به گزارش پارس به نقل از خبرآنلاین ؛ سعید معروف کاپیتان تیم ملی والیبال کار را برای ایران در دور نهایی لیگ جهانی خیلی سخت می داند.چرا که شرایط تیم ها متفاوت است.شاید بدشانسی ایران همگروهی با روسیه وبرزیل قهرمان و نائب قهرمان دوره قبل لیگ جهانی است.به همین خاطر است که ادعای برد ایران از حریفانش در دور نهایی لیگ جهانی را خیال واهی می داند. هرچند ایران را حریف دست و پا بسته ای هم نمی داند.  به نظر معروف بازی با برزیل به مراتب مشکل تر از روسیه است:«برزیل به خون ماتشنه است.»

* دور نهایی لیگ جهانی را چطور می بینی؟

بازي در اين مرحله سخت تر از بازي هاي گروهي است تيم هايي كه استرس صعود داشتند مثل برزيل فشار از روي آن ها برداشته شده،بازیها متفاوت تر از دور مقدماتی است ولي مهم اين است كه  ما بردها و باختهای اين يك ماه را فراموش كنيم و بدانیم دور نهایی، تورنمت جديدي است و بايد دوباره از صفر شروع كنيم.

*همگروهی با برزیل و روسیه بدشانسی ایران است؟

گروه سختي داريم اگر 6 تيم را وسط مي گذاشتند و رئيس فدراسيون جهاني دستی گروه بندی می کرد، خودش 2 تيم برزيل و روسيه رابا ما در يك گروه قرار نمي داد ولي از آنجایی که ما همیشه خوش شانس بودیم،این قرعه به ما افتاد. در هر صورت فرقی هم نمی کند،بازی با تيم هاي ديگر مثل ايتاليا و آمريكا هم سختي هاي خاص خودش  را دارد. هرچند به پای برزیل و روسیه نمی رسد.با این حال انگيزه ما زیاد است، اگر با برد يك بازي به جمع چهار تیم اول برسیم،  ایده آل  ايده آل است اما اگر اين اتفاق نيفتد و تیم ششم  دورنهایی هم شويم بازهم كارمان را انجام داده ايم.

*بازیهای ایران در فلورانس  نمایش اوج توانایی اش محسوب می شود؟

ما در اين چندساله در هر تورنمنتي ، خوب بازي كرديم شايد يك سري جاها نتيجه گرفته ايم و يك سري جاها نگرفته ايم ولي الان تيم ها خيلي نزديك به هم هستند،همه تیم ها یک درصد شانس دارند، برزيل احتمال دارد اول شود يا حتي ششم، ايتاليا احتمال دارد فینالیست شود و شاید هم جزو 4 تيم نیاید. اينجور  نيست كه تيمي آنقدر قوي تر باشد که بقیه تیم ها را 3-صفر ببرد و قهرمان شود. درست است براي برزيل و روسيه شانس بیشتری قائلند اما به نظرم آنها شانس زیادی ندارند. تيم ايران هم از اين شرايط مستثني نيست، همان طور كه ادعا نمي كند همه تيم ها را مي تواند ببرد، همان طور از پيش باخته هم نيستيم. ما در هيچ تورنمنتي اينطور نبوده و از این به بعد هم نیست  . هدف ما اين است كه خوب بازي كنيم، اگر نتيجه همراهش باشد يك شاهكار به شاهكارهاي قبلي اضافه مي شود اگر هم نه كه انگيزه مان را براي جام جهاني لهستان از دست نمی دهیم.

