به گزارش پارس به نقل از اعتماد «عذرخواهي»... اين خواسته نماينده مردم تبريز از مديران فوتبال ايران است. آن هم در قبال حوادث تلخ هفته پاياني ليگ برتر؛‌جنجالي كه چند روزي مي‌شود به معماي بزرگ فوتبال ايران تبديل شده است. مديران و مسوولان مختلف در حال بررسي حواشي ورزشگاه يادگار امام (ره) تبريز هستند و طبق برنامه‌ريزي‌هاي انجام شده قرار است وزير ورزش تا تاريخ هشتم خرداد ماه نتايج تحقيقات خود درباره جنجال‌هاي اخير را به هيات دولت و مردم ارايه بدهد.  علي كفاشيان، رييس فدراسيون فوتبال اما اخيرا در مصاحبه‌اي‌ مقصر حواشي به وجود آمده در هفته پاياني ليگ را باشگاه تراكتورسازي معرفي كرده بود. او همچنين از رسيدگي به عملكرد عليرضا فغاني در كميته داوران و تصميم‌گيري درباره اين داور بين‌المللي خبر داده بود. اما شايد زماني كه مرد خنده‌رو مديريت فوتبال كشور، باشگاه تبريزي‌ را مقصر جنجال‌هاي به وجود آمده معرفي كرد، هيچ‌وقت فكرش را نمي‌كرد كه اين صحبت‌هاي او با واكنش تند نمايندگان مجلس اين استان روبه‌رو شود.

تاسف مي‌خورم!
حالا كه رييس همه‌چيز را گردن باشگاه تراكتورسازي انداخته است، مسوولان اين استان اما نظرات جالبي دارند. آنها معتقدند مديريت هم يكي از عوامل حوادث تلخ اخير بوده است. محمد اسماعيل سعيدي، نماينده مردم تبريز درباره صحبت‌هاي اخير كفاشيان مي‌گويد: «فقط مي‌توانم تاسف بخورم. در كشور ما رسم شده است وقتي مثلا هواپيمايي سقوط مي‌كند، همه تقصيرات را گردن خلبان مي‌اندازند! الان داستان اتفاقات ورزشگاه يادگار امام (ره) تبريز هم به همين شكل است. رييس‌جمهور با حضور در تبريز رسما اعلام كرد كه گزارش اتفاقات را دريافت كرده و با تمام افرادي كه با احساسات مردم آذربايجان بازي كرده‌اند برخورد جدي صورت خواهد گرفت. در چنين شرايطي رييس فدراسيون فوتبال اعلام كرده كه باشگاه تراكتورسازي مقصر اتفاقات به وجود آمده است.»
فدراسيون و سازمان ليگ مقصر هستند
شايد اگر اين اتفاق در فوتبال هر كشور ديگري رخ مي‌داد، مسوولان فوتبالي‌اش به دنبال فجايع رخ داده، بعد از عذرخواهي رسمي، دسته‌جمعي استعفا مي‌دادند و با سلب مسووليت از خودشان، تقصيرات را گردن عوامل ديگر نمي‌انداختند. با اين حال داستان فوتبال در ايران با همه جاي دنيا فرق مي‌كند. تا جايي كه سعيدي درباره اين مساله اين‌‌چنين توضيح مي‌دهد: «درست از دقايق بعد از فاجعه ورزشگاه يادگار امام (ره) تا همين امروز، من تمام اظهارنظرهاي مديران و مسوولان فوتبال كشور را رصد كرده‌ام. اين جنجال‌ها در مديريت فوتبالي‌ آنها به هر دليلي رخ داده است. اما يك نفر از آنها تاكنون جرات نداشته‌ به خاطر اين اتفاقات تلخ و حتي بد از مردم آذربايجان و كشور عذرخواهي كند. آنها فقط به دنبال پيدا كردن مقصر هستند و مي‌خواهند نفرات ديگر را قرباني كنند. در حالي كه در ساده‌ترين حالت مديران فدراسيون فوتبال و سازمان ليگ 10 درصد به خاطر حوادث رخ داده مقصر بوده‌اند. حداقل تقصير آنها اين است كه نتوانستند جو ورزشگاه و تماشاگران را كنترل كنند. حداقل تقصير آنها اين بوده كه درباره قطع بودن اسكوربورد و مشكلات مخابراتي و... اطلاع‌رساني درست نداشته‌اند. اين مشكلات تاثير زيادي در به وجود آمدن جو تلخ آن روز داشت. اينها كوچك‌ترين اشتباهات مربوط به مديريت آقايان است اگر نخواهيم به اشتباهات آنها بپردازيم.»
كفاشيان و تاج را وادار مي‌كنيم عذرخواهي كنند!
