به گزارش پارس نیوز، 

دانشمندان می گویند روزه گرفتن سبب تولید مولکولی خاص در بدن انسان می شود که بر روی سیستم عروقی بدن تاثیر مثبت گذاشته و مانع از پیرشدن آن و کل بدن می شود.

روزه گرفتن علاوه بر اینکه در ادیانی مانند اسلام یک فریضه مذهبی محسوب می شود، به علت تاثیرات مثبت آن بر روی سلامت انسان نیز مورد توجه بوده است؛ به گونه ای که روزه داری به عنوان یک رژیم غذایی به منظور کاهش وزن نیز توسط متخصصان تغذیه توصیه شده است.

روزه بگیرید تا پیر نشوید

روزه داری موجب کاهش وزن می شود، اما تاثیرات جانبی مثبت دیگری نیز دارد که تا به حال پنهان باقی مانده بود. بر همین اساس یافته های پژوهشگران نشان می دهد در جریان روزه داری مولکولی در بدن تولید می شود که مانع از تخریب و بالا رفتن سن سیستم عروقی بدن می شود و این امر باعث می شود از پیری زودرس انسان ها جلوگیری شود.

روزه گرفتن موجب شکل گرفتن حالت متابولیک خاصی در بدن می شود که ketosis نام دارد و به تبدیل چربی های ذخیره شده در بدن به انرژی کمک می کند و جلوی تبدیل آنها به گلوکوز را می گیرد. یکی از منابع انرژی که در حالت روزه داری به تسهیل این فرایند کمک می کند مولکولی به نام β-Hydroxybutyrate است.

بررسی مذکور که در دانشگاه هاروارد صورت گرفته نشان می دهد این فرایند اثرات روانشناختی خوبی هم بر روی انسان دارد. بر همین اساس روزه داری فعالیت شبکه میتوکندریال داخل سلول های بدن انسان را متحول کرده و به افزایش عمر مفید این سلول ها و در نتیجه افزایش عمر انسان و بهبود کلی شرایط سلامتی منجر می شود.

افزایش سطح مولکول های β-Hydroxybutyrate در بدن فایده مهم دیگری نیز دارد و آن فعال کردن مجدد سلول های پیری است که دیگر تکثیر و تقسیم نمی شوند. فعال شدن مجدد این سلول ها از پیرتر شدن آنها جلوگیری می کند و جریان خون را در قلب و عروق انسان تقویت می کند.

پژوهشگران این کشف را بسیار مهم توصیف کرده و می گویند از این طریق می توان به خوبی با بیماری های قلبی و عروقی و آلزایمر مقابله کرد.