یادگیری ترفندهای عکاسی با موبایل آنقدر ساده است که هر شخصی می تواند از آن استفاده نماید. برای تهیه دوربین عکاسی باید هزینه بالایی بپردازید و استفاده از آن نیازمند دانش خاصی است؛ بنابراین ما به شما راهکارهایی که عکاسان حرفه از آن استفاده می کنند را یاد می دهیم.

عکاسی در شب - ترفندهای عکاسی با موبایل

بهترین ترفندهای عکاسی با موبایل

از لوازم جانبی استفاده کنید

داشتن گوشی هوشمند با دوربینی کیفیت بالا و استفاده از نرم‌افزارهای مناسب، ترکیب عالی برای گرفتن عکس‌های فوق‌العاده است. اما اگر دید شما به عکاسی با دوربین گوشی جدی‌تر است و می‌خواهید سطح عکاسی خود را بالا ببرید، استفاده از لوازم جانبی عکاسی می‌تواند قابلیت‌های عکاسی شما را با گوشی‌های هوشمند به سطحی برساند که با دوربین‌های حرفه‌ای قابل مقایسه است.

پایه دوربین - ترفندهای عکاسی با موبایل

برخی لوازم جانبی ضروری برای دوربین‌های گوشی هوشمند عبارت‌اند از: مونوپاد و گوریلاپاد برای ثابت نگه داشتن گوشی، لنزهای خارجی برای گسترش محدوده‌ی دوربین‌های گوشی هوشمند؛ برخی از این لنزها به کاربران امکان عکاسی ماکرو و واید انگل را می‌دهند.

همچنین تجهیزات نورپردازی برای شب و مکان‌های کم‌نور و برای افرادی هم که علاقه‌مند به سلفی هستند هم یک شاتر بی‌سیم از راه دور می‌تواند، ابزار بسیار مفیدی باشد.

استفاده از حالت HDR از ترفندهای عکاسی با موبایل

اچ دی ار یا High Dynamic Range یکی دیگر از قابلیت‌های عکاسیت که می‌توانید به عنوان ترفند عکاسی با گوشی مورد استفاده قرار دهید.

اگر بخواهیم عملکرد این قابلیت را توضیح دهیم می‌توان گفت که جزئیات را از تاریک‌ترین و روشن‌ترین قسمت‌های تصویر بیرون آورده و تعادل رنگی بهتری را بین نقاط تیره و روشن تصویر ایجاد می‌کند که در نوع خود می‌تواند عکس‌های بسیار عالی‌تری را خصوصاً در شب خلق کند.

اچ دی ار برای عکاسی از منظره و عکاسی پرتره مناسب است. در واقع جایی که اختلاف بین نقاط تیره و روشن تصویر زیاد است، اما در بکارگیری این این ترفند عکاسی با گوشی این نکته را هم در نظر بگرید چون شاتر کندتر عمل می‌کند زمانی که نمی‌توانید دوربین را ثابت بگیرید یا سوژه متحرک است از آن استفاده نکنید.

هیچ‌وقت از فلش گوشی خود استفاده نکنید

نکات عکاسی - ترفندهای عکاسی با موبایل

یکی از مواردی که هنگام عکاسی با گوشی هوشمند خود باید همیشه به‌خاطر داشته باشید، این است که همواره فلش گوشی خود را خاموش نگه دارید.

نور زیاد فلش گوشی‌ها اغلب باعث می‌شود که عکس‌های شما زمینه‌ی تاری داشته باشند، رنگ‌های عکس مصنوعی شوند و چشمان سوژه‌ها هم قرمز شود. این موارد قطعا نمی‌تواند خوشایند باشد.

