به گزارش پارس نیوز، 

حسین عالم بخش نویسنده و کارگردان نمایش «خاتون» در خصوص ایده و طرح این نمایش گفت: طرح نمایش «خاتون» به ۱۴ سال قبل برمی‌گردد به این معنا که پس از اجرای نمایش «ایوب و عشق» که نویسندگی و کارگردانی آن نیز برعهده خودم بود، ایده پرداختن به شخصیت‌های تاریخ قیام امام حسین (ع) که مغفول مانده اند و بیشتر در قالب روضه و مصیبت باقی مانده، ذهن من را به خود مشغول کرد و اتفاقاتی رخ داد که باعث شد تحقیقات زیادی در مورد دختر کوچک امام حسین (ع) را شروع کنم که این وقایع تا حدی برای من خوب بود.

وی با بیان اینکه طرح فراتر از نمایش نامه پیش رفت و تبدیل به فیلم نامه یک سریال ۱۳ قسمتی شد،بیان کرد:در آن زمان مقدورات ساخت سریال کامل فراهم نشد اما امیدوارم که فیلم سینمایی این اثر ساخته شود.

 عالم بخش بیان کرد:از طرح نمایش «خاتون» زمان زیادی گذشته بود از این رو برای این که فراموش نشود، نمایش نامه را از ۳ سال گذشته بر روی صحنه برده‌ایم،ماندگاری نمایش خاتون به دلیل رعایت اصول فنی و حرفه‌ای است.

وی در خصوص حمایت‌های مردم و مسئولان از این نمایش بیان کرد: نمایش «خاتون» با استقبال خوب مردم و جامعه هنری روبه رو شد و می‌توان گفت که در این نمایش اصول فنی و حرفه‌ای تئاتر به خوبی رعایت شده و پرهیز از بعضی موارد که در این گونه نمایش‌ها دیده می‌شود، باعث ماندگاری خوب نمایش «خاتون» شد.

این کارگردان با بیان اینکه اجرای نمایش نامه بلند «خاتون» در دستور کار قرار داشت، اظهار کرد: پس از نگارش فیلم نامه، نمایش نامه بلند «خاتون» نوشته شد که حدود دو ساعت است و به دلیل شخصیت‌های درام، داستان بسیار زیبا و پیچیده می‌شود.

وی بیان کرد:حسین مسافرآستانه در اجرای نمایش بلند مشوق من بود اما به دلیل کمبود زمان نتوانستم نمایش نامه بلند آن را اجرا کنم.

در تقسیم بندی و حمایت از نمایش‌ها تناقض دیده می‌شود

کارگردان «خاتون» با اشاره به اینکه دل‌گرمی و حمایت مسئولان از نمایش بسیار خوب بوده ولی در تقسیم بندی و حمایت از نمایش‌ها تناقض دیده می‌شود، تصریح کرد: بعضی از کار‌ها با حمایت‌های بزرگ و سنگینی همراه است اما کار‌های زیادی داریم که این اتفاق برایشان رخ نمی‌دهد آن هم در حالی که اثرگذاری این آثار بسیار بیشتر است.

عالم بخش در خصوص تغییرات گروه بازیگری و همچنین نگارش نمایش‌نامه توضیح داد: دلیل خاصی در تغییر تیم بازیگران وجود ندارد و برخی از هنرمندان مانند افشین سنگ چاپ و جلیل فرجاد که سال‌های قبل در نمایش حضور داشتند امسال به دلیل مشغله کاری نتوانستیم از وجودشان استفاده کنیم.

وی افزود:در انتخاب بازیگران برای این نمایش، توانایی افراد و سابقه آنها نسبت به اجرای کار بسیار مهم بوده و کسی که از لحاظ فنی بسیارحرفه‌ای، شخصیتی عالی و دل‌نشین و از همه مهم‌تر اعتقاد به داستان داشته باشد  برای من در اولویت قرار دارد و صرف تبلیغ سراغ کسی نرفتم.

 نویسنده «خاتون» ادامه داد:بخش‌هایی از این نمایش نامه نگارش نهایی شد تا شاهد اجرای بهتری از هنرمندان باشیم.