نماينده مردم تبريز در ادامه تاكيد مي‌كند: «من نمي‌دانم كفاشيان چرا باشگاه تراكتورسازي را مقصر جلوه داده است. اين مديريت پيش از اين هم به فوتبال تبريز در داستان شهرداري تبريز و تباني در ليگ دسته اول ظلم كرده بود. ما همان موقع كفاشيان را به مجلس احضار كرديم. از او توضيح و اسناد خواستيم. اما چيزي به ما ارايه نداد. در شرايط كنوني هم فدراسيون فوتبال در انتخاب داور براي برگزاري اين مسابقه دقت كافي را نداشت و خودش بزرگ‌ترين اشتباه را با انتخاب فغاني مرتكب شد. من در جايگاه ويژه ورزشگاه يادگار امام وقتي آن اتفاقات رخ داد به كفاشيان گفتم مي‌داني اعتراض مردم به چه چيزي است؟ او به من گفت كه نمي‌داند. بنده به رييس فدراسيون عرض كردم آنها دارند عليه بي‌عدالتي شعار مي‌دهند و به خاطر بي‌عدالتي اعتراض مي‌كنند نه از دست دادن قهرماني! به خاطر اينكه به شعور آنها با كارهاي‌تان توهين كرده‌ايد. حرف كفاشيان درباره مقصر كردن باشگاه تراكتورسازي غيرمنصفانه بوده است. قضاوت او يك‌طرفه است و ما اصلا آن را قبول نداريم، چراكه مسوولان مربوطه هنوز به جمع‌بندي نهايي نرسيده‌اند و كفاشيان آمده و تقصيرات را گردن باشگاه تراكتورسازي انداخته است. در حالي كه او و مهدي تاج بايد قبل از اين‌كارها از مردم بابت حوادث رخ داده عذرخواهي رسمي داشته باشند. مطمئن باشيد در مجلس اظهارات كفاشيان را به جد پيگيري مي‌كنم. اگر او و مديران فوتبالي عذرخواهي نكنند وادارشان مي‌كنيم كه از مردم آذربايجان و ايران عذرخواهي رسمي كنند!»
جلوي باند همشهري‌ها مي‌ايستيم!
طي روزهاي اخير بسياري از رسانه‌هاي خبري گزارش‌هايي درباره فعاليت گروهي مديران منتسب به يك شهر منتشر كرده‌اند و واكنش‌هاي مختلفي درباره فعاليت اين گروه شاهد بوده‌ايم. نكته جالب توجه اينجاست كه موضوع مورد توجه برخي نمايندگان مجلس هم قرار گرفته است. محمد اسماعيل سعيدي در بخش ديگري از صحبت‌هاي خود با «اعتماد» در اين باره هم مي‌گويد: « بنده هم گزارش‌ها و خبرهاي عجيبي پيرامون فعاليت هدفمند برخي مديران دريافت كرده‌ام كه به صورت باندي براي فوتبال ايران تصميم‌گيري مي‌كنند! قطعا در مجلس شوراي اسلامي اين موضوع را در كنار حوادث تبريز پيگيري خواهم كرد. نبايد شرايط طوري رقم بخورد كه تصميم‌گيري‌ها براي به قدرت رسيدن و منافع بعضي افراد همشهري باشد. مطمئنا اگر لازم باشد با تعاملي كه وجود دارد، مراجع ذي‌صلاح درباره پشت پرده اين اتفاقات رسيدگي‌هاي لازم را خواهند داشت. متاسفانه فوتبال كشور گرفتار مشكلات مديريتي بسيار زيادي است كه تمام اين حواشي و جنجال‌ها نشأت گرفته از اشتباهات مديريتي همين آقايان است. من فكر مي‌كنم كه علي كفاشيان در شرايط كنوني بايد فكري اساسي به حال دور و اطرافيان خودش داشته باشد، در غير اين صورت بايد هزينه‌هاي گزافي به خاطر لطماتي كه به فوتبال ايران مي‌خورد بدهد. ما  در مجلس به هيچ عنوان ساكت نخواهيم نشست و تلاش مي‌كنيم در كنار شفاف‌سازي دقيق درباره حوادث ورزشگاه يادگار امام(ره) هم با متخلفان برخورد قاطع شود و هم تغييرات لازم در مديريت فوتبال كشور رخ بدهد. چرا كه مجلس واقعا نسبت به شرايط بد فوتبال ايران و اتفاقاتي كه در آن مي‌افتد، نگران است.»
رحماني: تخلف و اشتباه فدراسيون محرز شده است
رضا رحماني، نماينده مرم تبريز در مجلس شوراي اسلامي با اشاره به صحبت‌هاي علي كفاشيان درباره اينكه باشگاه تراكتورسازي مقصر اتفاقات تلخ ورزشگاه تبريز است، مي‌گويد: «ما به صورت ويژه در حال بررسي زواياي مختلف پرونده هستيم. نامه‌نگاري‌هاي مختلفي پيرامون اين مساله داشته‌ايم. اينكه كفاشيان اعلام كرده باشگاه تراكتورسازي مقصر است را اصلا قبول نداريم. باشگاه تراكتورسازي به چه دليلي بايد به خودش چنين ضربه‌اي بزند؟ رييس‌جمهور و وزير ورزش اعلام كرده‌اند كه مشكلاتي وجود داشته است. طبق صحبت‌هاي وزير خود فدراسيون فوتبال و سازمان ليگ هم در قضاياي تبريز مقصر بوده‌اند و اشتباهات آنها محرز شده است. اكثر مشكلات به وجود آمده هم به خاطر مديريت همين آقايان است. البته طبيعي است دوستان تقصيرات را از خود سلب كنند و به گردن ديگران بيندازند. ولي مردم آذربايجان و اهالي فوتبال بدانند كه ما به صورت ويژه به پرونده ورود كرده‌ايم و گزارشي دقيق هم به آنها خواهيم داد. آن وقت به خوبي مشخص خواهد شد متخلفان چه كساني بودند و چه برخوردي با آنها صورت خواهد گرفت.
