به گزارش پارس نیوز، 

گالری‌ها و مرکزهای هنری تهران، از آخر هفته میزبان نمایشگاه‌های متعددی برای اهل فرهنگ و هنر در تهران هستند.

پابلو پیکاسو نقاش، شاعر، طراح صحنه و پیکرتراش اسپانیایی درباره ضرورت داشتن یک نگاه شخصی و پرهیز از کپی گفته است: من از دیرباز می توانستم مانند رافائل نقاشی کنم اما تمام عمرم را صرف کردم تا مانند کودکی از ابتدا نقاشی را بیاموزم.

*«سیاهه» در گالری ایده
نمایشگاه انفرادی نقاشی‌خط کاظم خراسانی با عنوان «سیاهه» جمعه 16 آذر در گالری ایده افتتاح خواهد شد و تا چهارشنبه 21 آذر ادامه خواهد داشت.
کاظم خراسانی تاکنون بیش از 15 نمایشگاه انفرادی در داخل و خارج از کشور برگزار کرده و در بیش از 100 نمایشگاه کشوری و بین المللی شرکت داشته است.
وی از سال 1376 مدرس انجمن خوشنویسان ایران شعبه مشهد بوده و اکنون مدرس و مدیر گروه دانشگاه هنر مشهد است.
گالری ایده در میدان هفت تیر، خیابان قائم مقام، میدان شعاع، خیابان هجدهم، پلاک26 واقع شده است.

*«انعکاس ذهن» در گالری ساربان
نمایشگاه انفرادی نقاشی های احمد وکیلی با عنوان «انعکاس ذهن» جمعه 16 آذر در گالری ساربان افتتاح خواهد شد و تا دوشنبه 26 آذر ادامه خواهد داشت.
احمد وکیلی اردبیلی نقاش و طراح معاصر از چهره‌‌های شاخص جریانی در نقاشی ایران است که اصطلاحاً به مکتب الخاص (هانیبال الخاص) معروف شده ‌است. این جریان هنری که با آموزه‌های الخاص شروع شد دارای ویژگی‌هایی همچون پیوست زیاد این گروه از نقاشان و آثارشان با ادبیات، اهمیت دادن به طراحی به عنوان ابزار بیانی مستقل، اهمیت دادن به امر آموزش و پرورش است.
گالری ساربان در خیابان سهروردی شمالی، خیابان هویزه غربی، نبش شهید یوسفی، پلاک 130، طبقه اول واقع شده است.

*«سومین سالانه عکس دانشجویان» در پردیس هنرهای زیبای دانشگاه تهران
سومین سالانه عکس دانشجویان دانشگاه تهران، شنبه 17 آذر در گالری تهران افتتاح می شود و تا چهارشنبه 21 آذرماه ادامه خواهد داشت.
در بخشی از بیانیه این سالانه آمده است: این رویداد آکادمیک عکاسانه با تغییراتی نسبت به دوره های گذشته قصد دارد تا مسیر جدی تر و حرفه ای تری را طی نماید. به این دلیل در انتخاب داوران و شیوه ارائه عکس رویکردی متفاوت نسبت به گذشته اتخاذ کرده است. آثار برگزیده به انتخاب هیات داوران متشکل از مهرداد نجم‌آبادی، مهدی وثوق‌نیا، باربد گلشیری، نجف شکری و غزاله هدایت توسط کارگاه تصویر تهران چاپ شده و روی دیوار رفته اند. در کنار نمایش عکسها نشست هایی با حضور عکاسان و اساتید عکاسی درباره مسائل و دغدغه های عکاسانه مشترک دانشجویان عکاسی برگزار می شود.
آرام مردانی، امیر متشرعی، امیرحسین بسطامی، امیرهادی شیرزادی، باران عطائی، پویا کریم، حسین داوودی، حمید خرمی، سجاد آورند، سیده ثنا حسینی، صبا جواهریان، کاویان اسماعیلی، مسعود زراعت‌کار، مشکات طالبی و معین بهرامی هنرمندان حاضر در این رویداد هستند.
مکان برگزاری این رویداد، پردیس هنرهای زیبای دانشگاه تهران، ساختمان تجسمی واقع در خیابان انقلاب، خیابان قدس، ضلع شرقی دانشگاه تهران است.