*در دور نهایی متفاوت از مقدماتی بازی می کنید؟

یعنی در دور نهایی هندبال بازی کنیم یا فوتبال (با خنده) . در والیبال هیچ تیمی نمی تواند بعداز یک هفته پوست اندازی کند.تنها فرقی که دیده می شود فشاری است که روی آنهاست.در مرحله اول شايد برزيل براي صعود از گروه  به خاطرمشكل واسترس بازي روان همیشگی اش را نمی کرد. شاید تنها تغییر تیم ها در این مسائل باشد. وگرنه از نظر بار فنی در یک هفته فاصله بين مرحله مقدماتي و نهايي هیچ تیمی نمی تواند از نظر فنی تغییر کند.نوع بازی ما هم همان است و تنها بستگی به روز،حریف مقابل و نوع بازی آنها برمیگردد.اینکه ما  خودمان بازي را كنترل كنيم به جاي اين كه حريف اينكار را بكند خيلي مهم است.

* بازی با برزیل سخت تراست یا با روسیه ؟

بازی روسیه را ندیده ام. اما برزیل به خون ما تشنه است(با خنده).ما هم این طور نیست که بگوییم به برزیل می بازیم. بازی امان را انجام می دهیم.چه بسا بهتر از بازیهای دور مقدماتی،چرا که در فینال برای ما راحت تر است وچیزی برای از دست دادن نداریم. به نظرم بازی با برزیل خیلی سخت تر از بازی با روسیه باشد.برزیلی ها برای انتقام می آیند.

*توقع بالای مردم از والیبال تیم را اذیت نمی کند؟

والیبال كاري كرده كه توقع مردم بالا رفته و  خودش هم بايد جوابگو باشد. مردم اين پتانسيل را در واليبال ديده اند. البته امسال خيلي بهتر از سال قبل شده مردم نه تنها بازي هاي ايران را دنبال مي كنند بلكه نتيجه تيم هاي ديگر در ديگر گروه ها هم دنبال مي كنند و مي دانند كه حريفان ما نه تنها دست و پا بسته نیستند که از نظر سابقه و كارنامه ده سروگردن از ما بالاتر هستند.  حالا هم کارشناسان روی کاغذ هیچ شانسی برای صعود و نتیجه به ایران نمی دهند، چرا که ما به جايگاهي نرسيديم كه همه ما را مدعي حساب كنند. حالا اين كه ما چه نتايجي را گرفتيم توانايي والیبال ايران بوده .مردم بايد بدانند قهرمان و نائب قهرمان دوره گذشته ليگ جهاني و المپیک در گروه ما هستند اين كه ما بخواهيم ادعا كنيم همه تيم ها را مي بريم خيال واهي است. اگر ببريم اتفاقي عجيب و غریب در جدول است كه براي فدراسيون جهاني هم غيرقابل باور است اگر هم نيفتد به برزيل و روسيه باختيم.

* ارتباط بازیکنان با کواچ چطور است؟

 مهمترین حسن کواچ این بود که خیلی زود با بچه ها ارتباط برقرار کرد و جمع را به دست گرفت. درست است که بچه ها در این زمینه کمکش کردند.آن هم با تفکر حرفه ای مربی جدید و تغییر را قبول کردند،  ولی  خود کواچ هم خیلی نقش داشت وموفق بود.از طرفی بردهای تیم هم کمک کرد تا خوبیها بیشتر به چشم بیاید و نکات مثبت رد و بدل شود بین مربی و بازیکنان.کواچ  هیچ وقت صحبت از باخت نمی کند.مساوی که در والیبال نداریم و تنها حرف برد می کند. او همیشه دوست دارد تیمش برنده باشد و از همه مسابقات چه جام رمضان،چه لیگ ایران وچه لیگ جهانی فقط با برد راضی می شود.

*نبود شهرام محمودی مشکل ساز نمی شود؟

شهرام در بازي هاي مقدماتي  مهره تأثيرگذار بود و در بيشتر بازي ها امتياز آورترين بازيكن شد. اما غفور هم بازيكن بي تجربه نيست و سال گذشته هم لیگ جهانی را تجربه کرده. فكر مي كنم از اين بابت مشكلي نداريم و هركدام باشند به تيم كمك مي كنند.اميدوارم غفور هم مثل سال گذشته خوب بازي كند و نه تنها جاي خالي شهرام ديده نشود بلكه خودش هم وزنه اي باشد براي كمك به تيم .