به گزارش پارس نیوز، 

 از کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، بیست‌ و یکمین جشنواره بین ‌المللی قصه ‌گویی با شعار «خوب زندگی کردن تمرین می‌ خواهد»، در سه بخش عمومی، تخصصی و مقاله علمی برگزار می شود؛ در بخش تخصصی 14 تا 18 ساله ها، 18 سال به بالا و پدربزرگ ها و مادربزرگ ها می توانند شرکت کنند. در بخش عمومی یا همان «قصه زندگی من» همه مردم می توانند شرکت کنند و باید در مدت 90 ثانیه داستانی روایت شود.
آیین اختتامیه بیست و یکمین جشنواره بین ‌المللی قصه‌ گویی کانون امسال همزمان با شب یلدا برگزار می‌ شود.
در حالی که رقابت‌های استانی در آذربایجان شرقی، چهار محال و بختیاری، کهگیلویه و بویراحمد،‌ گیلان، مازندران، همدان، فارس، یزد و قزوین پیشتر به پایان رسیده و برگزیدگان آن معرفی شده‌اند از روز شنبه 21 مهر 1397، رقابت قصه‌گویان استان‌های آذربایجان غربی و کرمانشاه آغاز و یکشنبه 22 مهر، با پایان مسابقه استانی، افراد برتر این دو استان مشخص خواهند شد.
در این میان شلوغ‌ترین روز بیست‌ویکمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی در بخش استانی مربوط به روز یکشنبه، 22 مهر است که طی آن، رقابت در استان‌های اصفهان، ایلام، بوشهر، تهران، کردستان و هرمزگان آغاز شده است در حالی که علاوه بر پایان مسابقه استان‌های آذربایجان غربی و کرمانشاه، نفرات برتر استان‌های بوشهر و هرمزگان معرفی می‌شوند.
در ادامه مسابقه‌های استانی قصه‌گویی در روز دوشنبه 23 مهر، رقابت قصه‌گویان استان خراسان شمالی و البرز آغاز می‌شود و رقابت قصه‌گویان استان‌های اصفهان و تهران ادامه می‌یابد، تکلیف برگزیدگان استان‌های ایلام، کردستان و خراسان شمالی نیز روشن می‌شود.
بر همین اساس دختران و پسران 14 تا 18 سال سه‌شنبه 24 مهر، مردان و زنان بالای 18 سال و پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌های استان‌های اردبیل، زنجان و سمنان در بخش تخصصی جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی به رقابت خواهند پرداخت و سه‌شنبه آخرین روز رقابت‌های استان‌های تهران، البرز، اصفهان و سمنان خواهد بود.
بر اساس این گزارش، شرکت‌کنندگان بخش قصه‌گویی تخصصی در استان‌های خوزستان، خراسان جنوبی و مرکزی در روز چهارشنبه 25 مهر رقابت خود را آغاز خواهند کرد، مسابقه‌های استانی در استان‌های اردبیل و زنجان به پایان می‌رسد و برگزیدگان این دو استان مشخص می‌شوند.
علاوه بر آغاز جشنواره قصه‌گویی پنجشنبه 26 مهر در استان سیستان و بلوچستان، استان‌های خراسان جنوبی، خوزستان و مرکزی، نیز شاهد پایان جشنواره قصه‌گویی خواهند بود و با پایان یافتن رقابت قصه‌گویان در استان سیستان و بلوچستان جمعه 27 مهر، رقابت‌های این هفته از مرحله استانی بیست‌ویکمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی به پایان خواهد رسید.
بر این اساس هریک از این جشنواره‌ها 5 شرکت‌کننده برگزیده را در بخش «مردان و زنان بالای 18 سال» به مرحله منطقه‌ای و 3 شرکت‌کننده را به‌صورت جداگانه در هر یک از بخش‌های «دختران و پسران 14 تا 18 سال» و «پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌ها» به مرحله کشوری معرفی می‌کنند.
پایگاه اطلاع‌رسانی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به نشانی www.kanoonnews.ir و جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی به نشانی www.kanoonfest.ir نشانی محل برگزاری این جشنواره‌ها را در استان‌های مختلف اعلام کرده است که به غیر از شهر اصفهان که جشنواره در مجتمع کانون پل فلزی و تهران که در سالن غدیر مرکز آفرینش‌های کانون در خیابان حجاب برگزار می‌شود، مکان برگزاری دیگر جشنواره‌های استانی سالن اجتماعات اداره‌های کل کانون آن استان‌ها اعلام شده است.