* نمایش صورتک های قبایل عاج در گالری کاما
نمایشگاه «صورتک و آثار حجم قبایل ساحل عاج» با مشارکت بخش فرهنگی سفارت جمهوری ساحل عاج در ایران، جمعه ١٦ آذرماه در گالری کاما گشایش می یابد و تا 26 آذرماه ادامه خواهد داشت.
در این نمایشگاه که به کوشش محمد حمزه ای برگزار می شود ٣٠ صورتک و ٢٠ مجسمه از قبایل مختلف ساحل عاج به نمایش گذاشته می شود.
دربخشی از توضیح این نمایشگاه آمده است: «هنر قبیله ای یا قوم نگاری آفریقا تاثیر بسیاری بر هنر معاصر جهان داشته است و هنرمندان بزرگی مانند پابلو پیکاسو و مودیلیانی از هنر قبیله ای آفریقا الهام گرفته اند.»
گالری کاما در خیابان پاسداران، خیابان گلستان دهم، پلاک ۴۴، ساختمان فرین واقع شده است.

*«ماضی مطلق» درگالری آ
نمایشگاه انفرادی نقاشی هاجر رهگذر با عنوان «ماضی مطلق» جمعه 16 آذر در گالری آ افتتاح خواهد شد و تا دوشنبه 26 آذر ادامه خواهد داشت.
هاجر رهگذر هنرمند جوان اصفهانی است و اولین نمایشگاه انفرادی نقاشی خود را در گالری آ تجربه می کند.
در بخشی از توضیح این نمایشگاه آمده است: مجموعه اخیر رهگذر بر مبنای سادگی و حذف زواید برای رسیدن به جوهره ای تاثیرگذار شکل یافته است.
«ماضی مطلق»، واکاوی گذشته است و مکث بر لحظه های گریزپایی که هنوز در ما زنده و پایدارند. قاب ها از جهان شخصی هنرمند برآمده اند اما تعمیم می یابند و جمعی می شوند. ماضی مطلق، نمایشی از خاطره جمعی ماست.
گالری «آ» در خیابان کریم خان زند، ابتدای شهید عضدی (آبان جنوبی)، کوچه ارشد، شماره هفت واقع است.

*«ردِ گل‌ها» در گالری ویستا
نمایشگاه انفرادی نقاشی های ستاره حسینی با عنوان «ردِ گل‌ها» جمعه 16 آذر در گالری ویستا افتتاح خواهد شد و تا دوشنبه 26 آذر ادامه خواهد داشت.
بهنام کامرانی درباره این نمایشگاه نوشته است: گل ها و دست ها در مجموعه ی اخیر ستاره حسینی شکلی از تمنا و از دست رفتگی را تداعی می کنند. نقوش گیاهی جنبه هایی بنیادی از هنر ایرانی و نماد کوچکی از بهشت و بهاری ازلی هستند. جنبه های معنوی و سرخوشانه با شکل گل ها و ظرافت و تغییر شکلشان آشکار می شود. هنرمند در این مجموعه می کوشد با طراحی و بریدن گل ها بر سطح بوم و از خلال بافت ها، تصویری از فقدانِ بهشت و گیاهان را نمایان کند.
گالری ویستا در خیابان مطهری، خیابان میرعماد، کوچه دوازدهم، پلاک 11 واقع شده است.

*«طراحی و نقاشی های محمدرضا فیروزه ای» در گالری پل
نمایشگاهی از آثار هنرمند نقاش محمدرضا فیروزه ای در قالب طراحی و نقاشی از روز جمعه 16 آذرماه در گالری پل برپا می شود و تا 26 آذرماه ادامه خواهد داشت.
محمدرضا فیروزه ای متولد بجنورد، بیشتر فعالیت هایش در زمینه نقاشی در طبیعت است و در واقع، موضوع اصلی فعالیت فیروزه ای را منظره و به طور کلی ترکیبی از فضاهای عینی و آبستره تشکیل می دهد.
وی علاوه بر برگزاری نمایشگاه های بین المللی در کشورهای مختلف جهان چند نمایشگاه گروهی در محل خانه فرهنگ ایران در فرانسه، کانادا، عمان، بنگلادش و 10 نمایشگاه به صورت انفرادی و بیش از 60 نمایشگاه گروهی در تهران و دیگر شهرهای کشور برگزار کرده است.
علاقه مندان جهت بازدید از آثار می توانند همه روزه از ساعت 17 تا 21 به نشانی پل سیدخندان، خیابان کابلی (دبستان)، کوچه فردوسی، شماره 34 مراجعه کنند.