هنگام عکاسی در یک محیط تاریک، می‌توانید این گزینه‌ها را به‌جای فلش گوشی هوشمند امتحان کنید:

  • به‌دنبال منبع نور مناسب بگردید. به‌عنوان مثال، اگر در یک رستوران یا کافه هستید، به‌دنبال تابلوی نئونی باشید یا اگر می‌خواهید از میز خود (احتمالا غذای خود) عکس بگیرید، سعی کنید از قبل، میز نزدیک به نور یا پنجره را انتخاب کنید.
  • از قابلیت دامنه‌ی دینامیک بالا (HDR) گوشی خود استفاده کنید. این قابلیت به‌طور هم‌زمان سه عکس را با سه نوردهی متفاوت می‌گیرد و آنها را با هم ترکیب می‌کند و نتیجه نهایی آن هم عکس‌های بهتر با جزئیات مطلوب‌تری است. فقط هنگام عکاسی با حالت HDR، از ثابت نگه داشتن گوشی خود اطمینان حاصل کنید.
  • حساسیت ISO و نوردهی دوربین خود را افزایش دهید.
  • از نرم‌افزارهای مخصوص عکاسی در شب (Night Vision Camera Apps) استفاده کنید.
  • از یک منبع نور خارجی مصنوعی استفاده کنید.

همیشه لنز دوربین خود را تمیز کنید

اگر عادت دارید گوشی هوشمند خود را در جیب‌تان بگذارید، خوب است. اما اگر این‌طور نیست و بیشتر از گوشی خود برای عکاسی استفاده می‌کنید، سعی کنید، به‌طور مرتب لنز گوشی را تمیز کنید. در غیر این صورت، ممکن است عکس‌هایی که می‌گیرید، ناواضح و تار شوند.

از ترفندهای عکاسی با موبایل توجه به تقارن ها

درست است که در بسیاری از مواقع باید از خلاقیت خود کمک بگیرید و از چارچوب‌های موجود خارج شوید اما فراموش نکنید که در بسیاری از مواقع رعایت تقارن در تصاویر از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

بسته به سبک و استایلی که عکاسی می‌کند و بسته به سوژه می‌توانید تصمیم بگیرید که عکس شما متقارن باشد یا خیر ولی به طور کلی باید توجه داشته باشید که تصاویر متقارن در نگاه مخاطب آرامش بیشتری را ایجاد می‌کنند و باعث می‌شود که فرد حس بهتری داشته باشد.

استفاده از gridlines از ترفندهای عکاسی با موبایل

بهترین گوشی برای عکاسی - ترفندهای عکاسی با موبایل

یکی از ساده ترین و بهترین راه ها برای عکاسی با موبایل، استفاده از آپشن gridlines می باشد که با فعال کردن این آپشن می توانید صفحه نمایشگر گوشی را به 9 قسمت تقسیم کنید.

اما دقیقا این آپشن چه فایده ای دارد؟ وقتی شما این قابلیت را در گوشی خود فعال می کنید، می توانید سوژه را هر چه بهتر و دقیق تر مورد بررسی قرار دهید که طبیعتا می تواند در عکاسی شما تاثیر به سزایی بگذارد.

برای فعال کردن این قابلیت در گوشی آیفون و اندروید باید طبق زیر اقدام کنید؛

  • آیفون : وارد تنظیمات شوید و از بخش "Photos & Camera"، گزینه "Grid" را فعال کنید.
  • اندروید : برنامه دوربین موبایل را باز کنید و بر روی آیکون چرخ دهنده بفشارید. اینک شما می توانید گزینه "grid lines" را فعال کنید.

از ترفندهای عکاسی با موبایل استفاده از نور طبیعی

گوشی‌های هوشمند در نور کم، عکس‌های خوبی نمی‌گیرند، بنابراین بهتر است که از نور طبیعی استفاده کنید. اگر از خودتان عکس می‌گیرید، مطمئن شوید که نور کافی به صورت‌تان می‌رسد. اگر نوردهی بیش‌ازحد است یا صورت‌تان سایه‌دار شده، از نمای بهتری استفاده کنید یا جای خود را عوض کنید.

ساعت‌های طلایی (غروب و طلوع آفتاب) بهترین زمان‌ها برای نورپردازی با نور طبیعی هستند. در این دو زمان، خورشید در آسمان پایین‌تر است و از این رو، نور در این زمان‌ها نسبت به نور خشن وسط روز خفیف‌تر است و به‌دلیلِ فاصله‌ی اضافی که نور خورشیدی باید برای عبور از جو زمین بپیماید، رنگ‌هایی با طول موج بلندتر مانند زرد، نارنجی و قرمز برجسته‌تر می‌شوند.

