پایگاه خبری تحلیلی «پارس»- فریدون حسن- تیم‌ملی والیبال کشورمان در گروهی روی پله سوم ایستاد و از راهیابی به مرحله نهایی رقابت‌های لیگ جهانی باز ماند که بسیاری از منتقدان قبل از شروع مسابقات معتقد بودند ایران شانسی برای حضور در مرحله بعدی ندارد و حتی به دسته دوم لیگ جهانی هم سقوط می‌کند. 

درست بر خلاف این تفکر شاگردان کواچ با انجام بازی‌های درخور توجه، به خصوص دیدارهایی که میزبان بودند تا بازی آخر شانس صعود داشتند و موفق شدند با جمع‌آوری امتیازهای لازم خود را در دسته یک لیگ جهانی نگه دارند. بی‌‌تردید چنین موفقیتی در برابر امریکا قهرمان لیگ جهانی، لهستان قهرمان جهان و روسیه قهرمان المپیک موفقیت کوچکی نیست و بی‌شک نیز نمی‌توان نقش سرمربی تیم‌ملی را در کسب آن انکار کرد اما گویا برخی تصور چنین موفقیتی را نداشتند حالا عدم صعود به مرحله بعد و برخی اشتباهات تاکتیکی را مستمسک قرار داده‌اند تا سرمربی تیم‌ملی را ناکارآمد و نابلد معرفی کنند.

جالب اینکه انتقادهای خود را با ادبیاتی کاملاً زشت و وقیح بیان می‌کنند. ما نیز بر این باوریم که کواچ نقاط ضعفی دارد که غیرقابل چشم‌پوشی است، او احساسی است، بعضاً هیجان‌زده می‌شود و در برخی لحظات حساس نمی‌تواند به درستی تصمیم بگیرد که البته تمام اینها با گذشت یک سال از حضور او در والیبال ایران حالا تعدیل شده و کمتر دیده می‌شود. نباید فراموش کنیم که والیبال ایران با کواچ روی پله چهارم لیگ جهان قرار گرفت و مدال ارزشمند طلای بازی‌های آسیایی را کسب کرد. اما چگونه است که یک گزارشگر به خود جرئت می‌دهد و می‌گوید اگر برود باشگاهی موفق‌تر است یا اینکه عنوان فقط تمرین‌دهنده خوبی است و به راحتی موفقیت‌های کواچ در پروجای ایتالیا و تیم‌ملی ایران را زیر سؤال ببرد. نکته‌ای است که حتماً فدراسیون والیبال و روابط عمومی آن باید پاسخ مناسبی به آن بدهند. 

البته وقتی گزارش بازی‌های تیم‌ملی فقط مختص به دو نفر می‌شود که از قضا سرمربی تیم‌ملی مطابق سلیقه آنها اقدام نمی‌کند طبیعی است که باید منتظر چنین برخوردهای زشتی هم بود.  تیم‌ملی والیبال کشورمان با رهبری کواچ باید خود را آماده حضوری پرقدرت در مسابقات انتخابی المپیک کند، آن هم در شرایطی که به اذعان کمیته بین‌المللی المپیک و فدراسیون جهانی والیبال ایران حتی شانس کسب مدال بزرگ‌ترین آوردگاه ورزش دنیا در رشته والیبال را دارد ولی وقتی اینگونه سرمربی تیم‌ملی مورد تاخت و تاز قرار می‌گیرد و زحماتش نادیده گرفته می‌شود طبیعی است که نمی‌توان از او انتظار داشت. 

پاسخ مناسب از سوی فدراسیون والیبال می‌تواند این حاشیه زشت و نابودکننده را در نطفه خفه کند که اگر این اتفاق رخ ندهد به زودی شاهد اظهارنظرهای بعدی نیز خواهیم بود. 

فراموش نکنیم که همین منتقدین در زمان خولیو ولاسکو نیز به انواع و اقسام مختلف عملکرد او را زیر سؤال می‌بردند و سعی می‌کردند به نوعی نقش دیگران را در موفقیت‌های تیم ولاسکو پررنگ‌تر از خود او جلوه دهند اتفاقی که حالا برای کواچ در حال تکرار شدن است. 

والیبال ایران با مدیریت درست و بهره‌گیری از دانش روز دنیا راه رشد را در پیش گرفته اما حاشیه‌ها می‌توانند تمام موفقیت‌ها و زحمات چندساله مدیران و بازیکنان را به باد دهند والیبال نباید اسیر حواشی خودساخته و اظهارنظرهای شخصی و خودخواهانه شود که اگر این اتفاق افتاد خیلی زود به بیراهه می‌رود.