان حرف زد که سوت مسابقات به صدا در آید. الان که حرف زدن درباره این مسایل سودی ندارد. ما باید در دل رقابتها باشیم تا ببینیم که تیم مان چه شرایطی دارد چه نفراتی در اختیامان هستند و آن وقت با نگاهی به رقبا می توان در این باره حرف زد گرچه همه هدف مان حفظ شرایطی است که در آن قرار داریم.

* تیم برانکو هم از وضعیت بدی که داشت جدا شد. شما این روز را پیش بینی کرده بودید؟

بله. من می دانستم که برای برانکو و پرسپولیس روزهای خوبی در راه است. فوتبالی که این تیم مقابل ما انجام داد و قبل و بعد از ما بازی می کرد فوتبالی نبود که پرسپولیس را در انتهای جدول قرار دهد. البته این تیم رقیب سپاهان است و من نمی توانم بیشتر از این حرف بزنم. فقط می گویم که طرفداران این تیم با صبری که به خرج دادند قطعا در آینده وضعیت بهتری از تیم شان را خواهند دید. البته این را هم اضافه کنم که تا حدودی احساس برانکو را در این مدت درک می کردم. او مربی تازه کاری نیست که با یکی، دو باخت جا بزند. خوشحالم که توانست با صبر و حوصله کاری کند تا پرسپولیس نتایجی که مورد نظر او و هوادارانش است را به دست آورد.

*تیم ملی با میانگین سنی 22/5 سال یکی از جوان ترین اردوهای خود را سپری می کند. با این تصمیم گیری کارلوس کی روش در رقابت های انتخابی جام جهانی و جام ملت ها موافق هستید یا نه؟

باید این اتفاق به مرور زمان در تیم ملی بیفتد. یک بخش از آن را در جام ملت ها شاهد بودیم که رخ داد و بخش بعدی اش در بازی مقابل ترکمنستان انجام شد. متاسفانه در آن بازی ما با ترکمنستان مساوی کردیم و خیلی خوب می شد که آن دیدار را می بردیم. بخش بعدی این جوانگرایی هم به مرور در حال انجام است و مسیرش طی می شود. شاید اگر این اقدام در این ایام انجام نشود و با شرایط قبلی جلو برویم کمی دیر باشد و سبب شود تا تیم ملی در آسیا و در رنکینگ بین المللی اش در فیفا دچار تزلزل شود.

*پس با این اقدام موافق هستید؟

البته! جوانانی که به تیم ملی دعوت شده اند باید به این اتفاق به چشم یک فرصت نگاه کنند و هم به آن نگاه تیمی داشته باشند و خودشان را در قالب تیم ملی در مسیر موفقیت آن قرار دهند و هم نگاه فردی. در واقع از این فرصت باید برای تثبیت جایگاه شان به نحو احسن استفاده کنند تا بتوانند در ادامه باز هم در اردوهای تیم ملی حضور داشته باشند. این پوست اندازی ظرف یکی، دوسال آینده می تواند ثمره خود را بیشتر از امروز نشان دهد. خوشبختانه همین حالا بازیکنان جوانی که در اردوی تیم ملی حضور دارند همه با انگیزه اند و جزو خوب های لیگ برتر محسوب می شوند.

*این هفته با گوام بازی داریم. چه پیش بینی از دیدار تیم ملی خواهید داشت؟

هیچ شناختی از گوام ندارم. در واقع ما در گذشته کمتر روی چنین تیم هایی حساب باز می کردیم اما می بینیم که این تیم حالا هر دو بازی اول خود را با برد پشت سر گذاشته و نشان می دهد که توانسته نسبت به قبل پیشرفت داشته باشد. حتما تغییر و تحولاتی در آن ها به وجود آمده که شش امتیاز از دو بازی کسب کرده اند و این می تواند برای ما خطرناک باشد...

*... چرا خطرناک؟

چون تیم ما در حال تغییرات است و جوان شده. اگر خدای نکرده غیر از پیروزی نتیجه دیگری برای ما در این بازی حاصل شود معنی اش این است که ما کمی در حال درجا زدن هستیم و این نقطه عکس حریفان است که پیشرفت کرده. پس باید هر طور شده در این بازی برد کسب کنیم.

