رفتن انسان به ماه از آرزوهای دیرینه بشر بوده است. تلاشهای بسیاری تاکنون برای رفتن انسان به ماه توسط کشورها صورت گرفته است.


به گزارش روزپلاس، به نقل از آی ای؛ به تازگی سازمان فضایی ناسا گزارشی را منتشر و اعلام کرد که زمان اولیه فرود مجدد روی ماه که قرار بود انسان‌ها را تا سال ۲۰۲۴ به ماه برگرداند، دچار تغییراتی شده است. در بخشی از این گزارش آمده:" اطلاعات و داده‌های مربوط به توسعه کاوشگر قمری و اعتراضات اخیر درباره قرارداد فرودگر با شرکت اسپیس ایکس، مانعی برای بازگشت به ماه در سال ۲۰۲۴ شده است."

 

لباس‌های فضایی هنوز آماده نیستند

اخیرا ناسا اعلام کرده بود که شکایت شرکت بلواوریجین متعلق به جف بزوس از اعطای قرارداد فرودگر ماه ناسا با شرکت فضایی اسپیس ایکس ممکن است در تاخیر بازگشت بشر به ماه نقش اساسی داشته باشد. از طرف دیگر ایلان ماسک، در واکنش به این گزارش ناسا، سریعا توئیتی را در حسابش منتشر کرد و نوشت: " شرکت اسپیس ایکس، توانایی این را دارد که در صورت لزوم سرعت فعالیت هایش را بیشتر کند و لباس‌های فضایی مخصوص پیاده روی، روی ماه را سریع‌تر آماده کند. "
در ابتدا ناسا قصد داشت که دو لباس فضایی نسل جدید به نام xEMUs را تا سال ۲۰۲۴ طراحی و تولید کند، اما در راه تولید این البسه چالش‌هایی پیش روی این سازمان بوجود آمده و آماده سازی لباس‌ها طبق برنامه ریزی‌های انجام شده پیش نرفت و تاخیر دارد. این تاخیر‌ها شامل ۲۰ ماه تاخیر در طراحی، تایید و آزمایش این لباس‌ها بود. علاوه بر لباس مخصوص پیاده روی مخصوص ایستگاه فضایی بین المللی، یک جفت لباس پیاده روی، روی ماه نیز در این لباس‌ها وجود دارد.
ناسا در ادامه این گزارش می‌گوید که این تاخیر‌ها ناشی از کمبود بودجه این سازمان، تاثیرات شیوع کرونا و چالش‌های فنی بوده است. تحویل این لباس‌های جدید در زمانی که اعلام شده بود غیرممکن است و باتوجه به این مشکلات، لباس‌های جدید تا آوریل ۲۰۲۵ آماده نخواهند شد. از ماه ژوئن سال جاری هیچ برنامه اضطراری فعالی وجود ندارد و ناسا هشدار داد که ادامه تاخیر‌ها در بخش عمده‌ای از سیستم پرتاب، مانعی برای فرود روی ماه در سال ۲۰۲۴ خواهد شد.