به گزارش پارس به نقل از باشگاه خبرنگاران انتشار خبر حکم فیفا در جریمه باشگاه پرسپولیس به دلیل تخلف در انتقال محمدرضا خلعتبری، منجر به حرف و حدیث‌ها و اخبار جدیدی شد از جمله اینکه با توجه به استفاده از این بازیکن بازی‌های پرسپولیس باید 3 بر 0 به سود حریفان شود و این موضوع به سرعت به پرونده فعلی پیکان و راه اهن و موتومبا ربط داده شد تا شبهاتی درباره دلیل انتشار خبر حکم فیفا بعد از 7 ماه در اذهان ایجاد شود. 

 

ماجرا از این قرار است که خبر حکم فیفا، یک خبر سوخته به حساب می‌آید این حکم در دسامبر 2014 یعنی در آذر ماه سال 93 صادر و ابلاغ شد جالب اینکه این خبر همان زمان به شکل محدود در رسانه‌ها منتشر شده بود و خبر جدیدی نبود، اما دلیل این رویداد چه بود و چرا چنین سندی که جهت ارتباط با پرسپولیس سندی دولتی به حساب می‌اید، در این زمان منتشر شد. 

 

در این ارتباط پیگیری ها، ما را به جلسه ای در یک روز قبل از انتشار این مطلب می‌رساند و در این موضوع افرادی که شاید ارتباطی مقطعی به عنوان مسئول با فوتبال و موضوع پیکان، راه آهن موتومبا و احکام صادره دارند. 

 

در این جلسه یکی از طرف‌ها می‌گوید: کمیته استیناف در حالی حکم نتایج سه به صفر را علیه راه آهن صادر کرده است که در مورد مشابه یعنی انتقال خلعتبری به پرسپولیس پس از احراز تخلف از سوی فیفا صرفا به جریمه نقدی اکتفا شده است طرف مقابل بحث چنینی امری را غیر ممکن می‌خواند که پاسخ داده میشود این حکم را فردا در رسانه‌ها بخوانید، و بدین ترتیب رای هفت ماه قبل دوباره رسانه ای میشود تا به طرفین ثابت شود رای راه آهن عادلانه صادر نشده و فیفا که مرجع و قانونگذار فوتبال محسوب میشود در مورد مشابه فقط جریمه نقدی را در نظر گرفته است.

به این ترتیب خبری مربوطه چند ماه قبل انتشار می‌یابد در حالی که بسیاری تصور می‌کنند این حکم اخیرا ابلاغ شده است به این ترتیب پای پرسپولیس به خاطر راه آهن به معرکه بازشده است و جالب اینکه راه آهن به خاطر ارائه مدرکی از سوی موتومبا با این شرایط روبرو شده بود.

رضایت وی برای حضور در پرسپولیس از باشگاه ترکیه‌ای دریافت کرده بود، اما  بعد از منتقی شدن حضور در پرسپولیس و بازگشت ترکیه به‌رغم بازی برای باشگاه ترکیه ای در جریان انتقال به راه آهن ایران  همان را ارائه کرده که در سیستم  ‌TMS به کار گرفته شده و جالب اینکه موتومبا آن زمان با فردی کار می‌کرد که حالا با پیکانی‌ها کار می‌کند. 

 

و اما جدای از  این مطالب دو سوال پیش می‌آید آیا فدراسیون فوتبال در قبال پرسپولیس و پیگیری رای فیفا مماشات کرده است؟ آیا با  توجه به این حکم امکان تغییر نتایج پرسپولیس وجود دارد؟

کارشناسان حقوقی هرگونه بحث در مورد تغییر نتایج نهایی پرسپولیس را دور از واقعیت‌های حقوقی میدانند. 

 

در این ارتباط جدا از اینکه بحث عدم امکان برگزاری رقابت‌های فصل گذشته بدون حضور پرسپولیس مطرح است و این در آیین نامه‌های نقل و انتقالات و انضباطی فدراسیون فوتبال نیز شفاف است. 

 

در مواد 76 آیین نامه  انضباطی و 32 نقل و انتقالات بر این مساله اذعان شده  که باشگاه در صورت استفاده از بازیکنان از زمانیکه غیرمجاز می‌شوند با نتیجه 3 بر 0 به سود حریف روبرو میشود و نتایج بازی‌ها قبل از احراز غیر مجاز بودن تغییرنمی‌کند. 

 

به این ترتیب محمدرضا خلعتبری اگر هم طبق حکم فیفا با رسیدگی فدراسیون فوتبال محروم و غیرمجاز اعلام می‌شد بازهم این موضوع و خطر محرومیت گریبان تیم سپاهان را می گرفت چرا که پس از احراز تخلف و اعلام فیفا خلعتبری بازیکن سپاهان بوده است و ارتباطی به پرسپولیس نداشته است.

در این ارتباط کمیته انضباطی فدراسیون فوتبال می‌توانست به این موضوع ورود کند و در این‌باره تصمیم گیری کند اما این که چرا این پرونده مسکوت ماند نمی‌دانیم.

در حال حاضر با توجه به رای صادره در مورد تیم فوتبال راه آهن تهران و اگر در مورد مشابه بخواهیم قیاس کنیم سپاهان نیز باید قهرمانی خود را پس بدهد و بازی ها به سود حریفانش رقم بخورد.

باید دید آیا موضوع خاصی باعث مسکوت ماندن تخلف خلعتبری شده است.