به گزارش پارس به نقل از ایسنا ، محمد حسین نژاد فلاح قائم مقام باشگاه پرسپولیس درباره‌ی آخرین وضعیت باشگاه پرسپولیس، جزییات قرارداد برانکو ایوانکوویچ، واگذاری پرسپولیس، تغییر اعضای هیات مدیره باشگاه، دستیاران احتمالی برانکو و هم‌چنین بازی با النصر سخن گفت. آنچه در ادامه می‌خوانید گفت‌وگوی خبرنگار ایسنا با قائم مقام باشگاه پرسپولیس است که پس از امضای قرارداد برانکو و ورود به تهران انجام شده است:

* از توافق با برانکو آغاز کنیم، چه شد که از بین گزینه‌های‌تان برانکو ایوانکوویچ را به عنوان سرمربی پرسپولیس انتخاب کردید؟

ابتدا می‌خواهم از تلاش‌های حمید درخشان تشکر کنم. وقتی نتایج بازی‌ها دلخواه هم خود درخشان و هواداران نبود یکی از بهترین تصمیماتی که می‌شد گرفت این بود که درخشان از جمع ما جدا شود. البته این تصمیم را خود حمید درخشان گرفت و استعفا داد. پس از جدایی او ما گزینه‌های مختلف را بررسی کردیم و در نهایت توافق نهایی را با برانکو ایوانکوویچ انجام دادیم. او از سوابق خوب و درخشانی برخوردار است. زمانی که در تیم ملی امید و تیم ملی بزرگسالان ایران فعالیت می‌کرد کارنامه درخشانی از خود بر جای گذاشت به طوری که مردم ایران ذهنیت خوبی از او دارند. از نظر تحصیلات آکادمی و همین طور تجربه مربیگری هم او در شرایط ایده‌آلی است و نشان داده که مربی بزرگی است. با توجه به این که ما در لیگ قهرمانان آسیا هم حضور داریم به دنبال مربی بودیم که تجربه هدایت باشگاهی در این تورنمنت را داشته باشد. برانکو این تجربه را دارد و شناخت خوبی از فوتبال آسیا دارد.

ما در فصل نقل و انتقالات نیستیم که مربیان آزاد زیادی وجود داشته باشند که بتوانیم از میان آنها مربی پرسپولیس را انتخاب کنیم. البته اگر در فصل نقل و انتقالات بودیم من به مربیان ایرانی فکر می‌کردم تا یکی از آنها را به عنوان سرمربی پرسپولیس انتخاب کنیم. در حال حاضر وضعیت خوبی هم در جدول نداریم و من احساس کردم اگر این گونه ادامه دهیم آرامش کامل را نخواهیم داشت. بازی‌های آینده ما و همین طور حضور در لیگ قهرمانان آسیا می طلبید که در این مقطع یک مربی خوب را برای پرسپولیس انتخاب کنیم. در نهایت هم با برسی گزینه‌های مختلف به ایوانکوویچ رسیدیم. خو‌شبختا‌نه برانکو پیشنهاد ما را پذیرفت. وقتی استعفای حمید درخشان قطعی شد من به برانکو اعلام کردم تا به استانبول بیاید و مذاکرات را انجام دهیم. روز گذشته من به استانبول رفتم و پس از برگزاری یک جلسه یک روزه و در نهایت به توافق رسیدیم.

* برانکو چه زمانی به ایران خواهد آمد؟

او روز چهارشنبه این هفته به تهران می‌آید و ما در تلاش هستیم مقدمات حضور او روی نیمکت را فراهم کنیم. البته اگر نتوانیم برانکو را روی نیمکت بنشانیم از او خواسته‌ایم که به ورزشگاه بیاید و بازی را از نزدیک تماشا کند. امیدوارم که حضور او به تیم یک شوک مثبت بدهد. این موضوع باعث می‌شود یک آشنایی حداقلی پیدا کند. او پس از بازی روز پنج‌شنبه در تمرینات ما شرکت می‌کند و از ورزشگاه درفشی فر هم بازدیدی به عمل خواهد آورد. ما امیدواریم دستیاران برانکو تا روز پنج‌شنبه به ایران بیایند، زیرا آنها نمی‌توانند در روز چهارشنبه به همراه برانکو به تهران بیایند.

