به گزارش پارس نیوز، 

 سایه فناوری در همه بخش های زندگی انسان و اجتماع دیده می شود. در عصر نوین فناوری راهی برای تسهیل فعالیت های مختلف، سرگرمی و درآمدزایی است که در همه بخش ها از جمله ورزش نیز رسوخ کرده است.

ورزش های الکترونیک در این اواخر بسیار محبوب شده اند. به طوریکه حتی در چین مدرسه ای برای تربیت بازیکنان حرفه ای بازی های رایانه ای تاسیس شده است. از سوی دیگر طبق گزارشی که اخیرا کمپانی تحقیقاتی Newzoo انجام داده، درآمد ورزش های الکترونیک در ۲۰۱۸میلادی حدود ۹۰۵ میلیون دلار بوده و پیش بینی می شود سال آینده به یک میلیارد دلار برسد.

بسیاری از تماشاچیان وارد سالن های ورزشی می شوند تا شاهد بازی بازیکنان محبوب خود باشند. از سوی دیگر اوج گیری پلتفرم هایی مانندTwitchسبب شده ورزش های الکترونیک وارد مرحله بعدی شود. برخی از ستاره های بازی های الکترونیک مانند تایلر (نینجا) بلوین با انجام بازی رایانه ای Fortnite ماهانه تا ۵۰۰ هزار دلار درآمد دارند.

درهمین راستا برخی از ورزش های فناورانه که در آینده به وجود می آیند را بررسی می کنیم:

المپیک بیونیک ها

هنگامیکه سخن از ورزش های الکترونیک به میان می آید، تماشاچی به سختی می تواند عملکرد دوپینگ را در این حوزه درک کند. بسیاری از افراد معتقدند داروهای قدرت افزایی مانند استروئید بد هستند اما هنوز هم بسیار از افراد خواهان شکستن رکوردها با شیوه های خارق العاده هستد. این درحالی است که  انسان ها هر روز بیش از گذشته به موجوداتی سایبورک تبدیل می شوند و هر روز انسان و ماشین بیش از گذشته بهم تنیده می شوند. ورزشکاران نیز از این قاعده مستثنی نیستند. بنابراین در آینده ای نزدیک شاهد المپیک بیونیک و Cybathalon خواهیم بود. در این رویدادها انسان هایی با قابلیت های افزوده که البته دارای ناتوانایی های خاص جسمی هستند، با استفاده از آخرین نمونه فناوری ها و اگزواسکلتون های کمکی با یکدیگر رقابت می کنند. این لباس های کمکی به ورزشکاران کمک می کند سریع تر، قدرتمندتر و چابک تر باشند.

 

مسابقه پهپادها

با توجه به اوج گیری روند ساخت تاکسی های هوایی و هواپیماهای خودکار و اتومبیل های خودران دیگر لازم نیست در آینده گواهینامه رانندگی دریافت کنیم. این روند نشان می دهد ورزش هایی مانند فورمول ۱ و ناسکار با افول مواجه می شوند زیرا فناوری های آنها قدیمی به نظر می رسد. در  عوض فعالیت هایی دیگر مانند مسابقه پهپادها محبوب می شود که در آن پهپادهایی با سرعت بالا می توانند توجه تماشاچیان را به خود جلب کنند.

 

 

مبارزه ربات ها

رویدادMonster Truck برای بسیاری از کودکان جذاب است. اکنون برخی کارشناسان فناوری معتقدند مبارزه یک ربات۱۵ فوتی با خودرویی که به یک ربات غول پیکر تبدیل می شود، جالب خواهد بود. اگر مسابقه دو پهپاد با سرعت بالا برای تماشاچیان جذاب باشد، پس احتمالا مبارزه دو ربات غول پیکر  از دو کشور مختلف که یکدیگر را درب و داغان می کنند، نیز جذاب خواهد بود.

 

 

انسان علیه ماشین

در سال ۱۹۹۷ میلادی « Deep Blue »، ابررایانه آی بی ام با مبارزه مقابل گری کاسپاروف، شطرنج باز مشهور سر و صدای زیادی به پا کرد. این مسابقه «آخرین موضع مغز» نام گرفت. چنین مسابقاتی در سال های بعد نیز تکرار شد. حتی در سال جاری یک ابررایانه آی بی ام با کمک هوش مصنوعی توانست در یک مناظره برانسان غلبه کند. همزمان با رشد و بهبود فناوری های ربات (از لحاظ سرعت و مهارت) باید شاهد مسابقات بیشتر و هیجان انگیزتری میان انسان و ربات باشیم. این درحالی است که سازمان دهندگان چالش فوتبالRoboCupادعا می کنند تا ۲۰۵۰ میلادی تیمی از بازیکنان رباتیک خودکار می توانند بر تیم فوتبالیست های انسانی غلبه کنند.