*«پیله» درنگارخانه نقش‌جهان
نمایشگاه نقاشی پریسا میر با عنوان «پیله» جمعه 16 آذر در نگارخانه نقش‌جهان افتتاح می شود و تا چهارشنبه 21 آذر ادامه خواهد داشت.
پریسا میر، فارغ التحصیل رشته پزشکی از دانشکده پزشکی دانشگاه تهران است و نقاشی را به صورت تجربی آموخته و به واسطه این ارتباط، مقاله ای با عنوان اثرات نقاشی بر درمان بیماری‌ها در هفته نامه سلامت به چاپ رساند.
این نمایشگاه در نیاوران از میدان یاسر به سمت تجریش، کوچه همایون‌فر، کوچه سعدی، کوچه حافظ، خیابان آیت‌الله محمودی، پلاک 9 است.

*«پرده آخر» در موزه عکسخانه شهر
نمایشگاه گروهی عکس عکاسان تئاتر با عنوان «پرده آخر» ‌16 آذرماه در موزه عکسخانه شهر افتتاح می‌شود و تا 6 دی ماه ادامه خواهد داشت.
در نمایشگاه «پرده آخر» که آثار آن توسط رضا جلالی گردآوری و انتخاب شده است، 30 اثر از 15 عکاس به نمایش درمی‌آید.
عاطفه آرانی، آرزو آزادپور، میلاد بهشتی، رضا جلالی، فهیمه حکمت، عماد دولتی، مونا صدر، لیلی صدیق، علیرضا فراهانی، محبوبه فرج اللهی، مریم قهرمانی، شیوا مشفق، احسان نقابت، بهار نیک‌پور و عطیه نیکنام عکس‌هایی را که بین سال‌های 1392 تا 1397 در سالن‌های تئاتر تهران ثبت شده‌اند، به نمایش می‌گذارند.
در بخشی از بیانیه نمایشگاه به قلم رضا جلالی آمده است: جالب آنکه با مروری بر آثار این نمایشگاه می‌توان یک نگاه کلی نسبت به بخشی از هنر نمایشی و صحنه‌ای در سال‌های اخیر به دست آورد. هنری که به اجرای لحظه زنده است و اگر عکس آن را ثبت نکند از یادها می‌رود. عکس مطمئن‌ترین راه برای ثبت گوشه‌ای از آن چیزی است که با نام نمایش بر صحنه تئاترها اجرا می‌شود.
موزه عکسخانه شهر در میدان هفتم تیر، میدان بهار شیراز، بوستان بهار شیراز واقع شده است.

*«قطعا اتفاق افتاده» در سرزمین هنر
به گزارش هنرآنلاین، «قطعا اتفاق افتاده» نام نمایشگاهی است که در روز جمعه، ١٦ آذرماه در گالری سرزمین هنر برگزار خواهد شد و ٢٥ آذر ادامه دارد.
در این نمایشگاه آثاری از زنده‌یاد رامیز شهوق به همراه آثار آرزو جباری، حمیده حجار، پریسا شبانی، رامین شهوق، علیرضا شیرافکن، نازنین شیرخانی، ایمان صبح‌روان، مریم فرهنگ، احسان محمدلو، جلال‌الدین مشمولی و سحر مطلق به نمایش گذاشته خواهد شد.
این نمایشگاه به نشانی اوین،ابتدای سربالایی خیابان کچویی، کوچه صفا، پلاک ٤ پذیرای علاقه مندان و هنرمندان است.

*«در جست و جوی خود» در گالری کلاهدوزان
آثار 13 هنرمند نقاش و خطاط معاصر ایران با عنوان «در جست‌وجوی خود» روز جمعه ١٦ آذر در گالری کلاهدوزان افتتاح می شود و تا ٢٣ آذرماه ادامه خواهد داشت.
در این نمایشگاه آثاری از محمد احصایی، نصرالله افجه‌ای، حجت امانی، یعقوب امدادیان، فرامرز پیلارام، مهدی حسینی، صادق تبریزی، مریم سالور، داوود قنبری، رضا مافی، حسین محجوبی، منوچهرنیازی و گیزلا وارگا سینایی به نمایش درمی‌آید.
مفهوم مشترک اغلب آثاری که در نمایشگاه «در جست و جوی خود» به نمایش گذاشته می‌شود، هنر ایرانی - اسلامی است.
گالری کلاهدوزان در خیابان دستگردی، خیابان دکتر مصدق (نفت سابق)، نبش کوی دهم، مجتمع سایا واقع شده است.

انتهای پیام/