منادي: حداقل اشتباه مديران فوتبال انتخاب داور بوده است
عليرضا منادي، عضو هيات رييسه مجلس شوراي اسلامي در واكنش به صحبت‌هاي اخير علي كفاشيان كه اعلام كرده است باشگاه تراكتورسازي مقصد حواشي به وجود آمده در ورزشگاه يادگار امام (ره) بوده است، گفت: «بي‌انصافي نكنيم. بررسي‌ها هنوز ادامه دارد و نتيجه‌گيري قطعي انجام نشده است. با احساسات مردم آذربايجان شرقي و هواداران تراكتورسازي بازي شده است و رييس‌جمهوري هم در جريان سفر خود به اين استان رسما به مردم قول دادند كه با مسببان اتفاقات اخير برخورد جدي صورت خواهد گرفت. شما ديديد كه رييس دپارتمان داوري هم از سمت خود استعفا داده است. به اين ترتيب مشخص است كه فدراسيون فوتبال و سازمان ليگ هم بي‌تقصير نبوده‌اند» منادي با اشاره به تغييرات در كميته داوران فدراسيون فوتبال ادامه داد: «عسگري سال‌ها قبل بايد از كميته داوران اخراج مي‌شد. در سال‌هاي اخير مشكلات بسيار زياد ديگري هم در زمان مديريت او براي فوتبال ايران و تيم‌هاي تبريزي به وجود آمده است. در ساده‌ترين حالت الان براي همه ثابت شده است كه مديران فدراسيون و سازمان ليگ در انتخاب داور مسابقه اشتباه بسيار بزرگي مرتكب شده‌اند. پس آن مساله نشان مي‌دهد كه نبايد تقصير را گردن يك شخص حقيقي يا حقوقي بيندازيم. مجموعه يك سري مسائل دست به دست هم داد كه آن حوادث به وجود بيايد. اين طور  نيست كه فدراسيون فوتبال و مديرانش هيچ تقصيري نداشته باشند. در حال حاضر فرضيه‌هاي ديگري هم پيرامون پشت پرده اتفاقات تبريز و دست‌هاي پشت پرده و... وجود دارد كه فعلا صلاح نيست درباره آن حرفي بزنيم. اجازه بدهيد بررسي‌ها به پايان برسد. بعد از آن ما توضيحات كامل را به مردم ارايه خواهيم داد.  اين مساله به صورت ويژه توسط نهادهاي امنيتي استان و مراجع ذي‌صلاح پيگيري مي‌شود. ظرف چند روز آينده اين پرونده به نتيجه مي‌رسد و فكر مي‌كنم تا تاريخ هشتم خردادماه وزارت ورزش بعد از هماهنگي با دولت مقصران اتفاقات هفته پاياني ليگ در تبريز را معرفي كند»

 

مجلس از فدراسيون تحقيق و تفحص مي‌كند!

با بررسي صحبت‌هاي محمد اسماعيل سعيدي كاملا مشخص است كه مجلسي‌ها عزم خود را جزم كرده‌اند كه به بهانه اتفاقات تبريز به داستان ابهامات مديريتي فوتبال ايران ورود كنند؛  اتفاقي كه بدون ترديد سروصداي زيادي در فوتبال ايران به راه خواهد انداخت. شايد بررسي بخش پاياني صحبت‌هاي سعيدي با «اعتماد» به خوبي همه‌چيز را روشن كند. در جايي كه او مي‌گويد: «اين طوري نيست كه مجلس سكوت كند و دوباره آقايان با شوخي و خنده و مصاحبه‌هاي شعارگونه داستان را ماستمالي كنند و ديگران را مقصر جلوه بدهند. پرونده تحقيق و تفحص از فدراسيون فوتبال در دستور كار مجلس شوراي اسلامي قرار دارد و گزارش‌هاي تكان‌دهنده‌اي درباره ابهامات در فدراسيون و مديريت به دست مجلس رسيده است. آقايان يادشان باشد كه بايد بيايند و عذرخواهي رسمي بكنند. تازه بعد از اين عذرخواهي مجلس به صورت ويژه به پرونده تخلفات آنها ورود خواهد كرد. وزير ورزش هم طبق صحبت‌هايي كه داشته‌ايم همكاري لازم را با مجلس دارد و قرار است به صورت مكتوب گزارشي دقيق به مردم درباره حوادث تبريز بدهد.»