به گزارش پارس نیوز، 

«محمد جهانشاهی» با اعلام این خبر افزود: در جلسه کمیته عالی ثبت آثار غیر منقول کشور، تعداد 6 اثر ارزشمند از آثار تاریخی استان سمنان ، واجد ارزش ثبت در فهرست میراث ملی شناخته شد. از این تعداد یک اثر در شهرستان شاهرود، یک اثر در شهرستان سمنان، دو اثر در شهرستان سرخه، یک اثر در شهرستان گرمسار و یک اثر در شهرستان آرادان قرار دارند.

هانی رستگاران، مسئول پیگیری امور ثبت جهانی آثار و بناهای تاریخی استان سمنان نیز در این خصوص گفت: آثار جدید ثبت شده در فهرست میراث ملی از استان سمنان شامل « خانه میر آخورلی» با معماری خاص دوران قاجار است که این عمارت از جمله خانه‌های تاریخی بزرگ روستایی از توابع شهرستان گرمسار است و در سال‌های گذشته توسط مالک به اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان سمنان هبه شده بود.

افزود: اثر بعدی « خانه معتمدی» واقع در ورودی جاده مواصلاتی روستای علی‌آباد آرادان است که با بهره‌گیری از عناصر معماری دوران پهلوی و آجر نماهای برجسته از جمله آثار منحصر به‌فرد منطقه به‌شمار می‌رود و پس از پیگیری‌های مستمر با همکاری شهرداری آرادان از سوی مالک به میراث فرهنگی استان سمنان هدیه شد.

وی گفت: «حمام خوریان» شاهرود با ویژگی‌های خاص مربوط به دوران قاجار، دیگر اثر ثبت شده در فهرست میراث ملی است که پلان‌ معماری این حمام به‌صورت کامل باقی مانده و خطوط معماری آن در برداشت‌ها و مستندنگاری انجام شده، استخراج شده است.

رستگاران با اشاره به ثبت «خانه ملاحسین هراتی»، از علما و اندیشمندان قرن 12 هجری شمسی و از مفاخر دینی و الهیات زمان خود در شهر سمنان در فهرست میراث ملی، افزود: این خانه به‌عنوان میراث معنوی و غیر منقول مادی به ثبت رسید.

وی گفت: «خانه عزیزی» با وجود المان‌ها و عناصر معماری قاجار واقع در شهر سرخه از جمله بناهای باقی مانده از مواریث معماری و تزینات این دوره خاص در شهر سرخه نیز ثبت ملی شد.

وی با بیان اینکه «قلعه تاریخی جهان‌آباد» که از معدود قلعه‌های دفاعی و مسکونی (حایز دو کاربری) است و در روستای جهان‌آباد شهرستان سرخه واقع شده نیز ثبت ملی شد، افزود: این قلعه از وسعت قابل توجه و فضاهای پر پیچ و خم قلاع دوران صفوی برخوردار است.

مسئول پیگیری امور ثبت جهانی آثار و بناهای تاریخی استان سمنان گفت: تعداد 20 عنوان پرونده آثار ناملموس از آداب، رسوم، فرهنگ‌ها و مواریث سنتی و اصیل استان سمنان نیز گردآوری شده و برای بررسی به کمیته ثبت آثار در سطح ملی ارسال شده است.

استان سمنان دارای 1000 اثر تاریخی شناسایی شده و بیش از 800 اثر ثبت شده در فهرست میراث ملی است.
انتهای پیام