به گزارش پارس نیوز، 

فاکتورهای زیادی هنگام خرید کولر گازی باید مد نظر قرار بگیرند. کولرهای گازی از لحاظ قیمت، میزان مصرف برق و ظرفیت خنک‌کنندگی با هم تفاوت دارند. به علاوه، دستگاه‌های کولر گازی امروزی ویژگی‌های پیشرفته‌ای دارند که باید قبل از خرید از آنها آگاهی داشت. از سوی دیگر، اندازه‌ی اتاق، پنجره یا محفظه‌ی موجود در دیوار  نیز ارتباط مستقیم با انتخاب انواع کولر گازی دارد.

///////////////////

زمان خرید بهتر است در فصول سرد سال جهت خرید کولر گازی اقدام کنید. این کار چند خوبی دارد. اول اینکه بسیاری از شرکت‌ها دستگاه‌های خنک‌کننده‌ی خود را در ماه‌های سرد سال به حراج می‌گذارند و با تخفیف ویژه عرضه می‌کنند. دلیل دیگر این است که اگر در ماه‌های گرم سال که اوج خرید و فروش کولر است اقدام به خرید کنید، ممکن است نصّاب‌های مجاز وقت کافی برای نصب سریع کولر شما نداشته باشند و مجبور شوید چند روزی صبر کنید. بنابراین، در صورت امکان در ماه‌هایی اقدام به خرید کولر کنید که بتوانید هم از تخفیف و هم از خدمات خوبی برخوردار شوید.

کولر آبی‌

سازوکار کولرهای آبی با کولرهای گازی کاملا متفاوت است؛ اساسا مقایسه‌ی این دو نوع کولر به دلیل تفاوت در کاربرد آنها منطقی به نظر نمی‌رسد. کولرهای آبی از لحاظ مصرف برق بهینه‌تر عمل می‌کنند و سازوکار نسبتا ساده‌ و قیمت پایین‌تری دارند؛ اما تنها برای شهرها و مناطقی که آب و هوای گرم و خشک دارند مناسب هستند.

رایج‌ترین نوع کولر آبی در ایران، بر بام خانه قرار می‌گیرد و سرمای آن از طریق کانال‌های کولر به داخل منزل هدایت می‌شود. کولرهای آبی قابل حمل نیز وجود دارند که کمتر در منازل مورد استفاده قرار می‌گیرند.اگر خانه‌ی شما دارای بام و کانال کولر است، می‌توانید مطمئن باشید که کولر آبی در منطقه‌ی شما جواب می‌دهد. در سمت مقابل، مناطق مرطوب مثل نواحی شمالی که به دلیل بارش زیاد باران بام‌ها شیروانی هستند و رطوبت به دلیل مجاورت دریا بسیار بالا است، هوا به‌اصطلاح از رطوبت اشباع می‌شود. در نتیجه، امکان استفاده از کولر آبی وجود ندارد و کولر گازی گزینه‌ی درست به‎حساب می‌آید.

///////////////////

کولر آبی پوشالی

سازوکار کولر آبی بسیار ساده است. در این نوع کولر، باد از مجاورت آب روی پوشال‌های چوبی عبور داده می‌شود و مولکول‌های آب آزاد می‌شوند و هوا مرطوب و خنک می‌شود و در نهایت بر اثر جریان هم‌رفتی، هوای اتاق خنک می‌شود. توربین داخل کولر آبی به کمک پوشال‌های خیس می‌تواند باد خنکی ایجاد کند که تا ۲۰ درجه سردتر از دمای بیرون باشد. این باد مسلما مرطوب است؛ بنابراین، گفته می‌شود برای استفاده از کولر آبی حداکثر رطوبت هوای منطقه‌ی شما باید ۶۰ درجه باشد. 

