پایگاه خبری تحلیلی «پارس»- امیرحسین اعظمی- حسین فرکی، سرمربی سپاهان در حالی هدایت این تیم را در فصل جدید لیگ برتر برعهده خواهد داشت که تا همین یک‌ماه پیش از استقلال پیشنهاد داشت اما حاضر نشد تیمش را ترک کند.

فرکی در این مصاحبه درخصوص رد پیشنهاد استقلال، وضعیت سپاهان، انتخابش به‌عنوان بهترین مربی فصل گذشته و مسائل مختلف دیگر به سؤالات پاسخ می‌دهد.

فکر می‌کردید به‌عنوان بهترین مربی فصل گذشته انتخاب شوید؟

به هر حال این انتخابی بود که توسط برگزار‌کنندگان این مراسم صورت گرفت و نسبت به بنده لطف داشتند. آنهایی که نظر دادند از اهالی فوتبال، پیشکسوتان و رسانه‌ها بودند و مطمئنا برای این انتخاب مسائلی را درنظر گرفتند.

ولی ظاهرا یحیی گل‌محمدی و علیرضا منصوریان از اینکه چنین عنوانی را به‌دست نیاوردند، ناراحت هستند؟

من فقط می‌توانم در مورد خودم صحبت کنم و برای گل‌محمدی و منصوریان هم آرزوی موفقیت دارم. آنها از نظر فنی و اخلاقی جزو مربیان خوب فوتبال ایران هستند و احترام خاصی برایشان قائل هستم. من معتقدم مربیان باید برای رسیدن به هر موفقیتی صبر و حوصله داشته باشند. من هم در این سال‌ها در تیم‌های مختلف کار کرده‌ام، قبلا هم دستیار بودم و حالا هم به‌عنوان سرمربی کارم را انجام می‌دهم. همین فعالیت‌ها تجربیات یک مربی را زیاد می‌کند و همین تجربه بسیار مهم و تعیین‌کننده است. من راهی طولانی را طی کردم تا به اینجا رسیدم.

برخی نسبت به انتخاب‌هایی که در مراسم بهترین‌ها صورت گرفت انتقاد کردند، مثلا ادینهو با کسب عنوان آقای گلی لیگ برتر، به‌عنوان بهترین مهاجم لیگ انتخاب نشد. نظر شما چیست؟

هر سال چنین مسائلی وجود دارد و نظرها هم متفاوت است. به‌هرحال باید این مراسم‌ها برگزار شود تا ایرادها و اشتباهات هم مشخص شود. دیکته نانوشته هیچ وقت غلط ندارد. اتفاقا برگزاری چنین مراسمی خیلی هم خوب است و می‌توان با دقت و بررسی بیشتر، اشتباهات را کمتر کرد.

عده‌ای معتقدند که در مراسم برترین‌ها گرایش سازمان لیگ به سمت تقسیم جوایز بود تا اهدای جوایز. آیا شما هم‌چنین حسی را داشتید؟

تا جایی که می‌دانم تاج و همکارانش سعی کرده بودند مراسم را به نحو احسن برگزار کنند تا هیچ‌گونه ذهنیت منفی ایجاد نشود. در نخستین دوره این مراسم چنین ذهنیتی برای من هم به‌وجود آمده بود. در آن دوره برای عنوان برترین مربی و برترین مربی اخلاق کاندیدا شده بودم، اما فقط به‌عنوان برترین مربی اخلاق انتخاب شدم. در دوره قبل تاج اعلام کرد که در سال‌92 دقت بیشتری روی این مسائل انجام خواهند داد و در آن سال به‌عنوان برترین مربی اخلاق و برترین مربی فو‌تبا‌ل انتخاب شدم. اعتماد من براساس استناد به صحبت‌های تاج است که هیچ‌گونه دخل و تصرفی از سوی سازمان لیگ صورت نمی‌گیرد. در حال‌ حاضر که چنین صحبت‌هایی به‌وجود آمده بهترین راه این است که سازمان لیگ شفاف‌سازی‌ کند و با قرار دادن اسناد و مدارک روی سایت به هر طریقی به این صحبت‌ها پایان دهند.