* مشکل مالیاتی برانکو چگونه حل خواهد شد؟

ما به دنبال حل بدهی مالیاتی برانکو هستیم. میزان بدهی او بر خلاف آنچه که برخی از رسانه‌ها اعلام کرده‌اند زیاد نیست. اصل بدهی مالیاتی برانکو 78 میلیون تومان است و البته این هم جزئی از تعهدات فدراسیون فوتبال بوده که باید آن را پرداخت می‌کرد. یعنی در واقع این بدهی متعلق به برانکو نیست. حال به هر دلیلی بدهی پرداخت نشده و جرایمی هم به این بدهی اضافه شده است. الان چیزی حدود 160 میلیون تومان جریمه دیر کرد مالیات برانکو است. طبق توافقی که انجام دادیم قرار است اصل بدهی را خود برانکو پرداخت کند و جرایم دیرکرد را باشگاه بپردازد. البته امیدواریم اداره مالیات شرایط باشگاه پرسپولیس را درک کند و ان‌شا‌ء‌الله بتوانیم این مشکل را حل کنیم.

* آیا دستیاران برانکو انتخاب شده‌اند؟

برانکو سه دستیار با خود به تهران می‌آورد که البته پیشنهاد ما این بود که او با دو دستیار به تهران بیاید، اما در نهایت توافق کردیم که برانکو سه دستیار خارجی و دو دستیار ایرانی داشته باشد. فعلا نمی‌خواهم نام دستیارانش را عنوان کنم. زمانی که دستیاران ایرانی او را انتخاب کردیم نام همه آنها را به طور رسمی اعلام می‌کنیم. ما چهار گزینه ایرانی را به برانکو پیشنهاد دادیمکه برانکو از همه آ‌ن ها استقبال کرد.

مهدی مهدوی‌کیا، علی کریمی ، حسین عبدی، کریم باقری و وحید هاشمیان از گزینه‌های ما هستند، اما پیش از این من مذاکراتی با علی کریمی و مهدی مهدوی‌کیا انجام دادم، ولی آنها گفتند به خاطر حضور در کلاس‌های مربیگری نمی‌توانند در کنار ما حضور داشته باشند. البته من با وحید هاشمیان به صورت تلفنی صحبت کرده‌ام. او پنج‌شنبه به تهران می‌آید. هاشمیان علاقمند است که مربیگری را از ایران شروع نکند. من این موضوع را تحسین می‌کنم اما او قرار است به تهران بیاید و ما امیدواریم مذاکرات خوبی را با او انجام دهیم. ما پیشنهادمان را داده‌ایم و اگر هشمیان پیشنهاد ما را بپذیرد قطعا اصلی‌ترین گزینه ما برای دستیاری برانکو او خواهد بود.

* هزینه قرارداد برانکو ایوانکوویچ از چه منبعی تامین خواهد شد؟

ما برای پرداخت هزینه‌های قرارداد برانکو دست یاری به سوی حسین هدایتی دراز کردیم و او هم محبت کرد و خواهش ما را پذیرفت تا هزینه‌های برانکو را پرداخت کند. مالیات برانکو را امروز پرداخت می‌کنیم و پیش پرداخت قرارداد را نیز به حساب او واریز می‌کنیم تا به تهران بیاید. قرارداد برانکو به مدت یک فصل و نیم خواهد بود. تدبیری که امسال اندیشیده‌ایم این بود که مربی فصل بعدمان را تا پایان این فصل انتخاب کنیم. پرسپولیس هر سال در فصل نقل و انتقالات با مشکل جذب بازیکن مواجه بود و کمی دیر برای این کار اقدام می‌کرد. گاها در فصل نقل و انتقالات مربی هم نداشت اما ما برانکو را آوردیم تا ضمن نگاه جدی به این فصل ، برای فصل بعد هم برنامه‌ریزی خوبی داشته باشیم. نگاه اصلی ما برای فصل آینده است.

