کرونا تاکنون سه جهش ژنتیکی خطرناک شامل آلفا، بتا و گاما داشته است. کرونا دلتا جدیدترین نسخه جهش یافته این ویروس است. به اذعان متخصصان سویه کرونا دلتا ۵۰ تا ۶۰ درصد نسبت به سویه‌های قبلی مسری‌ تر است.


به گزارش جام جم آنلاین، دکتر اسکات گاتلیب گفت: به‌رغم وضعیت شیوع فعلی گونه جهش‌ یافته دلتا در آمریکا، «ویژگی‌های این ویروس تغییر نکرده است».

دکتر گاتلیب گفت: «سبکی و انتقالش از طریق هوا و احتمال آن که از ماسک نفوذ کند، بیشتر نشده است.

او به جان دیکرسون، میزبان برنامه، گفت: «اولین کاری که از آمریکایی‌ها می‌خواهم انجام دهند، این است که واکسن بزنند.» «بی‌تردید هرکس که الان واکسینه می‌شود، واکسنی خواهد داشت که در سراسر پاییز و زمستان از او محافظت خواهد کرد، بنابراین مصونیت گسترده و پایدار خواهد داشت.

او در ادامه گفت که ماسک‌ برای کسانی که می‌خواهند اقدام‌ محافظتی بیشتری انجام دهند، بر فرض در محیطی با شیوع بالا، هنوز می‌تواند مفید باشد. دکتر گاتلیب اضافه کرد: «کیفیت ماسک اهمیت دارد. بنابراین اگر می‌توانید ماسک کی‌ان‌۹۵ یا ماسک ان‌۹۵ به‌دست آورید، ایمنی و محافظت بسیار بیشتری برایتان ایجاد خواهد کرد.» هم ان‌۹۵ و هم کی‌ان‌۹۵ ظرفیت تصفیه بالایی دارند، و ۹۵ درصد ذرات ریز را می‌گیرند و راحت و اندازه‌‌شان مناسب است، و بنابراین در مقایسه با ماسک‌های پارچه‌ای و ماسک‌های طبی، گزینه‌های بهتری‌ هستند.

دکتر گاتلیب توضیح داد که ماسک‌ ان‌۹۵ اکنون در دسترس‌ است و گفت: «ابتدا در آغاز این همه‌گیری، از مردم می‌خواستیم از ماسک‌ ان‌۹۵ استفاده نکنند، چون به تعداد کافی برای کارکنان بخش درمان موجود نبود. اکنون تعداد ماسک‌ها زیاد است و ماسک ان‌۹۵ هم فراوان در سیستم موجود است.

گونه جهش‌ یافته دلتا در اواخر سال ۲۰۲۰ در هند شناسایی شد و از آن زمان، در بیش از ۶۰ کشور مشاهده شده است. بنا بر اعلام مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های آمریکا (CDC) این گونه اکنون عامل ۸۰ درصد موارد ابتلا به کووید‌ ‌۱۹ در ایالات متحده آمریکا است.