به گزارش پارس نیوز، 

سرهنگ محمدرضا افضلی روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگاران افزود: 9 حفار غیرمجاز که در حال حفاری در منزلی در سمنان در صدد کشف اشیاء تاریخی و فرهنگی بودند دستگیر شدند.
وی، هدف این حفاران غیرمجاز را کشف و خروج اشیاء تاریخی و فرهنگی دانست و خاطرنشان کرد: این متخلفان زمین این خانه را در سمنان به طول 30 متر به صورت عمودی و افقی حفاری کردند.
وی بیان کرد: با انجام عملیات اطلاعاتی خانه مورد نظر توسط عوامل یگان حفاظت اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان سمنان شناسایی و پس از کسب مجوز از مقام قضایی ، ورود به منزل صورت گرفت.
افضلی با تاکید به اینکه حفاری غیرمجاز جرم است، افزود: تا کنون چنین حفاری غیرمجازی با این میزان عمق و ارتفاع در شهر سمنان رخ نداده بود.
فرمانده یگان حفاظت از آثار تاریخی اداره کل میراث فرهنگی استان سمنان گفت: براساس ماده واحده 562 قانون مجازات اسلامی، هر گونه حفاری و کاوش به قصد به دست آوردن اموال تاریخی- فرهنگی ممنوع است و مرتکب، به حبس از 6 ماه تا سه سال و ضبط اشیای مکشوفه به نفع سازمان میراث فرهنگی کشور وآلات و ادوات حفاری به نفع دولت محکوم می شود.
وی اضافه کرد: چنان چه حفاری در اماکن و محوطه های تاریخی که در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است، یا در بقاع متبرکه و اماکن مذهبی صورت گیرد، علاوه بر ضبط اشیاء مکشوفه و آلات ادوات حفاری، مرتکب به حداکثر مجازات مقرر محکوم می شود.
افضلی گفت: علاقه مندان به حفاظت و صیانت از آثار تاریخی استان سمنان می‌توانند هرگونه تخلف، تعرض، تخریب یا حفاری غیرمجاز علیه آثار تاریخی را به شماره 31705 سامانه خبری یگان حفاظت اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان سمنان اعلام کنند.
استان سمنان دارای بیش از یکهزار اثر تاریخی شناسایی شده است که تمام این آثار نیاز به مراقبت و حفاظت با مشارکت عموم شهروندان دارد.
6103