به گزارش پارس به نقل از خبرورزشیبعد از این سفر بود که مجله آفریقایی موندوآفریکه و مجله فرانسوی «فرانس فوتبال» در گزارش‌هایی اعلام کردند که مسی برای سفر یکباره‌‌اش به این کشور آفریقایی مبلغ 5/3 میلیون یورو دریافت کرده. البته بلافاصله بعد از انتشار این خبر بود که سفیر گابن در فرانسه این خبر را تکذیب کرد. او با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد: «جمهوری گابن قاطعانه اعلام می‌کند که هیچ پولی به لیونل مسی ستاره آرژانتینی دنیای فوتبال نپرداخته و یا قول پرداخت وجهی را به او نداده‌اند. لیونل مسی در روزهای 17 و 18 جولای به دعوت بونگو، رئیس‌جمهور گابن به این کشور سفر کرده بود.»

بعد از درگذشت پدر علی بونگو، او از سال 2009 ریاست این کشور را در دست دارد و این در حالی است که پدرش، عمر بونگو از سال 1967 تا زمان مرگش در سال 2009 رئیس‌جمهور این کشور بوده.

در مراسم گذاشتن اولین سنگ بنای استادیوم «پورت ژانتیل» در گابن، «دکو» ملی‌پوش سابق پرتغال و هم‌تیمی اسبق مسی در بارسلونا نیز او را همراهی می‌کرد و مقامات دولتی گابن نیز در این مراسم حضور یافتند تا اولین سنگ بنای احداث این ورزشگاه که یکی از میزبانان جام ملت‌های آفریقا 2017 خواهد بود را در کنار هم بگذارند. 

مجله فرانس فوتبال در گزارش خود نوشت: «در گابن، جایی که بخش عمده‌ای از جمعیت آن هیچ سودی از فروش نفت و محصولات نفتی این کشور نمی‌برند، حزب مخالف، هر بار بیش از پیش علیه سیاست توزیع درآمدهای کشور موضع‌‌گیری می‌کند.»

در این گزارش یادآوری شده بود که علاوه بر لیونل مسی، ساموئل اتوئو، دیگر بازیکن اسبق بارسلونا نیز رابطه خوب و صمیمانه‌ای با بونگو دارد. فرانس فوتبال در ادامه گزارشش نیز نوشته بود که حزب مخالف گابن از هزینه کردن مبالغ هنگفتی از جمله 2 میلیون یورو برای برگزاری بازی دوستانه مقابل برزیل یا پرتغال در این کشور انتقاد کرده و انتقاد دیگر آنها به پرداخت چندین میلیون دلار برای سفر پله به کشورشان بوده.