به گزارش پارس نیوز، 

به نقل از پایگاه خبری حوزه هنری، آیین گشایش سومین جشنواره نقالی و پرده خوانی غدیر(نقالان علوی) در بهشت زهرا به همراه ادای احترام به مرشد ولی‌الله ترابی، نقال پیش‌کسوت و فقید ایرانی، برنامه‌های ویژه‌ای از جمله نقالی و نواختن سنج و دمام برگزار شد.

کوروش زارعی، مدیر مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری، در جشنواره نقالی و پرده خوانی غدیر گفت: این جشنواره به سومین دوره خود رسید. جشنواره‌ای که با یاری دوستانی همچون محسن میرزاعلی و حسین عالم بخش و دیگر همکاران ما در مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری راه اندازی شد. قطعا اگر شما اساتید پرده خوانی و نقالی دست ما را نگرفته بودید امروز جشنواره نقالی برگزار نمی‌شد.

مدیر مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری افزود: با آرزوی سلامتی برای پیش کسوتان نقالی کشور گفت: شما اساتید و پیش‌کسوتان هنر نقالی و پرده خوانی عمر خود را صرف هنرهای سنتی و آیینی ایران کرده‌اید و من امروز در این مراسم دست تک تک شما عزیزان را می‌بوسم و آرزوی سلامتی برای شما و رشد و توسعه هنر نقالی دارم. ان‌شاء‌الله با یاری شما عزیزان و پرورش و تربیت جوانان هنرمند نقالی آینده این هنر سنتی ایران را بسازیم.

زارعی در پایان گفت: ان‌شاء‌الله جشنواره نقالی و پرده خوانی غدیر تا سالیان طولانی به کار خود ادامه دهد و هیچ‌گونه تغییرات مدیریتی مانع از رشد و فعالیت اهالی این هنر نشود. ما در مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری و دفتر تعزیه و آیین های نمایشی این مرکز در نظر داریم تا هنر شاهنامه خوانی را نیز در دستور کار خود قرار داده و این کتاب منظوم بزرگ نمایشی ایران زمین را همه‌گیر کنیم تا شاهنامه خوانی نیز همانند نقالی و پرده خوانی در میان هنرمندان فراگیر شود.

عالم‌بخش: میدان امام حسین(ع) و بوستان آب و آتش میزبان اجراهای این جشنواره است

دبیر سومین جشنواره نقالی و پرده‌خوانی غدیرگفت: این جشنواره که به همت مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری راه‌اندازی شده در عرصه نقالی و پرده‌خوانی، تخصصی‌ترین جشنواره در نوع خود است.

حسین عالم ‌بخش افزود: زنده نگه ‌داشتن عید سعید غدیر خم، شناخت سبک زندگی امیرالمؤمنین (ع)، داستان‌های مربوط به قضاوت‌های حضرت و علم و معرفت شناختی ایشان از اهداف برگزاری جشنواره نقالان علوی است.

وی گفت: 120 اثر به دبیرخانه جشنواره ارسال شده بود که در مرحله نخست 60 اثر پذیرفته شد و سپس با بازبینی‌های انجام شده از فیلم‌ و اجراهای زنده در تهران، 31 اثر به مرحله نهایی جشنواره راه یافتند.

 عالم بخش افزود: سومین جشنواره نقالان علوی در سه بخش رقابتی بزرگ‌سال، نوجوان و بخش کودک با داوری هیئت بازبینی متشکل از دکتر اردشیر صالح‌پور، داریوش نصیری و مرشد مهدی چایانی برگزار می‌شود.

وی گفت: یک بخش ویژه با عنوان «پیش‌کسوتان» در این دوره در نظر گرفته شده است که به اجرای نقالی و پرده‌خوانی استادان و پیش‌کسوتان این هنر اختصاص دارد.

عالم بخش افزود: این بخش غیر رقابتی است و با هدف افزایش آگاهی از اجرای درست نقالی و پرده‌خوانی برگزار می‌شود.

دبیر سومین جشنواره نقالی و پرده‌خوانی غدیرگفت: این رویداد فرهنگی و هنری از امروز از ساعت 17 تا 19:30 در میدان امام حسین (ع) و از ساعت 20:30 تا 23 در آمفی‌تئاتر روباز بوستان آب و آتش برگزار می‌شود.

عالم بخش افزود: آیین پایانی جشنواره نیز ششم شهریور با تقدیر از از مرشدان بنام و پیشکسوت مهدی چایانی و مرشد محمد احدی در حوزه هنری برگزار خواهد شد.

مرشد محسن میرزاعلی: درود ای رهروان حکیم سخن

در این مراسم مرشد محسن میرزاعلی با قرائت بیانیه ای از یاری همه نقالان و اهالی هنر در راه اندازی این جشنواره تشکر کرد. وی در این بیانیه آورده است: «درود را بر امیر کلام و با کلام امیر آغاز می‌کنم، که فرمود همه چیز ملال آور است جز سخن حکیمان،

درود ای رهروان حکیم سخن، درود ای ایثارگران و کشته شدگان حریم کلام، درود ای راویان پرده‌های هزار رنگ عاشقی و درود ای راویان و نقالان عرصه سخن و راویان عشق و جوانمردی هم آنان که از شاه مردان جهان علی(ع) خوانده خواهند خواند.

خداوند نیرو دهد به سخن سرایان و سخن پرداران نیک اندیشی که به مدد یزدان پاک از این کهن بوم پارسی، درک سخن فرمانده مهربان مهربانی کرده و سخن در دهان نیاورده مگر آنکه به بوی علی(ع) آراسته باشد.

امروز به همت امیران، اسپهبدان، بزرگان و صاحب نظران خصوصا جوانان پر شور عاشق به معرفت اهل بیت(ع) افتتاح سومین جشنواره نقالان و پرده خوانان علوی را کنار مزار مرشد صاحب نفس و فهم کننده سخن امیر کلام استاد ولی الله ترابی با ذکر مولا جان علی آغاز و در دهه ولایت عید قربان تا غدیر که دهه آماده کردن روح و جان است.

به استقبال آزاده آزادگان جهان امام حسین(ع) می‌رویم تا ان‌شاءالله به لطف لایزال الهی در مسیر رشد و کمال گام نهاده و معنی قربانی نفس و جهاد اکبر و اصغر را بدانیم.

و همین جا از تک تک شما عزیزان درخواست و دست کمک به سویتان دراز کرده تا برادر کوچک خود را  برای رشد و تعالی هنر آیینی و سنتی نقالی و پرده خوانی در دفتر تعزیه و آیین های نمایشی حوزه هنری یاری رسانید.»

در ادامه این برنامه مرشد حسن بیگی و مرشد ورمزیار با اجرا و شعر خوانی به بیان ارزش‌های هنر نقالی پرداختند.

به گزارش فارس، این مراسم با حضور مرشد احدی، علاءالدین قاسمی، محمد معجونی، جواد خرم، مرشدعلی ناری، آقای میرزاپور، هومن پوراشرف، هلیا حیدری، آوا فیاضی، طاهره بهرامی، مرشد مجتبی حسن بیگی، شعبان میرزاعلی، مرشد ابوالفضل ورمزیار، کی خسرو دهقان، داریوش نصیری و جمعی از هنرمندان صبح امروز در بهشت زهرا به همراه ادای احترام به مرشد ولی الله ترابی،نقال پیشکسوت و فقید ایرانی برگزار شد

انتهای پیام/