ما می‌خواستیم طوری برنامه‌ریزی کنیم که مربی فصل آینده تیم از این فصل سرمربی باشد و نقاط ضعف و قوت تیم را بشناسد و برای فصل آینده بازیکنان مدنظرش را انتخاب کند. البته من به برانکو توصیه کردم که بازیکنان این فصل را برای فصل آینده هم حفظ کند. برانکو خوب می‌داند چگونه از بازیکنان جوان، بازیکنان بزرگ بسازد. امیدوارم که این رویه را هم در پرسپولیس اجرا کند. یکی از شروط ما در قرارداد این است که برانکو روی تیم‌های پایه و آکادمی باشگاه نظارت ویژه داشته باشد. او سابقه خوبی در کار کردن با بازیکنان جوان و فوتبالیست‌های بزرگ دارد. زمانی که در تیم ملی حضور داشت بازیکنان بزرگی را برای فوتبال ایران تربیت کرد.

* برای فصل نقل و انتقالات آیا قرار است بازیکن بزرگی به جمع‌تان اضافه شود؟

نمی گویم قرار است بازیکن بزرگی جذب کنم اما می‌گویم که بهترین بازیکنان را در تیم حفظ می‌کنیم و بازیکنان بزرگی را هم جذب می‌کنیم. ما برای فصل آینده تیمی را می‌خواهیم ببندیم که برای قهرمانی بجنگد. دغدغه‌ اصلی ما این است که پرسپولیس در فصل آینده در کورس قهرمانی باشد. من به شما اطمینان می‌دهم که پرسپولیس فصل آینده نتایج عالی بگیرد.

* آیا از برانکو خواسته‌اید که تیم را حتما قهرمان کند؟

ما از برانکو خواسته‌ایم که پرسپولیس در کورس قهرمانی باشد. برای این منظور هم مشوق‌های خوبی در قراردادش آورده‌ایم. به طور مثال وقتی در هر بازی به پیروزی برسد پاداش‌هایی را دریافت می‌کند و یا این که اگر در آسیا و لیگ به قهرمانی برسد پاداش خاصی را دریافت می‌کند. البته خودش در صحبت‌های مقدماتی گفت من می‌فهمم شما از من قهرمانی می‌خواهید و این موضوع یکی از اهداف من است.

* آیا برای انتخاب برانکو ایوانکوویچ با پیشکسوتان باشگاه هم مشورت کرده‌اید؟

ما به طور مستقیم و غیر مستقیم نظر هواداران را جویا شدیم. با پیشکسوتان باشگاه در این باره مشورت کردیم و نظر اصحاب رسانه را هم پرسیدیم. من نمی‌گویم به انتخاب برانکو اعتراضی وجود ندارد اما به اعتقاد من کمترین انتقاد موجود نسبت به او وجود دارد. من او را یکی از بهترین‌ها می‌دانم. این را در نظر بگیرید که من در این مقطع زمانی تصمیم گرفتم که برانکو را بیاورم و در این مسیر از همه عزیزان و پیشکسوتان پرسپولیس خواهش می‌کنم با برانکو ایوانکوویچ همراهی کنند. همراهی با او همراهی با پرسپولیس است و همراهی با پرسپولیس همراهی با هواداران است. من به کار برانکو تردید ندارم. او به قدری شناخته شده است که حتی اگر باشگاه به مالکان جدید واگذار شود او را تغییر نمی دهند چرا که او یکی از بهترین مربیان موجود است.

* امیررضا خادم در مصاحبه‌ای اعلام کرده است که دو ماه قبل باید کادرفنی پرسپولیس تغییر می‌کرد شما با این نظر موافقید؟

من با آقای خادم هم نظر هستم. کاش می‌شد این کار را زودتر انجام بدهیم، اما من حرمت ویژه‌ای را برای پیشکسوتان و مربیان قائلم. ما باید یک تفاوت رفتاری با کشورهای عربی داشته باشیم. بزرگانی همچون علی دایی و یا حمید درخشان را نباید به راحتی خراب کرد. در یک فصل دو پیشکسوت بزرگ به این تیم آمدند و شما دیدید با علی دایی رفتار خوبی نشد. من اعتقادی به رفتاری که با علی دایی شد ندارم و قرار نبود من راه آنها را بروم. من باور داشتم در یک فضای صمیمی می‌شود تغییر و تحولات را صورت داد. البته در آن مقطع درخشان بازی‌های آسیایی را خوب آغاز کرد. او تیم را در لیگ برتر نهم جدول تحویل گرفته و در حال حاضر هم نهم جدول تحویل می‌دهد، اما تیم در لیگ قهرمانان آسیا صدرنشین گروه خود است.