مشخصه‌ی اصلی کولر‌های آبی که هنگام خرید باید به آن توجه کرد، توان موتور الکتریکی آنها است که بین بازه‌ی ۵۰۰۰ تا ۲۵۰۰۰ قرار دارد. با افزایش این عدد، کولر توان بیشتری در مکش و پرتاب هوا به داخل مکان مورد نظر و از طریق کانال‌‌های مورد نظر دارد. بدین ترتیب با توجه به دمای منطقه سکونت و هم‌چنین مساحت منزل خود، باید اقدام به خرید کولر با توان مناسب را بکنید. کولر‌های آبی سالانه به سرویس نیاز دارند. بررسی و در صورت نیاز تعویض، پوشال و تسمه از مهم‌ترین ملزومات سرویس‌های کولر‌های آبی است. با این حال این دسته از کولر‌ها به دلیل قیمت پایین‌تر، مصرف برق کمتر، هزینه‌ی اندک نصب و هم‌چنین هزینه‌ی بسیار پایین سرویس و تعمیر در صورت بروز مشکل نسبت به انواع گازی، محبوب‌ترین نمونه‌ی مورد استفاده در کشور است.

کولرهای آبی به دلیل فناوری قدیمی خود، نکات منفی زیادی دارند که می‌توان به ورود گرد و غبار، امکان رشد میکروب و آلودگی‌ها در پوشال و انتقال آن‌ها به محیط خانه، کاهش عملکرد در صورت افزایش دما و عدم کاربرد در محیط‌های مرطوب اشاره کرد. در همین راستا و با توجه به آب‌و‌‌هوای گرم و خشک بیشتر مناطق کشور، کولر‌های آبی سلولزی توسعه یافتند.

///////////////////

کولر آبی سلولزی

کولر‌های آبی سلولزی نسبت به انواع پوشالی عملکرد کاملا یکسانی دارند و تنها از پد‌ها سلولزی به جای پوشال‌های چوبی بهره می‌برند. پوشال‌ها به دلیل ساختار خاص خود، توانایی زیادی در نگه‌داری آب را نداشته و با توجه به جنس و ماهیت خود، برای جلوگیری از وجود میکروب‌ها و بهبود عملکرد کولر در خنک‌سازی، سالیانه باید تعویض شوند. اما پد‌های سلولزی به دلیل ساختار خود هر چهار سال نیاز به تعویض دارند و هم‌چنین تراکم بالای آن‌ها اجازه‌ی ورود گرد‌و‌غبار را به داخل کولر و در ادامه محیط خانه نمی‌دهد.

با توجه به افزایش قابل توجه سطح آلودگی هوا در کلان‌شهر‌های کشور، پیشنهاد می‌شود برای ایجاد محیطی سالم‌تر، از این دسته از کولر‌ها بهره ببرید.

///////////////////

کولر گازی

کولرهای گازی قرار دارند که از تنوع بسیار بالاتری برخوردار هستند و عموما سازوکاری مشابه یخچال دارند. کولر‌های آبی با توجه به ساز‌و‌کار خود برای محیط‌هایی با دمای بیش از ۴۲ درجه به بالا بهترین گزینه‌ی موجود هستند زیرا کولر‌های آبی سلولزی نیز در دمای هوای مذکور عملکرد خنک‌سازی موثر خود را از دست می‌دهند. آبی که از پشت آن‌ها طی فرآیند تقطیر خارج می‌شود، نشان می‌دهد که این دستگاه‌ها مناسب محیط‌های مرطوب هستند و ضمن خنک کردن فضا، کاهش رطوبت آن را نیز بر عهده دارند.

با پیشرفت صنعت کولرسازی، شرکت‌های سازنده به فکر افزودن قابلیت‌های جدید، بالا بردن کیفیت و پاسخگویی هر چه بیشتر نیازهای مصرف‌کنندگان افتادند. شرکت‌ها با ارائه‌ مدل‌های جدید کولر گازی، نه‌تنها موجب تحولی در صنعت کولرسازی جهان شد، بلکه با افزودن امکانات گسترده و مفید روی آن‌ها، بیش از پیش فناوری‌های روز دنیا را به خانه‌ها آوردند. مزایای کولر گازی نسبت به کولر آبی شامل حوزه‌های وسیعی می‌شود که از آن جمله می‌توان به قابلیت تنظیم دما و رطوبت هوا، قابلیت سرمایش و گرمایش، مستقل بودن دستگاه و عدم انتظار برای روشن شدن سیستم مرکزی، سیستم‌های تصفیه هوا برای از بین بردن گردوغبار و ویروس و باکتری‌ و بهینه‌سازی مصرف انرژی اشاره کرد.