برخی نهاد‌ها فقط یک بار برای آثار مناسبتی هزینه سنگین می‌کنند

عالم بخش در ادامه گذری هم به مشکلات اجرای نمایش زد و گفت: در بعضی از نهاد‌ها و ارگان‌ها در حمایت از آثار مناسبتی شاهد هزینه‌های بزرگی هستیم که فقط یک بار است و پس از آن تولید آن بسیار سخت می‌شود و بقیه عناصر دیگر که کار انجام می‌دهند مغفول می‌مانند. به عنوان مثال درخت بزرگی را درنظر بگیرید که در جایی قرار می‌گیرد که با سایه وسیع خود، نهال‌های دیگر را از بین می‌برد.

«شو» تولید نکنیم

عالم بخش در رابطه با تئاتر‌های تجاری یادآور شد: این گونه تئاتر‌ها به این دلیل که ساز و کار خاصی ندارد مورد انتقاد و نارضایتی افراد تئاتری کشور است و با آن مشکل دارند چرا که یک اثر بسیار بزرگ و به اصطلاح «شو» که در آن اندیشه‌ای وجود ندارد وقتی که تولید می شودباید در نهایت شاهد ناراحتی مردم باشیم. آیا این نتیجه گیری درست است؟ و یا اینکه باید چیزی را در ذهن مردم روشن کنیم؟ خدا را شاکرم که برای نمایش «خاتون» هر یک از بازیگرانی که کار را دیده و نمایشنامه را خواندند برای ایفای نقش در این نمایش اعلام آمادگی کردند به این دلیل که می‌دانستند که پشت این نمایش اندیشه است و حرف‌های زیادی برای گفتن دارد؛ به عبارت دیگر موضوعاتی را مطرح می‌کند که تا به حال کسی به آن نپرداخته است.

رایگانی نمایش اهل بیت(ع)،ترویج فرهنگ غلط است

وی با بیان اینکه مشکلات اقتصادی و تامین بودجه همیشه در کشور وجود دارد، گفت: مشکل بزرگ این است پس از اجرای چندین ساله نمایش «خاتون» بگوییم، چون این نمایش درباره اهل بیت (ع) است رایگان است و یا حتی شام هم می‌دهند که این رواج یک فرهنگ غلط است و درد اصلی و آفتی برای کار‌های بعدی است.

به گفته این کارگردان، نمایش «خاتون» توانسته مخاطبان خود را در این سالها پیدا کند و برای خود گیشه دارد، اما شاهد اجرای نمایش‌هایی هستیم که این فرهنگ اشتباه را رواج می‌دهد و تمام تلاش‌های ما را بر باد می‌دهد که آن هم از رفتار و تصمیم گیری اشتباه مدیران فرهنگی سرچشمه می‌گیرد.

برخی مدیران ناگهان بودجه زیادی را به یک کار اختصاص می‌دهند

عالم بخش در مورد کیفیت آثار نمایشی در سال‌های اخیر گفت: از طرفی همه ما وضعیت مرکز هنر‌های نمایشی را می‌دانیم که آقایان شهرام کرمی و حسین مسافرآستانه و دیگر دوستان با سختی کار را جلو می‌برند و از طرف دیگر مراکز فرهنگی که متولی این کار هستند را می‌بینیم که با مشکلات مالی مواجهه هستند و در مقابل آن بعضی از مدیران ناگهان بودجه زیادی را به یک کار اختصاص می‌دهند که خروجی مناسبی هم ندارد.

کارگردان «خاتون» در پایان گفت: خیلی دوست داشتم که امسال نمایش بلند «خاتون» را اجرا و سال بعد سینمایی این اثر را تولید کنم که به دلایلی از جمله تامین نشدن بودجه مالی و کمبود زمان، این امر محقق نشد اما امیدوارم که این امر امسال محقق و سال آینده فیلم سینمایی «خاتون» را روی پرده سینما ببینیم و اگر این اتفاق به سال بعد موکول شد بتوانیم تئاتر بلند خاتون را شاهد باشیم.

گفتنی است نمایش خاتون تا تاریخ ۱۴ آبان هر شب ساعت ۲۰ در سالن اصلی مجموعه فرهنگی هنری تئاتر شهر بر روی صحنه می‌رود.

انتهای پیام/