همچنین صحنه‌های طلوع و غروب، با غبار و مه همراه است که باعث می‌شود، عکس‌های شما مناظر جذاب‌تر و مرموزتری را به تصویر بکشند.

نور پنجره هم گزینه‌ی عالی است که کیفیت فوق‌العاده‌ای دارد. نور پنجره منبع نوری بزرگ، روشن و پراکنده‌ای است که باعث می‌شود برای سوژه‌های مختلفی به‌خصوص پرتره مناسب باشد. سایه‌های نرم نور طبیعی پنجره می‌تواند باعث گرفتن عکس‌های مناسبی با نکات برجسته و سایه‌هایی شود که ویژگی‌های صورت را به‌خوبی نشان می‌دهند.

بازی با رفلکشن (انعکاس) از ترفندهای عکاسی با موبایل

عکاسی با کمک انعکاس - ترفندهای عکاسی با موبایل

شاید برای شما نیز پیش آمده است که وقتی کنار دریا، یا چاله ای کوچک نشسته اید، سرتان را کمی خم می کنید که ناگهان با جلوه واقعا زیبا و خارق العاده ای روبرو می شوید که می تواند چندین ساعت شما را جذب خود کند! این نوع دیدگاه در هر یک از ما انسان ها وجود دارد که تمایل زیادی به مشاهده چنین تصاویری داریم و شاید کمتر کسی تمایل نداشته باشد.

از این رو توصیه ای که ما به شما داریم این است که چنین سوژه هایی را بدست بیاورید و تصاویر این چنینی ثبت کنید تا بتوانید به سادگی تجربه عکاسی با موبایل را بدست بیاورید.

به‌جای بزرگ‌نمایی، عکس‌ها را برش دهید

سعی کنید در زمان عکاسی با گوشی هوشمند خود، روی موضوع عکاسی خود بزرگ‌نمایی نکنید. دلیل این کار هم واضح است، بزرگ‌نمایی موجب کاهش کیفیت عکس می‌شود.

درعوض، عکس خود را کراپ (Crop) یا برش دهید و المان‌های غیرضروری را از آن خود حذف کنید. اگر می‌خواهید یک عکس واضح‌تر بگیرید، به موضوع عکاسی خود نزدیک شوید تا بتوانید عکس باکیفیت‌تری با جزئیات بهتر بگیرید.

تمرکز بر یک سوژه نتیجه وضوح بالاتر از ترفندهای عکاسی با موبایل

سعی کنید فقط بر یک سوژه متمرکز شوید. فوکوس کردن قابلیت کنترل آن را به شما می دهد. زیرا کیفیت و وضوح عکس براساس  فوکوس عکس به وجود می آید.

همچنین این قابلیت را دارد که سوژه را برجسته تر نمایش دهد. و چشم بیننده به آن متمرکز کند. دو نوع فوکوس وجود دارد. دستی و خودکار. به طور کلی اغلب کاربران از فوکوس خودکار استفاده می کنند.

اما گاهی اتفاق می افتد که باید فوکوس دستی را فعال کنید. اگر گوشی شما اندرویدی است. برای فعال کردن فوکوس دستی، نماد MF را پیدا کنید و روی آن ضربه بزنید، حال نوار لغزنده ای بر روی صفحه نمایش داده می شود. نوار را براساس  میزان فوکوس مورد نظر تنظیم کنید.

از قانون یک‌سوم از ترفندهای عکاسی با موبایل

قانون یک سوم عکاسی - ترفندهای عکاسی با موبایل

قانون یک‌سوم، یکی از ترفندهای قدیمی عکاسی است که سال‌هاست استفاده می‌شود. براساس قانون یک‌سوم، مهم‌ترین عناصر یک عکس، در محل تلاقی خطوط افقی و عمودی (اگر تصویر را به سه قسمت تقسیم کنیم) قرار می‌گیرند.

به‌این‌ترتیب، شما باید جالب‌ترین بخش‌های عکس خود (مانند یک درخت یا چهره‌ی فردی که از آن عکس می‌گیرد) را در نزدیکی این خطوط فرضی قرار دهید.

