پایگاه خبری تحلیلی «پارس»- شیوا نوروزی- سازمان لیگ فوتبال برای مجبور کردن تیم‌های بدهکار به پرداخت بدهی‌هایشان باز هم دست به تهدید زد. بنا به گفته این سازمان 11 تیم حق حضور در لیگ برتر را ندارند و با این حساب فوتبال دوستان نباید هشتم مردادماه منتظر آغاز فصل پانزدهم لیگ باشند!سال هاست که همه می‌دانند باشگاه‌ها نه‌تنها از فدراسیون فوتبال حساب نمی‌برند بلکه کارشان را براساس قانون خودشان انجام می‌دهند. عدم پرداخت بدهی‌های سنگین تنها یکی از نمونه‌های نادیده گرفتن قانون از سوی اکثر باشگاه‌هاست. اینکه با بازیکنی قرارداد ببندی و دستمزد مورد توافق را در زمان مقرر پرداخت نکنی عملاً به قانون نانوشته‌ای در فوتبال ایران تبدیل شده که هر مدیر و باشگاهی که بتواند از آن تبعیت می‌کند. هستند بازیکنانی که چند سال برای وصول کردن طلب‌شان دوندگی می‌کنند و در نهایت هم دست‌شان به پولشان نمی‌رسد. 

در شرایطی که تنها یک هفته به آغاز لیگ برتر باقی مانده سازمان لیگ در اقدامی عجیب دیروز اعلام کرد 11 باشگاه به دلیل بدهی‌های سنگین حق حضور در مسابقات فصل جدید را ندارند؛ تهدیدی که همکاران بهروان این بار دست به دامن آن شده‌اند کیلومترها تا واقعیت فاصله دارد، به همین دلیل است که انتشار این خبر موجی از خنده را برلبان خوانندگان آن نشاند. نکته بسیار مهمی که در اظهارنظرهای دیروز اصلاً به چشم نخورد این است که چرا آقایان در این سال‌ها به فکر حل بحران بدهی‌های میلیاردی باشگاه‌ها نیفتاده‌اند. از طرفی آنها که می‌دانند بدهکاران خیال پرداخت بدهی شان را ندارند چرا چند روز مانده به شروع لیگ اینگونه انتحاری دستور اکید می‌دهند!

روز گذشته پس از آنکه دبیرکل فدراسیون و رئیس کمیته مسابقات تلاش می‌کردند پافشاری شان را بر این موضوع به افکار عمومی القا کنند، رئیس کمیته انضباطی نیز وارد گود شد و در مقام حمایت از همکارانش برآمد. حسن‌زاده هم مثل سایرین بر جلوگیری از فعالیت تیم‌های بدهکار تأکید کرده است. با این حال خیلی طول نکشید تا خود همین آقایان مسئول راه‌های دور زدن را به مدیران باشگاه‌های بدهکار نشان دادند. حسن‌زاده مدعی شده پرداخت نیمی از بدهی‌ها هم مشکل آنها را حل خواهد کرد. این در حالی است که مسئول کمیته نقل و انتقالات نیز مجوز و نامه احتمالی دبیرکل را گره‌گشای بدهکاران عنوان کرد. با این تفاسیر در روزهای باقی مانده راه‌های فرار بیشتری نیز مطرح می‌شود. 

اهالی فدراسیون بهتر از هر کسی می‌دانند که نامه دبیرکل به سازمان لیگ چیزی جز یک هیاهوی رسانه‌ای نیست؛ هیاهویی که فقط و فقط برای توجیه اشتباهات و مهر تأیید زدن بر بی‌قانونی‌های فوتبال ایران به راه افتاده است. سال‌هاست باشگاه‌های بدهکار پیش از شروع لیگ با انواع و اقسام تهدیدات ریز و درشت مواجه می‌شوند؛ از حذف از مسابقات گرفته تا ثبت نشدن قراردادها. این نخستین بار نیست که چنین موضوعاتی مطرح می‌شود و در نهایت پس از چند واکنش به دست فراموشی سپرده می‌شود. آن وقت است که مطرح‌کنندگان این چالش برای همیشه فراموش می‌کنند چگونه برای احقاق حق طلبکاران سینه سپر کرده بودند.

 

طبق گفته مسئولان فدراسیون 11 تیم بدهکار باید از گردونه رقابت‌های لیگ برتر کنار گذاشته شوند. با یک جمع و تفریق ساده می‌توان فهمید لیگ پانزدهم را باید با پنج تیمی که بدهی ندارند برگزار کنند! اتفاقی که در فوتبال جهان منحصر به فرد خواهد بود. اینگونه ادعاها ما را یاد ضرب‌المثل قدیمی «سنگ بزرگ علامت نزدن است» می‌اندازد. دست اندرکاران فوتبال در شرایطی که می‌دانند این رشته تا چه اندازه پرحاشیه است اما باز هم خودشان حاشیه جدیدی درست کرده‌اند. بدون شک کنار گذاشتن تیم‌های بدهکار از لیگ برتر بلوف جدید فدراسیونی است که در مواجهه با حاشیه‌های مختلف ضعف‌های زیادی دارد و هر روز برتعداد مشکلات اضافه می‌شود، بدون اینکه کسی برای حل آنها اقدامی جدی و مثمرثمر انجام دهد.