دونات مرغ یکی از غذاهای خوشمزه و محبوب می باشد. دونات مرغ طرفداران زیادی دارد. دونات مرغ به عنوان یک میان وعده سریع و آسان استفاده می شود.

مواد لازم برای ۴ نفر
سینه مرغ ۶۰۰ گرم
پیاز بزرگ ۲ عدد
فلفل دلمه‌ای کوچک ۱ عدد
سیر ۴ حبه
تخم گیشنیز نصف قاشق چایخوری
زعفران دم‌کرده غلیظ ۲ قاشق غذاخوری
نمک و فلفل سیاه به مقدار کافی
زردچوبه به مقدار لازم
روغن به مقدار لازم
آرد سفید به همراه ادویه به مقدار لازم
پودر سوخاری دانه درشت به مقدار لازم
تخم مرغ ۲ عدد

طرز تهیه دونات مرغ

دونات مرغ

مرحله اول

برای تهیه دونات مرغ ابتدا سینه‌های مرغ را روی سطح صاف قرار دهید و استخوان‌های آن‌ را کاملا جدا کنید و سپس مرغ‌ها را در چرخ گوشت، دو بار چرخ کنید یا در غذاساز بریزید و به شکل پوره در بیاورید، بعد سینه‌های چرخ شده را در ظرف بزرگی بریزید.

مرحله دوم

سپس یک فلفل دلمه‌ای را که با توجه به ذائقه و سلیقه خودتان در اندازه و رنگ دلخواه و یا ترکیبی از دو یا سه رنگ است، بشورید و با رنده ریز رنده کنید و یا با چرخ گوشت چرخ کنید و روی مرغ‌ها بریزید و هم بزنید تا کاملا با هم مخلوط شوند.

مرحله سوم تهیه دونات مرغ

بعد یک پیاز بزرگ را پوست بگیرید و بشورید و با رنده ریز رنده کنید و سپس آب پیاز را با فشار دست کاملا بگیرید و سپس پیاز را به مخلوط مرغ و فلفل دلمه اضافه کنید و هم بزنید تا با هم ترکیب شوند و عطر و طعم پیاز به خورد گوشت مرغ برود.

دونات مرغ

مرحله چهارم

حالا چند حبه سیر را پوست بگیرید و با رنده ریز رنده کنید و روی مواد بریزید و با هم مخلوط کنید، سپس مقداری تخم گیشنیز را آسیاب کنید و پودر آن را به مخلوط مواد اضافه کنید و هم بزنید تا همه مواد خوب با هم ترکیب شوند و بافت یکدستی تشکیل شود. همچنین اگر علاقه دارید میتوانید مقاله معجزه خوردن سیر ناشتا را مشاهده نمایید.

مرحله پنجم

بعد به دلخواه خودتان مقداری زعفران را در یک ظرف بریزید و کمی آب جوش به آن اضافه کنید و بگذارید تا دم بکشد و غلیظ شود سپس مقداری از زعفران دم کرده را روی مواد بریزید و هم بزنید تا عطر و طعم و رنگ زعفران کاملا به خورد مواد رود. همچنین اگر علاقه دارید میتوانید مقاله خواص درمانی زعفران را مشاهده نمایید.

مرحله ششم تهیه دونات مرغ

سپس به مقدار لازم نمک، فلفل سیاه و زردچوبه را به مخلوط اضافه کنید و هم بزنید تا عطر ادویه‌ها آزاد شود، به دلخواه و ذائقه خودتان اگر غذاهای تند را می‌پسندید می‌توانید مقدار کمی فلفل قرمز را هم به ترکیب مواد اضافه کنید و هم بزنید تا با هم ترکیب شوند. همچنین اگر علاقه دارید میتوانید مقاله خواص و مضرات فلفل قرمز را مشاهده نمایید.

دونات مرغ

مرحله هفتم

بعد ۳ قاشق آرد سفید یا آرد سوخاری را به مواد اضافه کنید و هم بزنید و با دست مقداری ورز دهید تا خمیر تشکیل شده صاف و یکدست شود بعد روی ظرف را سلفون بکشید و به مدت یک ساعت در یخچال قرار دهید تا استراحت کند و خوب جا بیفتد.

مرحله هشتم

سپس روی یک سطح صاف سلفون یا نایلون پهن کنید و بعد مایه مرغ را روی آن قرار دهید و با دست پهن و صاف کنید و بعد با کاتر یا قالب دونات برش بزنید و سپس برش‌های مرغ را به مدت یک ساعت در فریزر قرار دهید تا سفت و منسجم شوند.

مرحله نهم تهیه دونات مرغ

در این فاصله در یک ظرف تخم‌مرغ‌ها را بریزید و با چنگال بزنید تا از حالت لختگی خارج شود و سپس به دلخواه خودتان ادویه‌ها مثل فلفل سیاه، نمک، فلفل قرمز و آویشن را به آن اضافه کنید و هم بزنید تا ادویه‌ها کاملا به خورد تخم‌ مرغ‌ها برود.

مرحله دهم

سپس در ظرف دیگری آرد را بریزید و ادویه‌های دلخواه را به مقدار لازم به آن اضافه کنید و هم بزنید تا با هم ترکیب شوند و بافت آرد یکدست شود و کنار بگذارید و بعد در ظرف دیگری پودر سوخاری دانه درشت را بریزید و کنار بگذارید.

مرحله یازدهم

حالا دونات‌های مرغ را از فریزر در بیاورید و ابتدا در آرد کاملا بغلتانید تا آرد سطح دونات را کامل بپوشاند و بعد در مایه تخم‌مرغی فرو کنید و ۲ ثانیه نگه دارید تا همه جای دونات‌ها تخم‌مرغی شود و سپس آن‌ها را در پودر سوخاری کامل بغلتانید.

مرحله دوازدهم تهیه دونات مرغ

سپس در یک تابه مقداری روغن بریزید و روی حرارت ملایم قرار دهید تا روغن داغ شود و بعد دونات‌ها را در روغن سرخ کنید تا طلایی رنگ شوند و سپس برگردانید تا طرف دیگر هم خوب سرخ شود و بعد از آن از روی حرارت بردارید.

دونات مرغ

مرحله سیزدهم

دونات‌های سوخاری را روی پارچه نخی قرار دهید تا روغن اضافی آن‌ها گرفته شود و بعد دونات مرغ را در یک ظرف مناسب بچینید و با چند برگ نعناع و شوید تزئین کنید و به عنوان یک فینگر فود یا پیش غذای خوشمزه و سالم و شیک سرو کنید.

نکات کلیدی در تهیه دونات مرغ

  1. بهتر است حرارت متوسط باشد تا دونات ها مغز پخت شوند.
  2. بهتر است یک قاشق استیل داخل روغن قرار داده تا مانع کف کردن شود.
  3. به دلخواه می توانید قارچ ریز شده یا پنیر به مواد اضافه کنید.