بنابراین، برای بهبود ترکیب عکس‌های خود قانون یک‌سوم را امتحان کنید. مهم نیست از چه موضوعی عکاسی می‌کنید، از دوستان‌تان یا از یک منظره‌ی طبیعی، این ترفند ساده نتیجه‌ی کار شما را بهتر می‌کند.

حتی ساده‌تر این که دیگر مجبور نیستند خطوط را در ذهن‌تان ترسیم کنید. در گوشی‌های اندرویدی، می‌توانید آیکون جدول (یا Grid) را در تنظمیات نرم‌افزار دوربین گوشی خود مشاهده کنید. در گوشی‌های آیفون هم می‌توانید در بخش تنظیمات در قسمت Photos & Camera به‌دنبال این جدول بگردید.

پشت به منبع نور عکاسی کنید

یکی از دلایلی که عکس‌ها را کاملا خراب می‌کند این است که سوژه مورد نظر شما روبروی منبع نور باشد و منبع نور در واقع پشت سر سوژه قرار بگیرد. مثلا تصور کنید که خورشید پشت سر سوژه مورد نظر شما باشد.

وجود منبع نوری در پشت سوژه باعث ایجاد سوختگی بخشی از تصویر یا تاریک شدن کل عکس می‌شود؛ چرا که اگر دوربین به روی منبع نور فوکوس کند روشنایی را کاهش می‌دهد و عکس تاریک می‌شود و یا به روی سوژه فوکوس می‌کند و منبع نور باعث از بین رفتن بخشی از سوژه می‌شود.

پس هنگام عکاسی سعی کنید که نور به صورت مستقیم در دوربین نباشد تا تصاویر شما با کیفیت بهتری به ثبت برسد.

عکاسی به روش لانگ اکسپوژر

عکس غروب - ترفندهای عکاسی با موبایل

درصورتی‌که منبع نوری اطرافتان باشد، می‌توانید از روش لانگ اکسپوژر استفاده کنید؛ مانند عکاسی از آسمان در طول ساعت آبی می‌توانید از لانگ اکسپوژر برای ثبت تصاویر در نور کم استفاده کنید.

با‌این‌حال، باز‌هم به اپلیکیشن‌هایی مثل Camera+2 نیاز دارید تا بتوانید کاستی‌ها را جبران کنید.

اگرچه آسمان در چشمان ما تاریک به‌نظر می‌رسد، هرگز کاملا تاریک نیست. با باز‌کردن شاتر و ثبت نورهای اطراف می‌توانید تصویر زیبایی را خلق کنید. فقط کافی است برای رسیدن به نورپردازی مناسب با شاتر بازی کنید. بسته به میزان تاریکی می‌توانید مدت زمان شاتر را بین ۲ تا ۳۰ ثانیه تغییر دهید.

از قابلیت پانورامای گوشی خود استفاده کنید

هرگز قابلیت پانورامای (Panorama) گوشی هوشمند خود را دست کم نگیرید. ممکن است مدتی طول بکشد تا استفاده از این قابلیت را به‌خوبی یاد بگیرید، اما مطمئنا وقتی نتیجه کار را ببینید، متوجه ارزش این ویژگی خواهید شد. نمای پانوراما برای عکاسی از مناظر و عکس‌های داخلی بهترین گزینه است.

اکثر مدل‌های جدید گوشی‌های اندروید و آیفون دارای حالت پانوراما هستند. علاوه‌براین، نرم‌افزارهای زیادی برای عکاسی پانوراما وجود دارند که می‌توانید از آنها استفاده کنید.