با این حال من ترجیح دادم در یک فضای آرام‌تری تغییر و تحولات را انجام دهم. البته دو ماه قبل مشکلات مالی هم داشتیم و حقوق بازیکنان پرداخت نشده بود. آن زمان اولویت اول من پرداخت حقوق بازیکنان بود تا نگرانی را از میان تیم و بازیکنان دور کنم. اولویت دوم من تعویض کادرفنی بود تا کادری را انتخاب کنم که بتواند کارش را خوب انجام دهد. ما آن زمان شرایط مناسب برای جذب مربی را نداشتیم و هم باید شرایط حضور یک مربی بزرگ را فراهم می‌کردیم. مجموعه این اتفاقات دست به دست هم داد تا تصمیم تغییر کادرفنی در آن مقطع اجرایی نشود.

* زمانی که شما در ایران نبودید سوشا مکانی به باشگاه آمد و از حمید درخشان بابت اتفاقات رخ داده عذرخواهی کرد و به تمرینات باز گشت. آیا از بازگشت سوشا به تمرینات اطلاعی داشتید؟

من از این موضوع کاملا اطلاع داشتم. خودم خواهش کردم تا سوشا را به باشگاه دعوت کنند و از درخشان عذرخواهی کند. وقتی می بینم مقابل تیمی همچون النصر بازی داریم نمی‌توانم بازیکنی همچون سوشا مکانی را کنار بگذارم. تیم به او نیاز دارد. ما برای دیدار مقابل النصر، محسن بنگر و محمد نوری را در اختیار نداریم. حال اگر می‌خواستیم سوشا مکانی را خودمان کنار بگذاریم وضعیتمان سخت تر می‌شد. از یک طرف نمی توانستم به خاطر رفتاری که سوشا انجام داد او را ببخشم اما از طرف دیگر چون نیاز به او داشتیم نمی توانستم او را کنار بگذارم. در نهایت به این نتیجه‌ رسیدم که او را به باشگاه دعوت کنیم تا از حمید درخشان عذرخواهی کند. او هم این کار را انجام داد از حمید درخشان، هواداران و رسانه‌ها عذرخواهی کرد.

باشگاه هم به خاطر این کار 20 درصد از حقوقش کم کرد. من موافق رفتاری که سوشا انجام داد نیستم. شاید بدم هم نمی آمد بازی با النصر را بدون مکانی انجام می‌دادیم و به باخت فکر می‌کردیم و سوشا مکانی را نمی‌بخشیدیم، اما در نهایت تصمیم گرفتم که او را ببخشم. سوشا جوان است و اشتباهاتی را انجام می‌دهد. ما بزرگ‌ترها باید اشتباهات جوانان را ببخشیم. این به این معنا نیست که من رفتار بد سوشا مکانی را تایید می‌کنم و او می‌تواند باز هم این کارها را تکرار کند، بلکه با جریمه‌ای که انجام دادیم او را توبیخ کردیم. امیدوارم سوشا به معنای واقعی عذرخواهی کرده باشد و این موضوع در رفتارش مشهود باشد.

* قرار است در هیات مدیره پرسپولیس تغییراتی صورت گیرد. شنیده‌ها حاکی از این است که حضور حسین هدایتی، مهدی جهانگیری و دکتر ضیایی قطعی شده است. شما از این موضوع اطلاع دارید؟

آمدن من به باشگاه پرسپولیس دو مرحله داشت. در مرحله اول که قرار بود به باشگاه بیایم که نشد من خواسته هایی داشتم که محقق نشد. من در آن زمان اعلام کردم که آمدن من به تنهایی به باشگاه پرسپولیس کمکی نخواهد کرد. مشکل مدیریتی یک مشکل است، اما مشکل اصلی بحث مسائل مالی است. لذا در همان مقطع اعضای هیات مدیره‌ای را پیشنهاد کردم تا در صورت محقق شدن آن، به باشگاه پرسپولیس بیایم اما در آن مقطع پیشنهاد من مورد استقبال مسئولان وزارت ورزش و جوانان قرار نگرفت، اما در مقطع دوم که به باشگاه آمدم، ترکیب جدیدی از اعضای هیات مدیره را به وزارت ورزش و جوانان پیشنهاد دادم که با تاخیر با آنها موافقت شد. به هر حال یکی از پیشنهادات جدی من حضور هدایتی در هیات مدیره پرسپولیس است. ما با بودن هدایتی مشکلاتمان را حل می‌کنیم. او تا به امروز هزینه‌های زیادی را متحمل شده است.