منصور پورحیدری سرپرست استقلال گفته که با شما تماس گرفته تا سرمربی این تیم شوید. درست است؟

بله، درست است. من دستیار ایشان بودم و منصورخان به من لطف دارد. قبل از اینکه استقلال سرمربی‌اش را انتخاب کند با من تماس گرفت ولی من به باشگاه سپاهان متعهد بودم و نمی‌توانستم به پیشنهاد پورحیدری پاسخ مثبت بدهم.

دلیل اینکه پاسخ منفی دادید فقط همین بود؟

بله.

اگر با سپاهان قرارداد نداشتید به استقلال می‌رفتید؟

من نمی‌توانم آینده را پیش‌بینی کنم در ضمن وقتی به من پیشنهادی داده می‌شود طبیعی است که روی آن پیشنهاد فکر می‌کنم.

در مورد سپاهان صحبت کنید. آیا در فصل نقل و انتقالات از عملکرد باشگاه رضایت داشتید؟

به‌ هر‌ حال اولویت ما در نقل و انتقالات رفع کمبودها و خلأها بود. با جایگزین کردن چند بازیکن به نام‌های لئوناردو پادوانی، حبیب گردانی، وحید نجفی و رضا میرزایی که از تیم جوانان به ما ملحق شده بود نواقص را رفع کردیم. در مقابل جواهیر سوکای، امیر احمدی، امیرحسین کریمی و امیرحسین مرادمند از تیم جدا شدند که بیشتر به‌خاطر خودشان بود تا بازی‌های بیشتری را انجام دهند و آبدیده‌تر شوند. در فصل جاری توجه بیشتری به جوانان خواهیم داشت. یکی دیگر از اولویت‌های این فصل سپاهان حفظ بازیکنان اصلی لیگ چهاردهم بود.

برخی معتقدند که سپاهان مدعی اصلی کسب قهرمانی است و در هفته‌های نخست می‌تواند فاصله زیادی را با تیم‌های دیگر ایجاد کند. نظر خودتان چیست؟

فو‌تبا‌ل به واسطه غیرقابل پیش‌بینی بودن از ورزش‌های دیگر جذاب‌تر است. در فو‌تبا‌ل مدرن نمی‌توانیم نتایج را پیش‌بینی کنیم و به‌واسطه آماده‌سازی‌ خوب حتما نباید نتایج خوبی را کسب کنیم. تیم‌های دیگر هم مدعی کسب قهرمانی هستند. از هفته‌ نخست برای قهرمانی استارت می‌زنیم و تلاش می‌کنیم که بار دیگر قهرمان ایران شویم. از الان نمی‌توانیم درباره نتایج‌مان قضاوت کنیم.

سپاهان در 5 هفته‌ نخست با استقلال خوزستان، ذوب‌آهن، پر‌سپولیس، فولاد و سایپا بازی می‌کند. از این قرعه راضی هستید؟

به‌ هر‌ حال قرعه لیگ برتر باب میل ما نبود و نمی‌خواستیم در دور رفت در بازی‌های سخت میزبان باشیم. این قرعه به این معنی است که کار سختی خواهیم داشت و باید از تمام پتانسیل‌ سپاهان و شرایط میزبانی بهره ببریم. هو‌اد‌ا‌ران نباید در این بازی‌ها ما را تنها بگذارند، چرا که به حمایت‌های آنها احتیاج داریم. در کنار ذوب‌آهن، فولاد و پر‌سپولیس نمی‌توان از سایپا هم گذشت. این تیم در فصل جاری متحول شده و از مدعیان لیگ برتر است. آنها همیشه بدون حاشیه بوده‌اند و فو‌تبا‌ل خوبی را به نمایش می‌گذارند. اگر تمام امتیاز این 5 بازی را کسب کنیم کار بزرگی را انجام داده‌ایم.