***مذاکره کانون در فرانکفورت برای خرید و فروش حق نشر کتاب‌
نماینده کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در هفتادمین نمایشگاه کتاب فرانکفورت از برپایی بیش از 20 نشست کاری با ناشران خارجی برای خرید و فروش حق نشر (کپی‌رایت) کتاب‌ خبر داد.
سعیده ارگانی با اعلام این خبر گفت: تا روز دوم 21 جلسه‌ کاری با نمایندگانی از کشورهای آلمان، فرانسه، انگلیس، کره جنوبی، بنگلادش، ایتالیا، مالزی، کانادا و... برگزار و درباره‌ خرید و فروش کپی‌رایت مذاکراتی انجام شد.
کارشناس مسوول حوزه کتاب امور بین‌الملل کانون اضافه کرد: برخی دیدارها مربوط به تامین کتاب‌های مورد نیاز کتاب‌خانه‌ مرجع کانون بود.
ارگانی با اشاره به نشست اعلام نامزدهای دریافت جایزه آستریدلیندگرن یادآور شد: از ایران هفت نامزد معرفی شده‌اند که در میان ‌آنها هوشنگ مرادی‌کرمانی و کتاب‌خانه‌های سیار نامزدهای کانون برای دریافت این جایزه هستند.
وی ادامه داد: امسال برای اولین بار در حاشیه‌ نمایشگاه کتاب فرانکفورت نمایشگاهی اختصاصی برای ناشران کودک در نظر گرفته شده که به پیشنهاد خانم بیرجیت فریک از مسئولان نمایشگاه کتاب فرانکفورت، دو کتاب کانون با عنوان «پسرک پرنده قطار» و «ماه بود و روباه» که پیش از این به زبان انگلیسی منتشر شده در این بخش به نمایش در آمده است.
هفتادمین نمایشگاه کتاب فرانکفورت 18 تا 22 مهر 1397 (10تا 14 اکتبر 2018) در آلمان برپا شده و کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در این دوره کتاب‌های صوتی و تصویری، کتاب‌های انگلیسی، مجموعه‌ نیاکان ما و برگزیده‌ ‌آثاری که تاکنون حق نشر آن‌ها را از ناشران خارجی خریداری کرده به نمایش گذاشته است.

***«اصطلاح‌نامه کودک و نوجوان» موضوع هفتادمین نشست کتاب‌خانه مرجع کانون
هفتادمین نشست توسعه و ترویج فرهنگ کتاب‌خوانی با موضوع «اصطلاح‌نامه کودک و نوجوان» 30 مهر در کتاب‌خانه‌ی مرجع کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برگزار می‌شود.
در این نشست فریبرز خسروی دارای مدرک دکتری کتاب‌داری و اطلاع‌رسانی به همراه ملوک‌السادات حسینی بهشتی دکتری زبان‌شناسی همگانی در مورد موضوع مطرح شده سخن می گویند.
مجموعه نشست‌های «ترویج خواندن» دوشنبه‌ی آخر هر ماه با حضور صاحب‌نظران عرصه‌ هنر و ادبیات کودک و نوجوان در محل این کتاب‌خانه برگزار می‌شود و حضور علاقه‌مندان به حوزه ادبیات کودک و نوجوان در این نشست‌ها بدون مانع است.
به شرکت کنندگان در این نشست‌ها گواهی آموزشی به مدت دو ساعت از سوی اداره‌کل آموزش و پژوهش کانون اعطا می‌شود. بر اساس این خبر علاقمندان می‌توانند از ساعت 14 تا 16 روز 30 مهر به کتاب‌خانه مرجع کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان واقع در خیابان شهید بهشتی خیابان خالداسلامبولی (وزراء) ساختمان شهید ملک‌شامران پلاک 24، مراجعه کنند.
علمی**9157**1440