///////////////////

 برند کولر گازی

برند کولر گازی یکی دیگر از نکته‌های مهمی است که باید هنگام خرید به آن توجه داشت. انواع کولر گازی چینی با ظاهری زیبا، اما کیفیت و طول عمر پایین در بازار افزایش یافته‌ است که گاهی اوقات افراد را به اشتباه می‌اندازد. باید با مطالعه خصوصیات و چگونگی کیفیت دستگاه، اقدام به خرید کرد؛ نه اینکه صرفاً با دیدن ظاهر و طراحی زیبای کولر در دام برندهای ناشناخته بازار افتاد که هیچ تضمین وگارانتی برای فروش محصول خود ندارند.

کولرهای گازی که با گارانتی معتبر وارد بازار کشور می‌شوند، گارانتی چندساله برای کمپرسور ارائه می‌کنند که خیال مشتری را از کیفیت و دوام دستگاه راحت می‌کند.نوع موتورپس از اینکه تصمیم گرفتید اساسا چه نوع کولر گازی انتخاب کنید، باید به نوع موتور آن نیز دقت کنید؛ یعنی فاکتور بعدی داشتن موتور خطی یا اینورتر است. علاوه بر این، دوکاره بودن کولر، یعنی گرمایشی سرمایشی بودن آن نیز می‌تواند از نکات قابل توجه باشد.

///////////////////

نصب کولر گازی

بهتر است نصب کولر توسط افراد ماهر صورت گیرد. این کار ممکن است مقداری هزینه به همراه داشته باشد؛ اما می‌تواند از خسارت‌های احتمالی و از بین رفتن گارانتی جلوگیری کند. برخی شرکت‌ها با ارسال نصاب مجاز این کار را بدون دریافت هزینه نیز انجام می‌دهند، توجه داشته باشید که هوای سرد از هوای گرم سنگین‌تر است؛ بنابراین برای حصول نتیجه‌ی بهتر، کولرها باید در بالاترین نقطه از دیوار نصب شوند و پره‌های آن‌ها رو به بالا قرار گیرد.

برای استفاده به‌عنوان گرم‌کننده، باید پره‌ها رو به پایین قرار گیرند. بخش خارجی اسپلیت‌ها باید روی زمین حیاط یا بالکن قرار گیرد یا روی دیوار بیرونی نصب شود تا از تابش آفتاب مستقیم در امان باشد. در حالت مطلوب، فاصله‌ی بخش بیرونی با داخلی باید بین سه تا پنج متر باشد.

 علاوه بر تمام مواردی که گفته شد، بودجه‌ی موجود و همچنین سلیقه‌ی اعضای خانواده نیز در انتخاب کولر نقش مهمی ایفا می‌کنند. به‌طور کلی، می‌توان گفت در صورت داشتن امکان و تمایل به خرید کولر گازی، یک دستگاه از نوع اسپلیت با قابلیت گرمایش و سرمایش که ظرفیت آن متناسب با فضای مد نظر باشد و ویژگی‌های کلی و رایج کولرهای امروزی را دارا باشد، برای اکثر خانواده‌ها گزینه‌ی مطلوبی به شمار می‌آید. البته این نکته را در نظر داشته باشید که در صورتی که در نقاط گرن و خشک سکونت دارید (دمای هوا تا حداکثر ۴۲ درجه)، با استفاده از کولر آبی سلولزی می‌توانید تا حد زیادی از افزایش هزینه‌های مصرف برق خود بکاهید و در عین حال هوای مطبوع و خنکی را تجربه کنید.

انتهای پیام/