  • برای استفاده از قابلیت پانوراما، به نرم‌افزار دوربین گوشی بروید. روی آیکون دوربین تپ کنید، سپس گزینه‌ی پانوراما روی انتخاب کنید. این گزینه زاویه‌ی عکس شما را گسترده می‌کند.
  • بسته به موضوع عکاسی خود، گوشی را به‌صورت عمودی یا به‌صورت افقی نگه دارید. کاربران آیفون می‌توانند برای تغییر جهت پانوراما روی آیکون فلش تپ کنند. در همین حال، کاربران اندروید می‌توانند بدون تعیین مسیر خود به چپ یا راست حرکت کنند.
  • برای شروع، روی دکمه شاتر گوشی خود تپ کنید.
  • گوشی را برای گرفتن عکس دل‌خواه، حرکت دهید. سعی کنید تا حد ممکن، گوشی خود را ثابت نگه دارید. مهم‌ترین بخش گرفتن عکس‌های پانوراما، نگه‌داشتن ثابت دوربین و حرکت با سرعت مناسب است.
  • وقتی کارتان تمام شد، روی دکمه‌ی شاتر تپ کنید. اگر در حین گرفتن عکس پانوراما به انتهای خط رسیدید، ممکن است عکس گرفتن به‌صورت خودکار متوقف شود و عکس شما ذخیره شود. حالا می‌توانید به گالری دوربین خود بروید و عکس پانورامای خود را ببینید.

از نمای کلیشه‌ای صرف‌نظر کردن از ترفندهای عکاسی با موبایل

فقط از نماهای کلیشه‌ای استفاده نکنید، بلکه سعی کنید، همیشه از قوه‌ی تخیل و خلاقیت استفاده کنید. به‌عنوان مثال، اگر می‌خواهید عکس‌هایی از عابران در خیابان بگیرید، چرا از زاویه‌ی بالا استفاده نکنید؟

می‌توانید، از نمایی متفاوت، مانند نمای چشم پرنده (Birds Eye View) برای عکاسی استفاده کنید. همچنین می‌توانید از زاویه پایین استفاد کنید و زیبایی آسمان را به تصویر بکشید. همیشه خارج از چهارچوب فکر کنید و سعی کنید، جزئیات فوق‌العاده‌ را از دل اتفاقات عادی بیرون بکشید!

از حالت عکس‌های پشت سرهم استفاده کنید

عکاسی پانوراما - ترفندهای عکاسی با موبایل

اگر می‌خواهید عکس‌های بهتری بگیرید، حتما باید از حالت عکس‌های پشت سر هم (Burst Mode) استفاده کنید و در هر عکس موارد جزئی مانند زاویه و قاب‌بندی را کمی تغییر دهید. این قابلیت به شما گزینه‌های زیادی برای عکس‌های صفحه اینستاگرام، فیسبوک و دیگر شبکه‌های اجتماعی می‌دهد.

بسیاری از گوشی‌های هوشمند به کاربران امکان گرفتن عکس‌های سریع پشت سرهم را به‌سادگی و تنها با نگه داشتن دکمه‌ی شات می‌دهند. به‌عنوان مثال، گوشی‌های سامسونگ به کاربران اجازه می‌دهند تا 100 عکس پشت سرهم بگیرند.

یکی از مزیت‌های حالت عکس‌های پشت سر‌هم این است که قادر به انتخاب عکس مطلوب خود از بین چندین عکس هستید. علاوه‌براین، کاربران حرفه‌ای‌تر می‌توانند با ترکیب این عکس‌ها، انیمیشن بسازند.

یک نرم‌افزار تایم‌ لپس دانلود کنید

عکاسی تایم لپس (Time Laps) ممکن است چند دهه‌ای باشد که به‌کار می‌رود، اما همین حالا هم زمان خوبی برای شروع این تکنیک جالب عکاسی است. نرم‌افزارهای کاربردی زیادی برای ساختن ویدئوهای باکیفیت و طولانی از عکس‌های شما وجود دارد.

کافی است در اپل استور یا اپ استور گوگل، واژه‌ی Time Laps را جست‌وجو کنید. یکی از محبوب‌ترین نرم‌افزارها برای عکاسی تایم لپس، Framelapse است. این نرم‌افزار یک نسخه‌ی رایگان بسیار مفید دارد که همین حالا می‌توانید دانلود کنید.

به‌دنبال داستان‌های خود بروید

عکاسی خوب و جذاب بیش از صرف عکس گرفتن تصادفی است. همیشه باید بدانید که چرا عکس می‌گیرید و می‌خواهید چه پیامی را به بینندگان عکس برسانید. بنابراین، قبل از اینکه گوشی خود را بردارید و شروع به عکس گرفتن کنید، به داستان‌های جالب و موضوعاتی که می‌خواهید از آنها عکاسی کنید، فکر کنید.