*تا چه اندازه به صعود تیم ملی از این مرحله امیدوارید؟

طبیعی است که نتایج فوتبال قابل پیش بینی نباشد اما با توجه به شرایط موجود این صعود باید برای ما رقم بخورد. اگر نتوانیم از این مرحله بالا برویم لطمه بزرگی به پیکر فوتبال خواهد خورد. بنابراین حتم دارم که هم بازیکنان تیم و هم کادرفنی این شرایط رابه خوبی درک می کنند و حتی حاضر نیستند یک ثانیه به صعود نکردن فکر کنند. مسیر پیشرفت بازیکنان جوان تیم ملی در گرو صعودمان به مراحل بالاتر است که امیدوارم این اتفاق رخ دهد چون به سود کل فوتبال است.

*بازی ستارگان ایران و جهان را دیدید؟نظرتان در این باره چه بود؟

بازی ستاره ها خیلی خوب بود. یک حرکت پسندیده که در آن نیت خیر هم دخیل بود. یک بازی خیرخواهانه برای بیماران ام اس که ما هم آرزو می کنیم هرچه زودتر بهبودی و سلامتی خود را به دست آورند. البته باید این اقدامات خیرخواهانه ادامه داشته باشد تا هر کس در توان و بضاعتش است سهمی در این قبیل اقدامات برای خود کنار بگذارد.

*انتظار داشتید چنین تیمی با این ستاره ها به ایران بیاید؟

انصافا باید به گروهی که شرایط حضور چنین ستاره هایی در ایران را فراهم کردند خسته نباشید گفت. تک تک این بازیکنان در دنیای فوتبال جایگاه بالایی دارند و قطعا هرکدامشان درگیر کارهای خاص خود هستند. جمع کردن و آوردن آنها به تهران کار بزرگی بود که اگر ادامه داشته باشد فوتبال ما را بیش از پیش به دنیا معرفی خواهد کرد.

*انتظار این باخت را داشتید؟

نتیجه این دیدار خیلی مهم نبود. طبیعی هم بود که آنها ما را شکست دهند. یک تیم تقریبا حرفه ای با شرایط جسمانی بهتر که نتیجه موردنظرش را هم گرفت.

*از تماشای این بازی چه احساسی پیدا کردی؟

دیدن این بازی خیلی برایم لذت بخش بود. خود من را به مسابقات جام جهانی  2006 برد. یاد و خاطره حضور فیگو مقابل یحیی گل محمدی، بازی ابراهیم میرزاپور و سایر نفراتی که دیروز در زمین بودند همه و همه برای من جالب بود. یک چنین دیدارهایی به سادگی مهیا نمی شود. خیلی از خاطرات را برایم زنده کرد و قطعا برای اهالی ورزش هم جذاب بود.

*شنیدید که بین دو نیمه بین فرهاد مجیدی و خداداد عزیزی جروبحث به وجود آمده است؟

من چنین چیزی را نشنیدم. نمیدانم که چقدر این موضوع می تواند صحت داشته باشد. خارج از تهران هستم و هنوز به رسانه ها دسترسی پیدا نکرده ام. اما اگر چنین موضوعی رخ داده باشد خوب نیست. هر دلیلی هم که داشته باشد بازتاب مثبتی ندارد.

*ظاهرا خداداد عزیزی درباره پیراهن شماره 7 مطلبی را عنوان کرده که به مجیدی برخورده است.

همانطور که گفتم نمیدانم چه اتفاقی افتاده اما فقط این را میدانم که خداداد عزیزی فردی شوخ طبع است و من بارها در اردوهای ورزشی شاهد این بوده ام که برخی مسائل را با شوخی مطرح می کند. اینکه حرف های خداداد چطور برداشت شود مهم است. او فردی شوخ طبع است و قصد و غرضی در کار نیست.

*بازیکن محبوب شما در تیم ستارگان جهان کدام یک بود؟

من با همه این بازیکنان چه در تیم های ملی و چه در تیم های باشگاهی شان خاطره دارم اما شخصا از روبرتو کارلوس بیشتر خوشم می آید. او همیشه نگاه ویژه به فوتبال داشته و چه در تیم ملی و چه در تیم باشگاهی اش خاص بازی می کند.

*فکر نمی کنید جمعیت کمی به ورزشگاه آمد؟

همین 50 هزار نفر هم که آمدند جای تقدیر دارد و باید گفت که دست شان درد نکند. انتظار من بیشتر از این بود اما باز هم باید ممنون مردمی بود که به ورزشگاه رفتند.