به گزارش پارس نیوز، 

 مجموعه مستندهای «چهره‌های ایرانی»، رونمایی از پوستر جمعی این مستندها با حضور مستندسازان روز چهارشنبه دوم آبان در موزه سینما ساعت 18 برگزار خواهد شد.

مستندهای «او مثل هیچکس نیست»؛ به کارگردانی سید هادی موسوی، «در جستجوی صبح»؛ مهرداد شیخان، «زنبورک در گام مینور»؛ مریم سپهری، «سلطان بی تاج و تخت بخارا»؛مسعود جعفری منجیلی، «گلدونه،مش رحیم،صغرا و دیگران»؛ همایون امامی، «مکتب سقاخانه به روایت پرویز تناولی»؛ امیرحسین بهبهانی، «همایون»؛ پیروز کلانتری، «یکی بود،یکی نبود»؛غلامرضا کتال و «یمینی شریف؛ نغمه سرای کودکان»؛ هومن ظریف به مدت یک ماه روی پرده سینماهای گروه سینمایی «هنرو تجربه» در سراسر ایران خواهند رفت.

در ادامه ایسنا مروری دارد بر مستندهای که قرار است به نمایش درآیند.

«او مثل هیچکس نیست» به کارگردانی سید هادی موسوی درباره زندگی علی اکبر صنعتی است.

صنعتی یکی از نقاشان و مجسمه‌سازان قدیمی ایران است و شاگرد ابوالحسن‌خان صدیقی بود. او تا پایان عمر عضو پیوسته فرهنگستان هنر ایران باقی ماند و در سال 85 درگذشت.

مستند «در جستجوی صبح» به کارگردانی مهرداد شیخان به زندگی و فعالیت‌های حرفه‌ای عبدالرحیم جعفری، پدر نشر نوین ایران و بنیانگذار موسسه انتشارات امیرکبیر در طول سه دهه فعالیتش می‌پردازد.

این مستند حاصل حدود سه سال پژوهش و تولید در عرصه ساخت آن است که سیمین بهبهانی، پوری سلطانی، بهمن فرزانه، پرویز شهریاری، احسان نراقی، رضا یکرنگیان، لیلی گلستان، بهاءالدین خرمشاهی، ابراهیم حقیقی از جمله صاحب‌نظرهایی هستند که در این فیلم با آنها گفتگو شده است.

مستند بلند "زنبورک در گام مینور" ساخته (مریم سپهری) پرتره‌ای درباره‌ی استاد حمید نفیسی نویسنده و پژوهشگر سینما است.پژوهشگری که تاکنون کتاب‌های زیادی در زمینه رسانه، تلویزیون و سینمای مستند تالیف کرده‌ است‌.

عوامل تولید مستند 60 دقیقه‌ای «زنبورک در گام مینور» عبارتند از: پژوهشگر و کارگردان: مریم سپهری؛ فیلمبردار: مجید آزادمنش؛ صدابردار: یاسر آقاامینی‌ها؛ صداگذار: شاهین پورداداشی؛ تدوینگر: آرش زاهدی‌اصل؛ نویسنده و گوینده گفتار متن: حمید نفیسی؛ آهنگساز: کیاوش صاحب‌نسق؛ تهیه‌کنندگان: مریم سپهری و پیمان فتوت‌احمدی.

مستند پرتره «سلطان بی‌تاج و تخت بخارا» ساخته مسعود جعفری منجیلی درباره زندگی علی دهباشی است.

علی دهباشی در سال 1337 در تهران به دنیا آمد. او روزنامه‌نگار، ادب پژوه، نویسنده و سردبیر مجلهٔ بخارا است و تا کنون تلاش فراوانی در معرفی آثار و زندگی بزرگان فرهنگ و ادب و هنر ایران و جهان داشته‌ است.

«گلدونه، مش رحیم، صغرا و دیگران» به کارگردانی به کارگردانی همایون امامی درباره فعالیت‌های تئاتری اسماعیل خلج است که در فاصله سال‌های 47 تا 57 به مدت ده سال در کارگاه نمایش، به نویسندگی و کارگردانی تئاتر پرداخته است.

عوامل تولید این مستند شامل پژوهشگر: همایون امامی، تصویربردار: علی لقمانی، صدابردار: احمدرضا طائی، صداگذار: آرش اسحاقی، تدوینگر: آرش زاهدی اصل، تهیه کننده: مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی هستند.

این مستند ساز پیش از این مستندهایی از جمله «حکایت همچونان باقیست»، «چشم»، «هزار چشمه»، «بچه‌های چای بویی» را نیز تولید کرده است.

«مکتب سقاخانه به روایت پرویز تناولی» ساخته امیرحسین بهبهانی به زندگی و آثار پرویز تناولی مجسمه‌ساز معاصر ایران ‌پرداخته است.

برخی عوامل این مستند - پرتره 52 دقیقه‌ای عبارتند از: نویسنده و پژوهشگر: سیامک دل زنده، تصویربردار: محمد مجلل، تدوین: امیرحسین بهبهانی - شیث مشکات، صداگذار: علی ترابی تهرانی، موسیقی: سحر سخائی، عکاس: امیررضا نسیمی و تهیه کننده: پیمان جعفری - امیرحسین بهبهانی.

«همایون» ساخته پیروز کلانتری درباره زندگی همایون صنعتی زاده موسس و مدیر انتشارات فرانکلین است.

همایون صنعتی زاده در سال 1304 در تهران به دنیا آمد و پدرش عبدالحسین صنعتی زاده، از اولین رمان نویسان ایرانی بود. او که به عنوان یک کارآفرین، نویسنده، مترجم و ناشر ایرانی شناخته می‌شود در سال 88 درگذشت.

«یکی بود،یکی نبود» به کارگردانی غلامرضا کتال درباره زندگی توران میرهادی از پایه گذاران اصلی ادبیات کودک و تعلیم و تربیت نوین در ایران است. این مستند پرتره نگاهی دارد به زندگی پر فراز نشیب «توران خانم» و فعالیت‌های او در حوزه تعلیم و تربیت، فرهنگ کودکی و ادبیات کودک.

تصویربرداری این مستند 78 دقیقه ای در سالهای 1383 و 1384 انجام شده است. تدوین آن با فرید دغاغله و کار آهنگسازی و صدا گذاری آن نیز با محمدعلی رفیع بوده است و تصحیح رنگ و نور آن توسط حمیدرضا فطوره چیان و سیندخت رحیمیان انجام شده است.

فیلم مستند 75 دقیقه‌ای «یمینی شریف، نغمه‌سرای کودکان» به تهیه‌کنندگی هومن یمینی شریف و کارگردانی هومن ظریف، زندگی عباس یمینی شریف و فعالیت‌های فرهنگی و ادبی او را به نمایش می‌گذارد.

نقش تاریخی این شاعر، به گونه‌ای است که سرگذشتش در واقع مروری است بر تاریخ ادبیات و آموزش و پرورش کودکان ایران از آغاز قرن اخیر که در این مستند، تجارب تلخ مدرسه و مکتب، دوران سخت کودکی، آشنایی‌اش با فرخی یزدی و تجارب معاشرت با آن شاعر شوریده آزادی‌خواه، شیفتگی او به آهنگ کلمات و سرودن شعر در دبستان و رشد علاقه‌اش به ادبیات کودک مورد پژوهش قرار می‌گیرد.

مستندهای پرتره بر پرده سینماهای هنر و تجربه