با توجه به جلساتی که با شخص آقای وزیر داشتم، حضور حسین هدایتی را در هیات مدیره پرسپولیس قطعی می دانم اما نمی‌توانم درباره گزینه‌های دیگر صحبت کنم زیرا من مسئولیت انتخاب آنها را ندارم و این حق را برای انتخاب کنندگان قائل هستم که خودشان صحبت کنند. البته باید از پیشکسوتان هم در هیات مدیره باشگاه پرسپولیس استفاده شود تا در کنار ما باشند و به پرسپولیس کمک کنند. به اعتقاد من داشتن یک سرمربی و مدیرعامل برای فصل نقل و انتقالات کافی نیست باید یک هیات مدیره قدرتمند در باشگاه حضور داشته باشد تا کارهای پشتیانی را انجام دهد و منابع مالی را تامین کند. من امیدوارم که هر چه سریع‌تر اعضای هیات مدیره پرسپولیس انتخاب شود تا هر چه زودتر شرایط پرسپولیس بهتر شود.

* با توجه به این که حسین هدایتی به عنوان عضو هیات مدیره انتخاب شده‌ آیا در ادامه همکاری پرسپولیس با شرکت بهنام پیشرو کیش خللی ایجاد نمی‌شود؟

آقای هدایتی به عنوان عضو هیات مدیره به جمع ما اضافه می‌شود که البته پیشنهاد من این است که او رییس هیات مدیره شود. پس نقش آقای هدایتی عضویت در هیات مدیره است و نقشی که شرکت آقای گل رخسار دارد نقش اسپانسری است. اسپانسر هم قراردادش تا پایان این فصل است، لذا یا باید تا پایان فصل این قرارداد ادامه داشته باشد و یا ما دلیلی برای قطع همکاری با آنها داشته باشیم. ما هنوز نقش اسپانسری را برای آقای گل رخسار و شرکتش قائل هستیم و تا به امروز هم مبالغی پرداخت کرده‌اند حدود 600 میلیون تومان از آنها از زمانی که من آمده‌ام دریافت کرده‌ایم. البته تعهدات آنها این مبلغ نبود و باید بیش از دو میلیارد تومان پرداخت کنند که این محقق نشده است اما برای فصل بعد قراردادمان به اتمام می‌رسد.

درباره اسپانسر جدید هم تصمیم گیری خواهیم کرد. البته درباره آقای هدایتی باید نکته ای را باید بگویم که من سال‌هاست او را می‌شناسم. او با تمام عشق و علاقه‌اش برای پرسپولیس هزینه می‌کند و در حال حاضر بحث خرید باشگاه مطرح است. او مثل فرزندش پرسپولیس را دوست دارد. او از توان خوبی هم برخوردار است و برنامه بلند مدتی در نظر دارد. با احترامی که برای خریداران قائلم به نظر من یکی از آنهایی که اهلیت لازم را دارد تا پرسپولیس را بخرد حسین هدایتی است.

* اواخر اردیبهشت ماه قرار است مزایده سوم باشگاه پرسپولیس برگزار شود و باشگاه رسما خصوصی شود، نظرتان در این باره چیست؟

من انتظار دارم مسئولان سازمان خصوصی سازی در امر واگذاری باشگاه‌های استقلال و پرسپولیس شتاب زده عمل نکنند و از شخصی که باشگاه را در اختیار می‌گیرد اطمینان حاصل کنم تا اهلیت لازم را داشته باشد. او باید شرایط اقتصادی اثبات شده‌ای را داشته باشد تا بتواند هزینه‌های باشگاه را پرداخت کند. من امیدوارم در یک فضای مطمئن این واگذاری انجام شود نه در فضایی که به هر قیمتی این کار را انجام دهیم. به گونه‌ای که این کار روی دستمان مانده و باید حتما انجامش دهیم تا رفع تکلیف شود. در واگذاری نباید رفع تکلیفی وجود داشته باشد. باید با آرامش و اطمینان در این راه حرکت کنیم تا به سر منزل مقصود برسد تا مشکلاتی که برای باشگاه‌هایی همچون راه‌آهن به وجود آمد در دو باشگاه پرسپولیس و استقلال رخ ندهد. در این باشگاه‌ها برند مطرح نیست، بلکه هواداران 40 یا 50 میلیونی مطرح هستند.

