رئیس فدراسیون شطرنج نزدیک به دو ماه در خارج از کشور به سر می برد و به طور مجازی و ارتباط از راه دور فدراسیون را اداره می کند.

به گزارش پارس به نقل از ایسنا، بعد از برگزاری انتخابات فدراسیون شطرنج در آذر ماه سال قبل محمد جعفر کامبوزیا به عنوان رییس این فدراسیون منصوب شد، انتخاباتی که حاشیه های زیادی را به دنبال داشت و جمعی از کارشناسان و ورزشکاران معتقد بودند که انتخابات فدراسیون شطرنج غیر قانونی برگزار شده است. بعد از گذشت 4 ماه از این انتخابات کامبوزیا در حال حاضر در کانادا به سر می برد و حدود دو ماه در فدراسیون شطرنج حضور فیزیکی نداشته است. البته غیبت های طولانی مدت کامبوزیا بارها تکرار شده است. این در حالیست که غیبت های طولانی مدت وی مورد توجه مسوولان قرار نگرفته است و کامبوزیا همچنان در خارج از کشور به سر می برد و این روزها در تمام جلسات و مصاحبه ها و بازدیدها امیر حسینی قائم ‌مقام فدراسیون حضور دارد.

حسینی در گفت‌وگو با ایسنا در خصوص عدم حضور کامبوزیا در فدراسیون شطرنج گفت: وی تمام فعالیت های فدراسیون شطرنج را دورادور دنبال می کند. در حال حاضر عصر ارتباطات است. من هر شب با کامبوزیا در تماس هستم. نیازی به حضور فیزیکی وی نیست چون وی پیگیر تمام کارهاست.
وی ادامه داد: فدراسیون پیشرفت قابل توجهی داشته است. شطرنج روند رو به رشدی دارد و شاهد هستیم که پدیده های زیادی در این رشته ظهور کرده اند. کسانی که منتقد فدراسیون هستند بهتر است نیمه پر لیوان را ببینند و فقط به دنبال ضعف های فدراسیون نباشند. ما به کمک جامعه شطرنج سعی بر بهبود بخشیدن این رشته داریم.
از صحبت های حسینی به نظر می رسد که وی با اینگونه ریاست کامبوزیا مشکلی ندارد و عدم حضور رئیس فدراسیون در فعالیت های فدراسیون خللی ایجاد نکرده است.
امیر باقری کاپیتان و مدیر اسبق تیم ملی شطرنج در خصوص غیبت های طولانی مدت کامبوزیا به خبرنگار ایسنا اظهار کرد: در حال حاضر بسیاری از استاد بزرگ های شطرنج خانه نشین شده اند. اکثریت جامعه شطرنج کامبوزیا را به عنوان رئیس فدراسیون قبول ندارند چون وی در فدراسیون حضور ندارد و فعالیت هایش توسط افرادی دیگر پیگیری می شود. من نمی دانم کامبوزیا چرا تلاش می کرد که ریاست را دوباره عهده دار شود در حالی که عملا در فدراسیون نیست.
باقری در خصوص شکایتی که جمعی از اهالی شطرنج به انتخابات فدراسیون داشتند و به دیوان عدالت اداری ارائه دادند، گفت: من هنوز هم معتقدم انتخابات شطرنج غیر قانونی بوده است. پیگیر شکایتمان هستیم اما می دانیم به جایی نمی رسد زیرا کسی غمخوار شطرنج نیست و مسوولان وزارت ورزش هیچ توجهی به اعتراضات ما ندارند. بسیاری افراد با تجربه شطرنج در این رشته جایگاهی ندارند و مثل من ترجیح داده اند این رشته را کنار بگذارند.