همان‌طور که به طرح خود فکر می‌کنید، ترکیب عکس را هم در ذهن خود داشته باشید، اینکه می‌خواهید چه عناصری در عکس‌تان باشد، قاب‌بندی و پس‌زمینه و موارد دیگر تا بتوانید، پیامی را که در ذهن دارید، به‌خوبی به بیننده خود منتقل کنید.

عکس‌های خود را ویرایش کنید ؛ ترفندهای عکاسی با موبایل

ادیت عکس - ترفندهای عکاسی با موبایل

گرفتن عکس‌های خوب با گوشی‌های هوشمند، فقط به نرم‌افزار دوربین گوشی ختم نمی‌شود. بلکه در بیشتر موارد برای رسیدن به نتیجه‌ی دل‌خواه، نیاز دارید که عکس‌های خود را با استفاده از نرم‌افزارهای ویرایش عکس تا حدی تغییر دهید. درنظر داشته باشید که فقط عکس‌های خود را فیلتر نکنید و تنها به تنظیم مواردی مانند روشنایی و کنتراست بسنده نکنید.

بهترین نرم‌افزارهای رایگان ویرایش عکس

در اغلب موارد نمی‌توانید به‌تنهایی به مهارت عکاسی خود برای دستیابی به نتیجه‌ی مطلوب تکیه کنید؛ به‌ویژه هنگامی که نیازی به دست‌کاری عکس و تنظیم رنگ و موارد دیگر دارید تا تغییراتی را روی عکس‌های خود اعمال کنید. به این جهت، می‌توانید از نرم‌افزارهای کاربردی ویرایش عکس استفاده کنید. در ادامه، ۳ مورد از بهترین نرم‌افزارهای رایگان ویرایش عکس را با هم مرور می‌کنیم.

VSCO

نرم‌افزار VSCO، با اختلاف محبوب‌ترین نرم‌افزار ویرایش عکس برای کاربران آیفون و اندروید است. این نرم‌افزار ابزارهای گوناگون ویرایش و برخی فیلترهای جالب را در اختیار کاربر قرار می‌دهد.

در عین حال، نرم‌افزار VSCO، یک نرم‌افزار دوربین هم محسوب می‌شود که تنظیمات دستی مطلوبی دارد، بنابراین می‌توانید با خود نرم‌افزار عکس بگیرید و دیگر مجبور نیستید، برای ویرایش و به اشتراک‌گذاری عکس‌های خود از نرم‌افزارهای دیگر استفاده کنید.

Snapseed

نرم‌افزار Snapseed، تا حد زیادی شبیه VSCO است که رابط کاربری مطلوب و ازلحاظ بصری عالی دارد. شما می‌توانید تغییرات پیچیده‌ای را با استفاده از نرم‌افزار Snapseed روی عکس‌های خود اعمال کنید.

علاوه‌براین، قابلیت ویرایش انتخابی عکس، به شما اجازه‌ی ویرایش، بخش‌های خاصی از عکس را بدون تأثیر روی بقیه‌ی عکس می‌دهد. نرم‌افزار Snapseed فیلترهای خوبی را هم در اختیار شما قرار می‌دهد که می‌توانید از آنها برای بهبود عکس‌های خود استفاده کنید.

Adobe Photoshop Express

نرم‌افزار Adobe Photoshop Express، مانند دیگر همتایان محبوب خود، ابزارها و فیلترهای مناسبی برای کاربران حرفه‌ای و آماتور دارد. نرم‌افزار Adobe Photoshop Express، برای کاربران iOS، اندروید و ویندوز در دسترس است.

نرم‌افزار Adobe Photoshop Express، ابزارهای ویرایش و فیلترهای جالبی را دراختیار کاربر قرار می‌دهد. علاوه‌براین، نرم‌افزارAdobe Photoshop Express به شما امکان اضافه کردن حاشیه‌ها و قاب‌های جالبی را به عکس‌هایتان می‌دهد.