به عنوان یک پدیده اجتماعی سیاسی و یا فرهنگی باید این موضوع رفتار کرد. امیدوارم نوع واگذاری به گونه‌ای باشد که این اطمینان به مردم داده شود که دولتمردان هم مثل مردم نگران این تیم‌ها هستند. البته من انتقاداتی به نوع واگذاری دارم. در تمام دنیا باشگاه‌های بزرگ بنیان‌های بزرگ را می‌گردانند اما در ایران شرکت های بزرگ هستند که تیم داری می‌کنند. ما بر عکس دنیا عمل می‌کنیم. به اعتقاد من تا زمانی که دولت رقیب بخش خصوصی است هیچ چیز به نتیجه‌ نمی‌رسد. دولت باید فقط نقش نظارتی داشته باشد. دولت حق ندارد در اجرا دخالت کند و رقیب بخش خصوصی باشد. البته می‌گویم خصوصی سازی را باید از باشگاه‌های کوچک آغاز کنیم. اگر قصد خصوصی سازی داریم این کار را باید از باشگاهی همچون تراکتورسازی و یا سپاهان شروع کنیم، چرا از باشگاه‌های استقلال و پرسپولیس کار خصوصی را آغاز می‌کنیم؟ بعد اگر این کارمان نتیجه‌ موفقی داشت به باشگاه‌های بزرگی همچون استقلال و پرسپولیس برسیم.

با استقلال و پرسپولیس فوتبال را که حراج نمی‌کنند. به نظرم قشنگ نیست که واگذاری باشگاه‌ها را از این دو باشگاه پرطرفدار شروع کنیم. اگر می‌خواهیم واگذار کنیم بهترین ورزشگاه ها در تهران وجود دارد که می‌توانیم به این دو باشگاه بدهیم. یک وام خوب با تسهیلات خوب و با باز پرداخت بلند مدت به این باشگاه‌ها بدهیم تا بتوانند خودشان را اداره کنند. باور من این است که خصوصی سازی باید انجام شود، اما نباید با دو باشگاه استقلال و پرسپولیس آغاز شود.

* روز چهارشنبه دیدار حساسی مقابل النصر عربستان دارید نظرتان در این باره چیست؟

من از هواداران خواهش می‌کنم روز چهارشنبه به ورزشگاه بیایند و یار دوازدهم ما باشند. ما دوست داریم باعث آشتی هواداران و فوتبال شویم. بسیار تلخ است که بشنویم در دیدار تیم ملی امید ایران و افغانستان 80 هزار افغانی به ورزشگاه رفته‌اند و تیم ملی امید ایران غریبانه بازی کرد. این موضوع البته پیام دارد. امیدوارم که همه مسئولان بفهمند که چرا هواداران به ورزشگاه‌ها نمی‌آیند. امیدوارم در آینده شاهد پر رنگ حضور هواداران در ورزشگاه ها باشیم.

در شهرستان‌ها هواداران بیشتر به ورزشگاه می‌روند اما در تهران در حال حاضر شرایط این گونه نیست. ما می‌دانیم و هواداران هم می‌فهمند که بازی روز چهارشنبه ما مقابل نماینده عربستان است. دوست داریم مقابل عربستان به پیروزی برسیم و این کار با کمک یار دوازدهم به دست خواهد آمد. آقای هدایتی هم تمام بلیت‌های این دیدار را خریده تا هواداران به صورت رایگان به ورزشگاه بیایند و بازی را تماشا کنند. با توجه به این که ساعت دیدار نیز تغییر کرده است فکر می‌کنم که جوانان و علاقمندان به فوتبال می‌توانند وقت خود را طوری تنظیم کنند که به ورزشگاه آزادی بیایند.