قابلیت Photoshop Mix، هم به کاربران امکان ترکیب عکس‌های مختلف با هم را می‌دهد. نرم‌افزار Adobe Photoshop Express، همچنین از فرمت RAW پشتیبانی می‌کند.

بهترین برنامه ادیت عکس - ترفندهای عکاسی با موبایل

بهترین برند های گوشی موبایل برای عکاسی و فیلم برداری 

  • گوشی موبایل اپل
  • گوشی موبایل سامسونگ
  • گوشی موبایل شیائومی
  • گوشی موبایل هوآوی

این 4 برند گوشی جز بهترین برند هایی هستند که دوربین های حرفه ای برای عکاسی و فیلم برداری شما دارند که شما می توانید با توجه به بودجه خود گوشی موبایل حرفه ای با دوربین مناسب را تهیه کنید.

تنظیمات دوربین گوشی

علاوه بر تمامی موارد بالا، شما می‌توانید با تنظیم کردن دوربین گوشی خود در ایده‌آل ترین حالت، کیفیت عکس‌های خود را تا حد زیادی به عکس دوربین‌های حرفه ای تبدیل کنید.

در حالت عادی دوربین گوشی تنظیمات اصلی خود را دارد و فوکوس، ایزو  و …. آن تنظیم است. اما گاهی اوقات برای عکاسی حرفه‌ای با موبایل، لازم است تنظیمات گوشی را تا حدودی تغییر دهید و در حالت pro یا manual قرار دهید.

در حالت پرو، سطح دسترسی شما به تنطیمات گوشی بسیار بیشتر است و خیلی راحت تر می‌توانید فیلم یا عکسی که می‌خواهید بگیرید را مدیریت کنید. برای تنظیم کردن قابلیت pro در گوشی‌های گلکسی، ابتدا دوربین موبایل را باز کنید. سپس با زدن more، گزینه pro Mode را انتخاب کرده تا تنظیماتی که می‌خواهید اعمال کنید برای شما نمایش داده شود.

تنظیمات موجود در قسمت ISO دوربین موبایل

  • ISO

اگر نتوانید با این قسمت کار کنید، بیشتر باعث خراب کردن عکس‌ها و ایجاد تصاویر و نویز درون آن خواهید شد. برای جاهایی که سوژه شما ثابت است یا نور خوبی دارد، از مقدار کم ایزو استفاده کنید و برعکس در زمان‌هایی که سوژه عکس شما در حال حرکت است و نور کم در محیط وجود دارد؛ از اعداد بالا برای iso استفاده شود.

  • Aperture & Shutter Speed

برای عکاسی در شب و عکاسی از اجسامی که متحرک هستند، این گزینه بسیار ایده‌آل است. با شاتر شما می‌توانید میزان نور ورودی را کم و زیاد کنید. در روز خیلی نیازی به استفاده از این گزینه نیست و بهتر است به عنوان یک ترفند عکاسی حرفه‌ای با موبایل در شب به آن توجه ویژه‌ای داشته باشید.

با استفاده از این ویژگی می‌توانید حساسیت بالایی برای نور ایجاد کنید. اگر در فضایی هستید که نور کمی وجود دارد و می خواهید فیلم برداری یا عکس برداری خوبی کنید، استفاده از این ویژگی گوشی‌های هوشمند، بسیار می تواند جالب باشد. البته که فیلم برداری باید نکات ویژه تری را نسبت به عکاسی در نظر داشته باشید و با استفاده از آموزش فیلمبرداری بتوانید فیلم های هرچه بهتر با گوشی موبایل بگیرید.

  • Manual Focus 

این حالت برای تنظیم کردن حالت فوکوس بیشتر بکار می‌رود و با استفاده از آن، مقدار فوکوسی برای سوژه نیاز دارید را می‌توانید تغییر دهید.

البته بسیاری از گوشی‌های هومشند، از داشتن این قابلیت manual محروم هستند. البته که اصلا جای نگرانی نیست و کافی است در اپ استور یا گوگل پلی اسم manual را سرچ کنید تا برنامه‌هایی برای این قابلیت بیاید و پس از نصب آنها، از داشتن این قابلیت در گوشی موبایل خود لذت ببرید.